Gjest ff04 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hei og hopp! Skal prøve å fortelle min ganske, tja, ekle og kanskje litt merkelige historie som nå har gjort til at jeg ligger rett ut på sofaen hver dag, urinerer i bøtte og kravler meg langs gulvet og bort til dusjen for å skylle meg etter at jeg har.. -ja, gjort fra meg. Jeg vil egentlig bare høre om noen har opplevd det samme og høre hva dere andre flotte forumbrukere sier.. Jeg skriver selvsagt under et anonymt kallenavn da jeg ikke ønsker at noen andre enn min nærmeste familie og venner skal vite om dette. JUNI: Ja, det hele startet i midten av juni. Jeg var i Tyrkia og la merke til 'noen klumper' ved endetarmsåpningen min. Disse verket ikke, var ikke veien eller noe, så jeg brydde meg ikke stort. Jeg visste 'klumpene' hadde vært der i et par uker, men mot slutten av den tre ukers lange ferien begynte det å verke litt når jeg gikk. Ikke noe store smerter, men jeg tjente jeg burde gå til legen med det første jeg kom hjem til Norge.. AUGUST/SEPTEMBER: Ukene gikk, og jeg skjønte at det var hemorider, selvsagt. Jeg tenkte å prøve en salve fra apoteket før jeg gikk til legen med dette, men uten stort hell. Rundt 20. august ble smertene større og større, og av en merkelig(?) grunn ble dobesøkene hyppigere. Jeg fikk problemer med å gå på toalettet, og når jeg først satt på ramma var det som om at jeg kun fikk ut det som lå 'ytterst' i tarmen, og jeg hadde store problemer med å gå etter dobesøkene. Jeg fikk legetime i slutten av august og fastlegen min konstanterte da at jeg hadde en såkalt byll et par centimeter fra endetarmsåpningen, og at det var denne som gjorde at jeg hadde store problemer med å gå. Legen satt et par sprøyter, som visstnok skulle bedøve området (noe det ikke gjorde), og startet med å sette hull på byllen. Det ble presset ut en del 'puss' og blod, og de neste ukene følgte på med besøk hos legen annenhver dag for skylling av byllen med saltvann (inn et hull i byllen og ut et annet) og ikke minst; antibiotikakurer. Jeg har til sammen gått på 5 kurer à 4. tabletter pr. dag, lurer på om det er 30 i pakken, altså 5*30 = 150 tabletter, noe jeg egentlig tviler på er bra for imunforsvaret og diverse annet i kroppen. Men men, legen vet sikkert hva han gjør. Uansett, jeg fikk store problemer med å gå på toalettet, ble anbefalt å ta grønnsåpebad etter hvert dobesøk (ca. tre ganger daglig) og bare ta det helt med ro. Som sagt, avføringen min var minimal, men jeg måtte gjøre fra meg ofte, og prøvde jeg å holde igjen gikk det rett i buksa. Og for å ikke snakke om smertene ETTER dobesøket. Disse smertene gikk imidlertid over etter en halvtime i grønnsåpe og varmevann, men fortsatt.. -Forferdelig. OKTOBER: Slik fortsatte det, men i begynnelsen av oktober begynte alt å se lysere ut. Endelig kunne jeg faktisk være med kjæresten min INN på en butikk å handle middag, tidligere klarte jeg 1) for det første ikke å gå, 2) jeg måtte på do dersom jeg ikke satt. Livet begynte å bli meningsfylt igjen og vi valgte å ta oss en liten ferie for å slappe av litt og gjøre ting som vi ikke hadde gjort siden begynnelsen av august. Jeg har jo mine problemer, men det har jo gått betydelig utover kjæresten min også som har slitt med meg, jeg har jo egentlig bare lagt rett ut, har ikke hatt mulighet til å gå tur, trene, handle, lage mat.. -Ja, så og si alt. Dagen vi kom hjem fra ferie, sist søndag, ble alt plutselig mye, mye verre. Hemoridene mine ble større, jeg fikk tilbake problemene ved dobesøk og den 'gode' avføringen jeg hadde hatt den siste uken forsvant. Såret etter 'byllen' er jo der fortsatt og begynte å verke, noe det ikke hadde gjort på 10-18 dager. Jeg var utrolig snar med å gå til fastlegen min, hun så at hemoridene var blitt en del større (disse har jeg gått på stikkpiller også mot, forresten), og ba meg fortsette på stikkpillene. Hun kunne imidlertid ikke se noe problemer med 'såret' hvor byllen har vært, annet enn at det så litt verre ut enn sist, og hun ville prøve å søke meg inn på sykehuset for en eventuell operasjon. Jeg fortalte også at jeg har lagt merke til at jeg har fått en byll til, på motsatt side, men denne kunne hun ikke se noe til.. I DAG: Nå sitter jeg her, med smerter jeg ALDRI har hatt, dobesøkene er et HELVETE, har flere ganger vekket naboen som bor under fordi jeg skriker så høyt, slår i veggen og lignende, i tillegg til at kjæresten begynner å bli rimelig lei av å være med meg.. Jeg har undersøkt litt selv (utrolig hva man kan gjøre med et speil, jaa..) og ser tydelig den andre 'byllen' som har dukket opp, tett inntil endetarmen, men det er ikke akkurat det som bekymrer meg mest; jeg har lenge lurt på byllen som har blitt 'tømt', da jeg har hørt om såkalt fistel, som danner en 'gang' fra endetarmen og til en annen åpning. Legen har nektet for at dette er en fistel, men nå merker jeg at det faktisk kommer.. -Ja, avføring fra det såret, i tillegg til at det svir utrolig, så her tror jeg legen har oversett noe. Beklager dersom dette ble mye å lese, men jeg sliter så utrolig mye og måtte bare få ut litt frustrasjon.. Kom gjerne med synspunkter og tips, jeg tar i mot alt med stor takk, Forresten.. Noen som vet hvor lang ventetid jeg kan forvente meg på sykehuset? Jeg klarer faktisk ikke dette så veldig mye lengre, og dersom den andre 'byllen' begynner å leke seg og verke så vet jeg ikke hva jeg gjør, for dette klarer jeg snart ikke lengre. Takk! -ff Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Du må nesten spørre legen om hvor lang ventetiden er, evt ringe sykehuset. Ellers så får du bestille en time der du sier hva du har oppdaget, og sjekker hva legen kan gjøre for å lindre smertene. Hvis du har ekstremt vondt nå så er det bare å dra ned til legevakta, de har nok all slags bedøvelse skulle jeg tro, ingen vits å ligge i store smerter gjennom natta. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Mht lang ventetid på sykehus-innleggelse - prøv : http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Skjønner at dette kan være sterke smerter så lykke til. Lenke til kommentar
Abishgal Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Er det ikke bare til å få et kirurgisk inngrep der de kutter dem av og syr igjen, simple as that? Lenke til kommentar
Gjest ff04 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hei og takk for tilbakemeldingene! Smertene er ikke store nå når jeg ligger på sofaen eller i senga, men straks jeg beveger meg kjenner jeg jo at ting ikke er som det skal være, men disse smertene føler jeg at jeg fint kan kontrollere faktisk ved å holde meg i noenlunde ro.. Problemet er når jeg faktisk må på toalettet, noe som dere sikkert har skjønt jeg må ofte.. Da er det smerter (virker som disse kommer fra hemoridene) når det kommer litt avføring og for det meste blod ut, etterfulgt av enda større smerter når jeg er ferdig (disse smertene lokaliserer jeg til såret hvor byllen har vært). Da er smertene så store at å tørke seg med dopapir er et sårt helvete, så dette dropper jeg. Dersom jeg hadde litt god tid før jeg satt meg ned på toalettet har jeg allerede fyllt opp en balje med varmevann og grønnsåpe, dersom jeg hadde dårlig tid sliter jeg meg bort langs gulvet, klamrer meg opp langs dusjen og får fyllt opp baljen med varmevann før jeg får satt meg nedi. Dette tar som sagt av smertene etter 10-30 minutter.. Men å gjøre dette 5-10 ganger daglig kan jo neppe være bra for huden, i tillegg er jo det ganske travelt. Lenke til kommentar
