Lazyboy_360 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Eg har det gamle mopedførerbeviset som ein fekk for 2-3 år siden. mista lappen for ei stund siden. Kan eg kjøra moped no? Eg har lov å kjøra båt og gravemaskin å sånne ting fordi det ikkje er eit førerkort men bare eit bevis på samme måte som nopedfører beviset. Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Moped ble en egen førerkortklasse for noen år siden. Så ditt(og mitt) gamle mopedførerbevis er ikke verdt en dritt lenger. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Niks. Tror desverre ikke du får kjøre noen slags motorvogn på offentlige veier så lenge du har mistet lappen. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Moped er en særegen førerkort-klasse som gjelder kun for norge. Drar du til utlandet, vil du ikke finne noe klasse M, S eller T på førerkorta der. i Førerkortforskriftene paragraf 12-4, står det i midlertid at man ikke trenger sertftikat på moped dersom man er over 20 år, men at det holder å ha med seg gyldig legitimasjon når man kjører. så kan du jo tolke det dit du vil.... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Moped ble en egen førerkortklasse for noen år siden. Så ditt(og mitt) gamle mopedførerbevis er ikke verdt en dritt lenger. Mopedførerbevis er like gyldig den dag i dag, akkurat som grønn førerbok er gyldig for de lette førerkortklassene. Disse b økene hadde 10 års gyldighet, men ble ebstemt i 82 at disse skulle ha en livsvarig varighet for de lette klassene. Det er ikke kortet som beviser at du har førerrett eller ikke, det er det førerkortregistret som gjør. Har man et førerkort og har mistet retten til å kjøre motorvogn, så vil kjøring med det førerkortet føre til at man får en strengere reaksjon. Det vil si at man også har kjørt uten gyldig førerkort. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Moped er en særegen førerkort-klasse som gjelder kun for norge. Drar du til utlandet, vil du ikke finne noe klasse M, S eller T på førerkorta der. i Førerkortforskriftene paragraf 12-4, står det i midlertid at man ikke trenger sertftikat på moped dersom man er over 20 år, men at det holder å ha med seg gyldig legitimasjon når man kjører. så kan du jo tolke det dit du vil.... § 12-4. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for tohjuls moped Person som ikke har fast bopel i Norge kan føre medbrakt utenlandskregistrert tohjuls moped under midlertidig opphold i Norge, i henhold til de regler om førerkort eller kompetanse som gjelder for føring av slik moped i hjemlandet. Kjøring med norskregistrert tohjuls moped, krever at føreren innehar og medbringer gyldig førerkort med førerett i klasse A1, A eller B. Personen må oppfylle det norske alderskravet i klasse M med kode 146. 0 Endret ved forskrift 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005). Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 § 12-4. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for tohjuls moped Den som har fylt 20 år og har nødvendig ferdighet, eller den som innehar norsk eller utenlandsk førerett i klasse A, A1, B eller T, eller tilsvarende, har rett til å kjøre tohjuls moped. Klasse A, begrenset til beltemotorsykkel, gir ikke slik rett. Andre, som har fylt 16 år og som har bevis for gjennomgått obligatorisk mopedføreropplæring, jf. forskrift av 23. juli 1986 nr. 1605 om obligatorisk opplæring for fører av moped m.v., har rett til å kjøre tohjuls moped. Fører mellom 16 og 20 år skal under kjøring med tohjuls moped medbringe enten mopedførerbevis eller førerkort. Person som ikke har fast bopel i Norge kan føre medbrakt utenlandskregistrert tohjuls moped under midlertidig opphold i Norge, i henhold til de regler om førerkort eller kompetanse som gjelder for føring av slik moped i hjemlandet. For kjøring med norskregistrert tohjuls moped må slik fører mellom 16 og 20 år ha, og medbringe, enten mopedførerbevis eller førerkort. Ser vi har to versjoner av samma paragraf her...... Lenke til kommentar
Lazyboy_360 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 så dette vill da si at eg har lov å kjøre moped sjøl om eg har mistet bil sertifikatet? Lenke til kommentar
eab Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Nei, det har du ikke lov til. Lenke til kommentar
Hobbyhorse73 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Du har etter slik jeg har forstått reglene, har du ikke lov å kjøre noe motorisert kjøretøy. Uavhengig hva det er. Har du en motorisert gressklipper som du sitter pån, så må andre klippe gresset. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Du har etter slik jeg har forstått reglene, har du ikke lov å kjøre noe motorisert kjøretøy. Uavhengig hva det er. Har du en motorisert gressklipper som du sitter pån, så må andre klippe gresset. Tullprat. Om en person skal miste retten til å føre førekortfri motorvogn (klipper`n), må han dømmes til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå