Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera - Nikon D90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Don't worry, startet nesten med en gang å ta bilder i raw. Litt mer å gjøre med dem da + har Photoshop 3 så er fort å endre dem der :) Skjønner mer og mer av kamerainnstillingene + photoshop i seg selv. Var helt grønn når det gjaldt photoshop ;) Er veldig glad i kameraet mitt nå og prøver å ha det med overalt, hvis ikke angrer jeg fort. Bestilt polarisasjonsfilter også, så gleder meg til å teste det ut og se forskjell ute.. Har mye på ønskelista, men får ta litt etter litt :) Har begynt å legge ut litt bilder på flickr og. Har ikke inkludert info om iso, blendertall osv., men er vel ikke et must heller.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tar bilder i raw + JPEG fine. Foreløpig har jeg ikke jobbet med raw-bilder. Men jeg har hørt at Bibble skal være et bra program, uten at det koster deg skjorta.

Hvis du tar kun i raw, så har vel ikke sharpening-innstillingen noe å si? Er ikke raw ubehandlet data nesten rett fra CMOS-brikken?

Lenke til kommentar

Ehm, er ikke noe ekspert på sånne ting, det kan andre bedre enn meg. Men når jeg tar i raw kan jeg endre eksponering osv, hvis bildet var for mørkt osv. Prøver meg fram for det meste til jeg synes bildet ser bedre ut, hvis det ikke var bra nok fra før. En fin hjelp nå i starten når jeg driver og finner ut hvordan jeg får bildene slik jeg ønsker med innstillingene på kameraet. Har bestilt fotobok også, "Digital foto i praksis". Venninnen min fikk den i bursdagsgave av meg for 2 år siden, og nå har jeg lyst på selv. Photoshop har jeg fått gratis av min samboer som fikk på jobben, så sånn sett har det ikke kostet meg noe. Er lett å endre bildet til jpg. både i kameraet og Photoshop + kan selvfølgelig både ta bilder med raw+jpg ;) Anbefaler å kjøpe fotoblader for inspirasjon og lærdom. Jeg liker iallefall å lese dem :) Er 25% rabatt på Narvesen for tiden også :)

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar
Don't worry, startet nesten med en gang å ta bilder i raw. Litt mer å gjøre med dem da + har Photoshop 3 så er fort å endre dem der :) Skjønner mer og mer av kamerainnstillingene + photoshop i seg selv. Var helt grønn når det gjaldt photoshop ;) Er veldig glad i kameraet mitt nå og prøver å ha det med overalt, hvis ikke angrer jeg fort. Bestilt polarisasjonsfilter også, så gleder meg til å teste det ut og se forskjell ute.. Har mye på ønskelista, men får ta litt etter litt :) Har begynt å legge ut litt bilder på flickr og. Har ikke inkludert info om iso, blendertall osv., men er vel ikke et must heller.. :)

Godt å høre - personlig foretrekker jeg Nikons Capture NX til raw-konverteringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...