Gjest ff04 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 @Abishgal: Glemte å svare deg i forrige post. Angående såret, altså byllen, så vet jeg ikke hvordan denne blir fjernet. Nå har jo jeg en teori om at det er en fistel, og da vil jo inngrepet bli betydelig større (kjenner en som gikk gjennom en slik operasjon, lå på sykehus i 10 dager), men dette får jeg nok vite litt mer om i morgen da jeg skal tilbake til legen. Når det gjelder hemoridene finnes det to måter å fjerne disse på; 1) Å skjære de vekk, dette medfører jo store problemer med å gå og ikke minst gå på do i ettertid, 2) Å "skyte" på strikk, som 'kveler' de og gjør at de ikke får blod og til slutt detter av, så her tror jeg at dersom jeg får bestemme, og faktisk skal fjerne disse ved hjelp av sykehuset, så vil jeg nok gå for metode 2, som sies å være ganske rolig og smertefri.. Lenke til kommentar
Abishgal Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 @Abishgal: Glemte å svare deg i forrige post. Angående såret, altså byllen, så vet jeg ikke hvordan denne blir fjernet. Nå har jo jeg en teori om at det er en fistel, og da vil jo inngrepet bli betydelig større (kjenner en som gikk gjennom en slik operasjon, lå på sykehus i 10 dager), men dette får jeg nok vite litt mer om i morgen da jeg skal tilbake til legen. Når det gjelder hemoridene finnes det to måter å fjerne disse på; 1) Å skjære de vekk, dette medfører jo store problemer med å gå og ikke minst gå på do i ettertid, 2) Å "skyte" på strikk, som 'kveler' de og gjør at de ikke får blod og til slutt detter av, så her tror jeg at dersom jeg får bestemme, og faktisk skal fjerne disse ved hjelp av sykehuset, så vil jeg nok gå for metode 2, som sies å være ganske rolig og smertefri.. Fjerning av vorter kan gjøres med nitrogen, fryser de så de dør. Kan ikke det også gjøres med hemorider? option 2 høres best ut egentlig ja, kan ikke forestille meg hvor jævlig det der må være så føler med med Også, kan ikke en MR scan detaljert peke ut nøyaktig hvor stort omfang av problemer det er der nede - og nøyaktig peke ut størrelse og posisjon, samt om det er en fistel eller ikke? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Legevakta? Hva er de til for Lenke til kommentar
Gjest ff04 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 @Abishgal: Glemte å svare deg i forrige post. Angående såret, altså byllen, så vet jeg ikke hvordan denne blir fjernet. Nå har jo jeg en teori om at det er en fistel, og da vil jo inngrepet bli betydelig større (kjenner en som gikk gjennom en slik operasjon, lå på sykehus i 10 dager), men dette får jeg nok vite litt mer om i morgen da jeg skal tilbake til legen. Når det gjelder hemoridene finnes det to måter å fjerne disse på; 1) Å skjære de vekk, dette medfører jo store problemer med å gå og ikke minst gå på do i ettertid, 2) Å "skyte" på strikk, som 'kveler' de og gjør at de ikke får blod og til slutt detter av, så her tror jeg at dersom jeg får bestemme, og faktisk skal fjerne disse ved hjelp av sykehuset, så vil jeg nok gå for metode 2, som sies å være ganske rolig og smertefri.. Fjerning av vorter kan gjøres med nitrogen, fryser de så de dør. Kan ikke det også gjøres med hemorider? option 2 høres best ut egentlig ja, kan ikke forestille meg hvor jævlig det der må være så føler med med Også, kan ikke en MR scan detaljert peke ut nøyaktig hvor stort omfang av problemer det er der nede - og nøyaktig peke ut størrelse og posisjon, samt om det er en fistel eller ikke? Tviler på det er noe sjakktrekk å fryse vekk hemoridene, det er hvertfall kun de to overnevnte metodene som er i bruk pr. dags dato. Vet ikke helt om de ser en fistel på en MR-scan, men satser på de løser det på en eller annen genial måte i morgen, disse smertene takler jeg snart ikke lengre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå