Robocoop Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Må bare nevne at den beste teorien om valutakurser (selv om alle er lite treffsikre) sier at land med høyere inflasjon enn andre over til vil få sin valuta svekket. Mulig at det er den forventningen som nå har slått rot i markedet? Norges Bank har jo også sagt at de ikke bryr seg om inflasjonen så mye lenger. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Sånne parabolske grafer. nå har det gått helt parabolsk, pleier enten å korrigere, eller ende i katastrofe. Krona følger ISK helt perfekt. Endret 22. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg tror Norges Bank har visst at de har gjort det som er feil hele tiden, men de har latt seg presse. Det er bare Trygve Hegnar som har brukt sin makt til å støtte Norges Bank. Pressen som bankene bruker som talerør har utrolig stor påvirkningskraft. Norges Bank kan ikke sette opp rentene nok til å unngå hyperinflasjon, og hvis de gjør det blir det også et enormt sammenbrudd. Jeg begynner å lure på om det er derfor Warren Buffet anbefaler folk å kjøpe amerikanske aksjer. Virkelig ille om det skal bli hyperinflasjon i Norge. Om de ikke gjør noe, vil det bli det ganske raskt. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg ser for meg et worst-case scenario for neste år: - Renten er satt ned til 5% etter press fra folket og regjering. - Effekten av den svake kronekursen nå i høst på nærmere 8 kroner slår inn for fullt på ferdigvarer. Det tar som kjent 2-9 måneder før kronekurs slår ut på prisene til forbruker. - Oljeprisen dobler seg til 120 dollar fatet. Strømprisen følger etter. Resultat: 30% inflasjon... Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Må bare nevne at den beste teorien om valutakurser (selv om alle er lite treffsikre) sier at land med høyere inflasjon enn andre over til vil få sin valuta svekket. Mulig at det er den forventningen som nå har slått rot i markedet? Norges Bank har jo også sagt at de ikke bryr seg om inflasjonen så mye lenger. jeg tror ikke japan har økt pengemengden noe særlig, den har utvidet seg 0-2 % i året. Men de har hatt inflasjon fordi det har vært en kredittboom over hele verden, der mange land har utvidet pengemengden 10-50 % i året. Jeg tror Norge har operert som en bananrepublikk lenge, men det har blitt maskert av den høye oljeprisen, spekulanter i utlandet som har satset på Oslo Børs, og Carry Traden. Derfor har inflasjonen, den målbare vært lav, selv om veksten i pengemengden har vært høy. Når carry traden, utlendingene på børsen og oljeprisen blir lav, da er Norge og norske kroner ikke noe særlig bedre enn svenske kroner, derfor er det kanskje enda et stykke igjen. Jeg har sett at NOK har svekket seg fra 5-7 mot dollaren samtidig som SEK har gått fra 0,82-0,92, da er det kanskje slik at det vil fortsette fra 7-10 også, mens NOK og SEK blir 1 Mitt worst case scenario er noe slikt: Oljeprisen faller videre helt til den når 20 dollar, dollaren stiger til 10-15 kroner, samtidig som rentene i Norge stiger til over 10 % for å unngå hyperinflasjon. Endret 22. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå