Gå til innhold

Litt dilemma hjelp ang. erstatningsansvar vedr. briller

Snusmumrikk1

Anbefalte innlegg

Her er saken: Jeg hadde gym i går. Vi hadde basket. Vi varmet opp med å gjøre litt forskjellig, og jeg skjøt litt mot en av kurvene. Jeg har da tatt 2-3 skudd og skal til å skyte en gang til. Jeg bommer, ballen spretter i plata og deretter ned i bakken.

Bak kommer det en som gymmer med briller. Han spretter sin egen ball og har fokus på den mens han kommer bak. Da ballen treffer bakken passerer han meg mot kurven, og ballen spretter i ansiktet hans og brillene blir ødelagt. Jeg var selvfølgelig helt uvitende at han var på vei bak meg. Han sier jeg har skylda og skal erstatte brillene, men jeg nekter fordi det var han som var uoppmerksom, og det var ikke noe jeg kunne ha gjort for å forhindre episoden. Det eneste argumentet hans som jeg klarte å ta opp i tillegg til at han sa 10 ganger "du skal erstatte" var visstnok "Du må se bak deg når du skyter".

Litt merkelig argument det der.

Vil bare høre hva andre syntes.

Endret av Blf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er helt enig med deg der! er utolig irriterende med sånne mennesker som ikke gir seg.

Men etter min mening skal du ikke Betale noe som helst til han , etter regler er det vell skolen som skal betale siden det var en "ulykke" på skolens område?

Men jo , ikke betal han noe som helst!

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke finne noen allmenngyldige forskrifter, men det er ut til at de fleste skoler/kommuner legger ut slik informasjon på nettet, så et søk på "skole" og "erstatning"/"erstatningsansvar" kan kanskje hjelpe.

Jeg fant dette på trysil.kommune.no:

"Skolen kan ikke erstatte klær og eventuelt annet som blir borte i løpet av et skoleår.

Det som derimot erstattes er briller og lignende

1. Skadeerstatning avgrenses til gjenstander eleven/barnet er avhengig av av

helsemessige grunner.

2. Erstatning kan bare gis i skole/barnehagetida for skader som er oppstått på

skolens/barnehagens område eller når klassen/gruppen er under tilsyn av

skolens/barnehagens personale."

Om det er normen for slike reglement ser det lyst ut for deg.

Lenke til kommentar

Fantastisk lurt å gymme med briller. Til og med jeg har vett til å ta de av meg når jeg ska trene og sånnt. Og om han har SÅ dårlig syn at han må ha noen hjelpemidler for øynene, så er det fullt mulig å kjøpe linser. Tror ihvertfall ikke du har noe erstatningsansvar. Er ihvertfall helt feil at du skal betale. Basketballer spretter i hytt og pine, at han ikke er oppmerksom er ikke ditt problem

Lenke til kommentar
Fantastisk lurt å gymme med briller. Til og med jeg har vett til å ta de av meg når jeg ska trene og sånnt. Og om han har SÅ dårlig syn at han må ha noen hjelpemidler for øynene, så er det fullt mulig å kjøpe linser. Tror ihvertfall ikke du har noe erstatningsansvar. Er ihvertfall helt feil at du skal betale. Basketballer spretter i hytt og pine, at han ikke er oppmerksom er ikke ditt problem

Linser er latterlig dyrt om man ikke har en "vanlig" synsfeil.

Lenke til kommentar
Man må bruke GymBriller... I alle fall stod det på skolen min.

Hvor i faen man får tak i GymBriller aner jeg ikke.

Skolen skal blø, ikke du.

Hadde du sendt ballen i meg hadde du endt opp med 4,5k fattigere...

Sykepriser...

Koster nok ikke 4,5K for briller nå lenger. Etter at Specsavers kom til landet har prisene sunket noe enormt pga økt konkurranse og man får fint noen gode briller til unde 2K ;) .

Linser er latterlig dyrt om man ikke har en "vanlig" synsfeil.

Linser er da ikke så dyrt, selv betaler jeg tilsammen rundt 1600 kroner i året for linser, linseveske og timer hos optikker (må ha det hvert halv år). Bruker da månedslinser (ikke døgnlinser), noe som er det billigste alternativet.

Dagslinser er da ikke så ille.

Som jeg sa ovenfor så er månedslinser (ikke døgnlinser) det billigste alternativet.

Lenke til kommentar
Linser er da ikke så dyrt, selv betaler jeg tilsammen rundt 1600 kroner i året for linser, linseveske og timer hos optikker (må ha det hvert halv år). Bruker da månedslinser (ikke døgnlinser), noe som er det billigste alternativet.

Toriske linser er dyrere.

Lenke til kommentar

Toriske linser er dyrere.

Hva er toriske linser?

Som jeg sa ovenfor så er månedslinser (ikke døgnlinser) det billigste alternativet.

Joda, men jeg syntes dagslinser er mer praktiske. Veldig kjipt med månedslinser hvis de detter ut.

Jeg synes månedslinser er mer praktisk siden jeg fint kan sove en natt med dem (veldig høvelig når man er full eller man skal sove over hos noen) og man slipper å ta fridager. Har heller aldri mistet en linse mens jeg har hatt den på øye.

Men sånn helt egentlig så skjønner jeg ikke det store problemet med å ha gym med briller. Har selv hatt det i sånn 3-4 år uten at jeg noen kan har greid å ødelegge brillene. Eneste gang jeg har ødelagt brillenene mine er vel på konsert.

Lenke til kommentar
Hva er toriske linser?

Det er linser som kan korrigere ofr astigmatisme, en lysbrytningsfeil. Siden det ikker så mange som har lider av det, produserer det færre linser av den typen, dermed koster de mer.

Endret av Bramle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...