Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera - Nikon D90

Anbefalte innlegg

Bestilte meg mitt første speilreflekskamera på XD.no i dag, Nikon D90 kit med 18-105 mm objektiv. Gleder meg som en liten unge! Har hatt lyst på eget i flere år, og det første jeg vurderte var Canon 400. Så kom Canon 450 og jeg var bombesikker på at jeg skulle ha den. Så pratet jeg med venninnen min som er journalist og selv har Nikon D70. Fant ut at hvis jeg satset på Nikon selv kunne jeg lære det skikkelig av henne + vi kan byttelåne linser osv. Lurt? :)

Gleder meg til hentelappen dukker opp i postkassa!

Vil også rette en stor takk til forumet her, har fått mange gode tips av å lese her. Og de viktigste har vært:

- kameraet skal være godt å holde i

- sjekk hvilket merke/kamera vennene dine har, så dere kan byttelåne linser og evt. annet utstyr

- merke er stort sett urelevant, de fleste i dag er gode kameraer

- ikke kjøp en eldre modell hvis du har lyst på den nyeste, da det trolig blir dyrere hvis du bestemmer deg for å selge og kjøpe den nyeste likevel

Så tusen takk for alle gode råd!

Kommer til å bruke forumet for hva det er verdt, for jeg har mye å lære innen foto ;)

Edit: Skrev ikke tydelig hvilket jeg bestilte, så endret dette i teksten.

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer til å bruke forumet for hva det er verdt, for jeg har mye å lære innen foto ;)

Jepp er i grunn det forumet her er til heldigvis :)

Har selv lært mye her.

Jeg vet ikke hvor mye du kan innom fotografering,men mistenker at du har lest det meste her,okke som så gir jeg deg et par linker som velkomstgave.

Denne forklarer på en grei måte brennvidder/lukkerhastigheter ovs.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477&hl=

Her har du en som forklarer det meste litt mer nøyaktig.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Og forresten gratulerer med nytt kamera.

Lenke til kommentar

Oioi, tusen takk for tips! Alle tips mottas med stor takk. Har mye å lære og har lest en del før, men det er når jeg nå får et ordentlig kamera å leke med at jeg kan lære meg det skikkelig og skjønne betydningen av de ulike instillingene og bruke det til å ta (forhåpentligvis) bra bilder ;)

Lenke til kommentar

Heldig du er da! =)

Det blir en D90 på meg en eller annen gang før jul. Jeg har lenge hatt lyst på et speilrefleks, og nå klarer jeg snart ikke å vente mer...

Broren min har D70 og kameraten min har D80. Begge to er storfornøyde. D90 er nok et godt valg.

Lenke til kommentar

Har fått min "baby" Nikon nå. Hentet den på posten mandag, etter en dag på jobb hvor jeg måtte sjekke sporingslinken ved hvert ledige øyeblikk. På vei hjem var det fortsatt ikke noe nytt på linken. Handlet mat og da tikket det inn en sms fra posten.no om at jeg kunne hente pakken på postkontoret. Gjett om jeg fortet meg til postkontoret! Ventet utålmodig i køen før jeg endelig kunne få pakken og trippet spent på vei hjem for å åpne pakken. Julaften og bursdag på en gang!

Er veldig fornøyd med kameraet. Det er godt å holde i med nok tyngde, men ikke for tungt. Meny og knappene var lett for meg som amatør å forstå (leste så klart bruksanvisningen også da). Liveviewen er testet ut og brukes ikke, søkeren er bedre ;) Videofunksjonen skjønner jeg ikke helt poenget med - for det blir klønete filming, men det kan kanskje komme en anledning hvor det kan bli nyttig - hvem vet? Kommer iallefall ikke til å bruke det noe særlig :) Og det er masse redigeringsmuligheter i kamerat, men en av dem er lite smart - fisheye-redigering. Kan liksom endre bildet til å se ut som det er tatt med fisheye. Men hvis det er et portrettbilde så ender personen å se mer "facewarped" ut (for de med det programmet på mobilen, dere skjønner hva jeg mener). Ellers så skal jeg prøve å komme med noen bilder etterhvert ;)

*Hilsen en lykkelig Nikon D90-eier!*

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å motstå fristelsen. Så i helga dro jeg til byen. Noen dager før var jeg hos Japanphoto i Grensen og tittet på den. Ni høvdinger for kameraet + 18-105 mm VR kit var ikke så ille pris. Da jeg var der på lørdag fikk jeg beskjed at den var utsolgt. Så da måtte jeg til Japanphoto i Bogstadveien.

