halvardm Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 <?php include('imedia.php'); ?> Dette er koden jeg bruker for å inkludere imedia.php. Men som dere snart skal få se på nettsiden min så ser man at den delen av siden jeg har inkludert takler ikke norske tegn. Den delen som er inkludert er den delen der det står "Mosserussen i media". Litt irriterende når jeg skal legge til tekst. Og litt merkelig siden at resten av siden takler æøå. Noen som vet hvordan dette skal fikses? Mosserussen.net Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 <?php include('imedia.php'); ?> Dette er koden jeg bruker for å inkludere imedia.php. Men som dere snart skal få se på nettsiden min så ser man at den delen av siden jeg har inkludert takler ikke norske tegn. Den delen som er inkludert er den delen der det står "Mosserussen i media". Litt irriterende når jeg skal legge til tekst. Og litt merkelig siden at resten av siden takler æøå. Noen som vet hvordan dette skal fikses? Mosserussen.net den funka jo fint den? -.- Om det ikke funker hos deg kan du prøve å bytte encoding på alle dokumentene. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Hm, så du riktig nå? Link 4 på venstresiden ;p Der skal stå fornøyd med næringslivet. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvis du lagrer imedia.php med ISO-8859-1 som tegnsett så går nok problemet bort. Pr. nå er det lagret som UTF-8, eller dvs. output er UTF-8 iallfall og resten av siden er ISO-8859-1. Lenke til kommentar
frisyre Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Lagre alle sidene dine med utf-8 encoding og erstatt headen din med dette; <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>mosserussen.net - kommer snart</title> <link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css" > </head> Endret 16. oktober 2008 av frisyre Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Lagre alle sidene dine med utf-8 encoding og erstatt headen din med dette; <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <title>mosserussen.net - kommer snart</title> <link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css" > </head> Hva i alle dager skal det være godt for? Siden er på norsk og har tilsynelatende absolutt ingen nytte av Unicode. Endret 16. oktober 2008 av Ernie Lenke til kommentar
zatux Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvordan ser imedia.php ut? Henter du data fra eksterne kilder, eller fører du bare opp direkte linker du selv vil skal vise? Hvilken editor brukte du til denne filen? Det kan være avgjørende hvordan instillingene i editoren ser ut, når du har lagret filen. Jeg hadde samme problemet, men det løste seg når jeg bare fikk satt alt til UTF-8. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg fører opp manuelt hvilke linker jeg vil skal vise ja. Jeg bruker en editor som heter TextWrangler for Mac. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det skjer som sagt fordi du lagrer det som UTF-8/Unicode mens siden vises som ISO-8859-1. Det du må gjøre er å lagre den som ISO-8859-1. Mulig det heter noe annet i Mac-verden. Alternative navn for det er iso-ir-100, csISOLatin1, latin1, l1, IBM819 og CP819. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Skal jeg ha dette i head på index.php som inkluderer fila imedia.php? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nei, den inneholder allerede det du trenger. Det eneste du må gjøre er å lagre imedia.php (ev. dataene som spyttes ut i imedia.php) som ISO-8859-1 eller tilsvarende. Windows-1252 fungerer også selv om det strengt tatt ikke er det samme. Endret 22. oktober 2008 av Ernie Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Jess! Supert! Takk skal du ha for hjelpen, funket nå! : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå