Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivskultur (By vs. Tettsteder)

Anbefalte innlegg

Jeg har gått og fundert ganske mye på ett par ting i det siste. :p

Jeg har fått intrykket av at samlivskulturen er meget forskjellig fra sted til sted i landet vårt.

Første eksempel er søskenbarnet mitt (kvinne), hun er i begynnelsen av 20år-s alderen, har nettopp fått barn med sin jevngamle kjæreste (forlovet), som er den eneste skikkelige kjæresten hun har hatt. (de har vært sammen siden puberteten). Hun bor i ett tettsted ikke langt fra her jeg bor. Hun er nettopp blitt ferdig med sykepleier utdanningen og har fått fast jobb ved ett sykehus i nærheten.

Mens det andre eksemplet mitt, ett annet (mannlig) søskenbarn jeg har er i slutten av 20-års alderen, har aldri hatt ett stabilt forhold over lengre tid, skifter dame ofte, har hatt hvertfall 13-14 stykker som jeg vet av (som han har tatt med på slektssammenkomster o.l), men han kommer fra akkurat samme tettstedet som det første søskenbarnet jeg fortalte om. De var til og med barndomsvenner, og de har hatt akkurat samme oppvekstsmiljø rundt seg.

hva er det som gjør at noen personer klarer og bare ha hatt en partner, uten å tenke på alt det man går glipp av, når man binder seg så tidlig?

og hva er det som gjør at noen personer aldri klarer å binde seg?

Dette er ett tema som har facinert meg i månedsvis nå ! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart tendenser til at ting tar lenger tid i storbyen.

Snittalderen for å gifte seg og få barn i Oslo, er mye høyere enn i Hauge i Dalane.

Forholdsvis naturlig, da folk i storbyer(også de som flytter inn fra bygda, nettopp av følgende grunner) oftere er "karrieremennesker", som skal bruke flere år på å studere og bygge opp en karierre, mens de på bygda nok oftere tar yrkesutdanning osv..

Jeg er overbevist om at folk i en grisgrendt ende av Arizona gifter seg tidligere enn folk på Manhattan.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i det, mer heller hva slags miljø man henger i har mer å si. Hvis man er f.eks i en kristen krets blir det fort til at man gifter seg tidlig og får barn. Kommer man fra en akademiker familie blir det motsatt, at man studerer ferdig, får en bra jobb, så tenke på barn/familie.

Jeg tror ikke by/tettsted er så relevant. Selv om man kan finne tendenser så kan man ikke statistisk bevise det.

Lenke til kommentar

Jeg tror fint man statistisk kan bevise det, jeg må bare finne riktig statistikk.

Miljø og krets henger jo sammen med omgivelser og bosted.

edit: Vi kan kanskje være enige om at karierre- og studiejaget bare øker med årene, og var betraktelig mindre for 40 år siden?

Observer:

http://www.ssb.no/emner/02/nos_befolkning/.../tab/t-603.html

Jeg mener det viser en klar tendens til at karierre=senere ekteskap.

Edit2: Beviset mitt

"årene økte mest i de fylkene hvor gjennomsnittsalderen allerede var høy. Dette har ført til at forskjellene mellom fylkene er blitt større. Gjennomsnittsalderen blant de førstegangsfødende har i alle periodene vært høyest i Oslo, mens den var lavest i Finnmark frem til 1981-85. På 1990-tallet har den vært lavest i Nord-Trøndelag."

"Generelt kan en si at kvinner bosatt i mindre sentrale strøk i større grad enn kvinner i sentrale strøk blir mødre i ung alder. Det er altså slik at kvinner bosatt i mindre sentrale strøk ikke utsetter å bli mødre i samme grad som kvinner bosatt i mer sentrale strøk. Forskjellene mellom kvinnene i hvilken grad de utsetter å få barn, er større i de yngre generasjonene enn de var i de eldre.

Sjansen for at en kvinne venter med å stifte familie er større for kvinner som er bosatt i byen enn for kvinner på landet. Stadig flere kvinner i fødedyktig alder flytter til byene og de sentrale områdene, enten for å ta utdannelse eller for å jobbe, og venter dermed med å etablere seg med familie."

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9902/5.shtml

Dette er jo klar tale.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Valgt utdanning, og ikke minst lengden på denne, har nok mye å si ja. :)

Man gifter og etablerer seg gjerne først når man har andre ting på stell. Bil, bolig, fast stabil inntekt osv..

Derfor er det naturlig at de som begynner som lærlinger i 17årsalderen gifter seg tidligere enn de som studerer statsvitenskap til de er 30.

I sammenheng med dette kan ses at da f.eks yrkesskole fins mange steder, også på landet, mens universiteter fins i storbyene. Dermed havner de som gifter seg sent - langtidsstudentene - naturlig nok i byene, hvilket igjen fører til at snittalderen for inngått ekteskap og første fødsel er høyere i byene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...