Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Heisann Jeg har bruk for ett billig Oscilloskop for å finne ut om noen delefiltre og noen forsterkere gir forskjellig signal. Er det noen som vet om dette vil duge, eller er det noen som har noen gode forslag til noen andre som man kan få til Norge for under 1000.- ? KlikkKlikk Freebird!.. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 det der er et meget dvaskt oscilloscope... med max frekvens på 50 kHz kan du ikke bruke det til noe annet en lyd... selv ikke høyfrekvente lyder vil bli særlig godt opptegnet... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Skop er generelt ikke godt egnet for måling på audio gpa dårlig oppløsning. Digitale skop har ofte en oppløsning på 8-12 bit over skjermen, men et audio signal er typisk 16-24 bit. Det betyr at du ikke kan gjøre nøyaktige målinger med et skop på audio signaler (med mindre du har et veldig fancy og dyrt et) Det skopet du linker til er sikkert fint for feilsøking og for å utforske frekvensrespons o.l. for lavfrekvente signaler, men altså ikke egnet for nøyaktige målinger på audio. Selv bruker jeg lydkortet på PCen sammen med software som skop. Gir meg glatt 16bit oppløsning og opp til over 24kHz båndbredde (husker ikke hva samplings hastigheten på inngangen var men tipper den er 48Khz) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvilken software bruker du da? Det eneste er jo at det kan bli vanskelig å måle forskjell på utgang på forsterkere med lydkortet som skop, man vil vel lett sprenge inngangene. Lenke til kommentar
Arcel1t Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Eg har eit gammelt oscillioscope ståande. Du kan sikker kjøpe det billig visst du er interesert. Scopet er gammelt, men av god kvalitet kan legge ut bilder når eg kjem heim fra jobb. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Sleng ut bilder du.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvilken software bruker du da? Det eneste er jo at det kan bli vanskelig å måle forskjell på utgang på forsterkere med lydkortet som skop, man vil vel lett sprenge inngangene. http://zeitnitz.de/Christian/Scope/Scope_en.html du må jo selvfølgelig lage en måleprobe da som deler ned spenningen til et nivå som lydkortet kan takle. Mer også at lydkort ikke nødvendigvis er god egnet til å måle DC signaler. kommer ann på hvordan inngangsfilteret på kortet er laget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Takk skal du ha.. Lage en probe burde vel egentlig ikke være noe stort problem, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....Går første året elektro nå skjønner du.. Lydkortet jeg har er forresten Presonus Firestudio, evt så har jeg ett Creative EMU 0404 USB som også kan brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå