Gå til innhold

vannblokk|peltier|vannblokk

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Hvordan er det å kjøle ned vannet FØR det når kjøleblokka på CPU/GPU/What ever? Hvordan blir det med kondens da?

Det jeg har tenkt er som følger:

- Ei kjøleblokk som vannet skal kjøles ned i (la oss kalle den for den "Blå blokka")

- Ei kjøleblokk som skal kjøle ned peltierelementet (La oss kalle den for den "Røde blokka")

- Peltierelement med kald side mot den "Blå blokka" og varm side mot den "Røde blokka".

På en måte blir det som en hamburger. Peltierelementet trenger ikke være så kraftig, bare at det kjøler vannet litt. Vannet som går gjennom den "røde blokka" er returvann, altså vann som er på vei til vanntanken.

Beskrivelse av vannets ferd:

Vanntank -> "Blå blokk" -> CPU/GPU -> "Rød blokk" -> Vanntank.

Jeg hadde ikke tenkt å ha noen form for radiator...og dermed spare MASSE plass, samt slippe å kutte og skjære i kabinettet. Slipper da også eventuelle vifter!

Vil en slik løsning være holdbar med tanke på kjøling av CPU/GPU og selve peltierelementet?

Hvordan vil det bli med kondens?

Noen som har prøvd dette? Noen som har meninger om dette?

Mvh

Bjørn-Ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette emd konden er engentlig ganske generelt og greit. Når varm luft treffer en kald flate blir det kondens. Dersom du prøver å kjøle CPU til under romtemperatur må kjøleblokka på CPU ha lavere temperatur og du vil dermed få kondens.

Når det er sagt har jeg litt problemer med se for meg at systemet ditt blir effektivt uten radiator. Den røde blokka får det varme vannet fra cpu og skal med dette kjøle ned peltier'n. Så sant ikke den røde blokka er veldig stor/har veldig stor varmespredning lukter dette svidd peltier lang vei spør du meg (bokstavelig talt).

mulig det kan funke med:

Vanntank -> "Blå blokk" -> CPU/GPU -> "Rød blokk" -> radiator -> Vanntank.

Men uansett: ønsker du lave temperaturer på CPU vil du måtte løse problemet med kondens.

[ endret av Xell den 2002-01-16 16:30 ]

Lenke til kommentar

Både CPU (+GPU, osv.) og Peltier-elementet vil generere varme som man i et lukket system må kvitte seg med, f.eks. med en radiator som avgir denne varmen til luft. I oppsettet skissert vil du ikke kunne kvitte deg med denne varmen, og vannet vil øke i temperatur til det når kokepunktet, og så vil hele dritten eksplodere...

Lykke til... Husk å ta bilder !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...