Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det kommer blod ut med avføringen!


Gjest gutt17

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg driter så kommer det blod ut med avføringen! Jeg snakker ikke om litt blod, når jeg skal tørke meg så blir hele dasspapiret fullt med blod! Jeg kan ikke skjønne hva dette kommer av! Er litt nervøs nå! Håper noen har noen fornuftige svar!! Takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis blodet er rødt så betyr det at du sikkert bare har fått en rift i endetarmen, noe som er vanlig og det vil fikse seg selv. Rødt blod betyr at det er friskt, noe som er positivt. Hvis blodet er svart/svært mørkt så kan det være at det er lengre opp i fordøyelsen, da burde du dra til legen.

 

Hadde diare en stund, da fikk jeg blod i avføringen, men det var rødt så det var ikke noe farlig. Ble borte etter et par dager.

 

Så vent et par dager for å se om det forandrer seg, og ja det kan se ut som mye blod når du ser på papiret, men du må huske at papiret er hvit, blodet er rødt og når du gnir det ut på papiret så skal det ikke mye til før du får et blodig papir, særlig når det er blandet med alle andre kroppsvæsker.

Lenke til kommentar
Ettersom gutt17 mest sannsynlig tviler jeg på at det er hemorrider... Uvanlig at unge folk har dette.
Det er like vanlig for en ung person å oppleve problemer med hemoroider som for en hvilken som helst aldersgruppe. Omlag 1/3 av befolkningen vil oppleve problemer med hemoroider i løpet av livet, og det er svært sannsynlig at det er nettopp dette som er årsaken til plagene hos Gutt17.
Lenke til kommentar

Nei altså,, jeg har ikke noen smerter el noe, så jeg satser da på at det bare er en rift. Ingen smerter som sagt, så tror vi kan utelukke hemorider og salmonella! Håper jeg ihvertfall! Men takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Ettersom gutt17 mest sannsynlig tviler jeg på at det er hemorrider... Uvanlig at unge folk har dette.
Det er like vanlig for en ung person å oppleve problemer med hemoroider som for en hvilken som helst aldersgruppe. Omlag 1/3 av befolkningen vil oppleve problemer med hemoroider i løpet av livet, og det er svært sannsynlig at det er nettopp dette som er årsaken til plagene hos Gutt17.

 

Hemorider er dilaterte interne og externe venekomplekser rundtomkring rectum og analkanalen, ofte som følge av "høyt blodtrykk" akkurat her. Man ser at høyt "portal pressure", som er høyt blodtrykk i det portale systemet (fra tynntarm,tykktarm og til lever bla) kan føre til hemorider fordi venene her (anus) er i dette samme portale systemet. Cirrhosis (noe av levervevet er erstattet med fibervev) er også en årask. Stenoser i portal vein er også en årsak, ergo en gammel person er mer utsatt for stenoser enn en ung person. En annen årsak, som er mer direkte, er at når man sitter på rompa, skaper dette høyere blodtrykk i disse venekompleksene. En gammel person har sitti mer på rompa enn en ung person. Hvis jeg ikke husker helt feil, har nærmere 75% av personer over 60 år hemorider. 75% av 17-åringene i Norge har ikke hemorider, det er en påstand, og ikke noe jeg har lest... Særlig gamle folk som har hatt en jobb som innebærer mye sitting på stol, har større sjans for å få hemorider.

 

Jeg vil ikke være påståelig, og sier ikke at hemorrider ikke forekommer hos unge folk, vil bare understreker at jeg mener det er mer vanlig hos gamle folk enn unge. Vis meg gjerne kilder som bekrefter din påstand.

 

EDIT: Jeg leser på internett (div sider) som også sier at hemorider like gjerne kommer hos unge, som hos gamle. Dette er ikke hva jeg har lært, og jeg tror på det jeg har lært inntil jeg ser korrekt informasjon som beviser det motsatte. Jeg håper ikke teksten min er veldig påståelig, det er ikke meningen. Vil bare videreføre mine meninger og kunnskaper =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Forstår hva du mener, jeg tenkte vel mer på kroniske hemorider. Hvis du/dere tenker på hemorider som kortvarige dilaterte venekomplekser, kan jeg vel være enig. Jeg er på ingen måte så stødig i medisinen enda at jeg kan utdype meg noe mer om dette. Grunnen til at jeg tok dette opp er fordi professoren vår fortalte oss at hemorrider er er typisk problem, i mye større grad hos eldre enn hos yngre, særlig fordi den eldre befolkningen ofte hadde jobber som innebar mye sitting.

Lenke til kommentar
Forstår hva du mener, jeg tenkte vel mer på kroniske hemorider. Hvis du/dere tenker på hemorider som kortvarige dilaterte venekomplekser, kan jeg vel være enig. Jeg er på ingen måte så stødig i medisinen enda at jeg kan utdype meg noe mer om dette. Grunnen til at jeg tok dette opp er fordi professoren vår fortalte oss at hemorrider er er typisk problem, i mye større grad hos eldre enn hos yngre, særlig fordi den eldre befolkningen ofte hadde jobber som innebar mye sitting.

Det er riktig det W3P skrev, mest sannsynlig er det hemoroide.

Salmonella kommer med andre symptomer.

Lenke til kommentar

Jeg har rettet litt på min mening, jeg mener ikke lenger at det IKKE er hemorider i denne saken, mener bare at det er mindre sannsynlighet for at unge folk har hemorider, enn at eldre folk har det. Litt OT men...

 

Vaio: mener du også at det er like stor sjanse for at du finner unge folk med hemorider som eldre? Altså, hvis du var på sykehuset og fikk beskjed om at du ville få en million on du pekte ut en pasient med hemorider, ville du da heller trasket til pediatrien enn til geriatrien?

Lenke til kommentar

Så hvordan vet jeg hva det er da? Jeg har seriøst ikke tid til noe sykehus greier. Jeg sitter jo en del, man sitter jo mye på skolen, og litt når man kommer hjem også, men jeg er ellers ganske aktiv og trener regelmessig, så skjønner ike at jeg liksom skal ha hemorider liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...