Selve butikken virket mindre enn en gjennomsnittlig kebabsjappe i Oslo. Jeg var i tvil om de hadde kameratilbehør der. Da tok jeg nok feil. De må ha en veldig stor kjeller forbi bakrommet.

I samme slengen kjøpte jeg noe tilbehør:

- Lowepro Topload Zoom 1 kameraveske. Fra før av har jeg Lowepro til Canon S2 IS og Caselogic til Canon HV30. Jeg må si at Lowepro føles bedre og har bedre polstring enn Caselogic.

- SanDisk SD Ultra II 4 GB med integrert USB. En genial sak som kan stikkes rett i USBen uten adapter eller kortleser. Min egen test viser ca. 13 MB/s skriv og 20 MB/s les.

- Nikon ML-L3 infrarød fjernutløser. Denne er utrolig hendig til å ta nattbilder med lang lukkertid eller selvportrett. Jeg har testet rekkevidden til godt over 5 meter.

Prisene er veldig bra. Veske og minnebrikke koster 350 kr hver. Fjernkontrollen koster 250.

Når det gjelder kameraet har jeg funnet ut at default sharpness på 3 av 9 er satt veldig lavt. Denne har jeg økt til 6. Videofunksjonen er som forventet sånn passe bra. Jeg kommer fortsatt til å dra med meg HV30 på reiser. En nødvendig konfigurasjon er å bruke exposure lock under filming. Da ungår man i det minste den grusomme hoppingen av gain.

Kameraet tar utrolig bra bilder og føles godt i hånden. Selv for mine små fingre. Den har et hav av konfigurasjoner og funksjoner jeg ikke har fått utforsket ennå. Er du i tvil, så løøøp og kjøøøp! =)

Lenke til kommentar
Kameraet tar utrolig bra bilder og føles godt i hånden. Selv for mine små fingre. Den har et hav av konfigurasjoner og funksjoner jeg ikke har fått utforsket ennå. Er du i tvil, så løøøp og kjøøøp! =)

Hehe. :) Ja, jeg er i tvil! Vi får se om jeg løper! ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder kameraet har jeg funnet ut at default sharpness på 3 av 9 er satt veldig lavt. Denne har jeg økt til 6. Videofunksjonen er som forventet sånn passe bra. Jeg kommer fortsatt til å dra med meg HV30 på reiser. En nødvendig konfigurasjon er å bruke exposure lock under filming. Da ungår man i det minste den grusomme hoppingen av gain.

Hvor stiller jeg inn dette? Og hvordan blir forskjellen?

Grattis med D90 til deg og ;) Er veldig fornøyd med kameraet, og det var moro å lese at den fikk karakter 6 på Dinside.no :p

Har begynt å ta en del bilder, men mest for å teste ut de ulike innstillingene osv.. Skal skaffe meg Gorillapod-stativ snart så jeg kan ta kvelds-/nattbilder med lang lukkertid :) Og den fjernutløseren må jeg sjekke ut og!

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar

Takk =)

Jeg har ønsket meg et speilreflekskamera i flere år. Det beste jeg vet er når jeg tar bilder og den sier klikk-klikk :p

Forskjellen på sharpening 3 og 6 er litt synlig hvis man zoomer inn. Her er et testbilde jeg tok:

post-160721-1225328331.png

Sharpening 3 vs 6, 100 % crop:

post-160721-1225328597.png post-160721-1225328601.png

For å stille inn dette:

1. Trykk menu, gå til Shooting menu.

2. Set Picture Control.

3. Når Standard er valgt, trykk pil til høyre.

4. Still Sharpening og trykk OK.

Hvis du skal ta nattbilder med lang eksponering bør du sørge for at «Long exp. NR» er på. Den fjerner støy som oppstår under lang eksponering. For å sette det: trykk Info-knappen to ganger.

Kameraet fortjener absolutt en sekser =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...