Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. galvanisk element, og hvorfor saltbro i et galvanisk er en saltbro?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi begynner med denne animasjonen.

1: Bla til side to, og trykk på saltbro, sinkside. Hvordan blir Na+ ioner tatt opp fra sinkløsningen gjennom saltbroen, når det ikke er noen Na+ ioner i sinkløsningen?

1b: Hvorfor er det Natrium i saltløsningen når denne ikke bidrar til å stabilisere?

2: Hvorfor må løsningene stabiliseres ved hjelp av salt (SO4-ioner)?

3:Hvorfor er det en saltbro i et galvanisk element, når det ikke blir overført ioner, elektroner eller noen andre bestanddeler fra det ene bassenget til det andre, men direkte fra broen og ned i bassenget/løsningen? Det kunne jo likesågodt vært to saltstenger av samme type. La oss tenke oss at man bruker f.eks en kabel i løsningen også får å få en lukket strømkrets.

Denne animasjonen f.eks har samme metallet og saltet, men har ikke noe Natrium med.

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: De blir ikke tatt opp fra løsningen, det bare ser sånn ut. Det er natriumioner i nederst i røret på katode som ser ut som de blir tatt opp fra løsningen, men de er inni røret helt til de slippes ut på anodesiden.

1b: Det er ikke natrium i noen av løsningene, men N+ ionene slippes ut i løsningen på anodesiden, vil de binde seg til SO42- ionene og nøytralisere disse. Dermed stabiliseres denne løsningen.

2: Det brukes saltet SO42- fordi dette binder seg til Zn2+ ionene, da disse ladningene nøytraliserer hverandre.

3: Man kan ikke bruke en ledning fordi det ikke er noen løse elektroner i saltløsningen, disse har allerede gått opp gjennom ledningen. Det er de negativt ladde sink-ionene man vil ha nøytralisert. Samme på kobberelektrodesiden. De elektronene som er løse, binder seg til Cu2+ ionene og det er SO42- ionene man vil ha nøytralisert. Dette skjer ved at N+ ioner slippes ut i løsningen på kobberelektrodesiden, og nøtraliserer So42- ionene.

Reaksjon ved sinkeletrode: Zn -> Zn2+ + 2e-

Reaksjon ved saltbro på sinkelektrodeside: SO42- + 4Zn2+ -> ZnSO4

Reaksjon ved kobberelektrode: Cu2+ + 2e- -> Cu

Reaksjon ved saltbro på sinkelektrodeside: SO42- + 8Na+ -> NSO4

Jeg er egentlig litt ny på dette selv, så jeg garanterer ikke at dette er 100 % korrekt. Hvis noen kunne rettet på meg der jeg tar feil, hadde det vært fint. Spesielt på formlene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...