Carl Sagan Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hei. Vi begynner med denne animasjonen. 1: Bla til side to, og trykk på saltbro, sinkside. Hvordan blir Na+ ioner tatt opp fra sinkløsningen gjennom saltbroen, når det ikke er noen Na+ ioner i sinkløsningen? 1b: Hvorfor er det Natrium i saltløsningen når denne ikke bidrar til å stabilisere? 2: Hvorfor må løsningene stabiliseres ved hjelp av salt (SO4-ioner)? 3:Hvorfor er det en saltbro i et galvanisk element, når det ikke blir overført ioner, elektroner eller noen andre bestanddeler fra det ene bassenget til det andre, men direkte fra broen og ned i bassenget/løsningen? Det kunne jo likesågodt vært to saltstenger av samme type. La oss tenke oss at man bruker f.eks en kabel i løsningen også får å få en lukket strømkrets. Denne animasjonen f.eks har samme metallet og saltet, men har ikke noe Natrium med. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 1: De blir ikke tatt opp fra løsningen, det bare ser sånn ut. Det er natriumioner i nederst i røret på katode som ser ut som de blir tatt opp fra løsningen, men de er inni røret helt til de slippes ut på anodesiden. 1b: Det er ikke natrium i noen av løsningene, men N+ ionene slippes ut i løsningen på anodesiden, vil de binde seg til SO42- ionene og nøytralisere disse. Dermed stabiliseres denne løsningen. 2: Det brukes saltet SO42- fordi dette binder seg til Zn2+ ionene, da disse ladningene nøytraliserer hverandre. 3: Man kan ikke bruke en ledning fordi det ikke er noen løse elektroner i saltløsningen, disse har allerede gått opp gjennom ledningen. Det er de negativt ladde sink-ionene man vil ha nøytralisert. Samme på kobberelektrodesiden. De elektronene som er løse, binder seg til Cu2+ ionene og det er SO42- ionene man vil ha nøytralisert. Dette skjer ved at N+ ioner slippes ut i løsningen på kobberelektrodesiden, og nøtraliserer So42- ionene. Reaksjon ved sinkeletrode: Zn -> Zn2+ + 2e- Reaksjon ved saltbro på sinkelektrodeside: SO42- + 4Zn2+ -> ZnSO4 Reaksjon ved kobberelektrode: Cu2+ + 2e- -> Cu Reaksjon ved saltbro på sinkelektrodeside: SO42- + 8Na+ -> NSO4 Jeg er egentlig litt ny på dette selv, så jeg garanterer ikke at dette er 100 % korrekt. Hvis noen kunne rettet på meg der jeg tar feil, hadde det vært fint. Spesielt på formlene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå