Gå til innhold

Melk, for mye ?!?

Anbefalte innlegg

K, det er mange teorier om melk og trening / å leve generelt. Noen sier at man ikke bør drikke melk etter barnestadiet, mens på treningsfronten er det en god protein- / kcal-kilde. Så hva er egentlig greia her? Har begynt å drikke 2-4 liter H-melk hver dag nå, men er litt bekymret for at det kan bli for mye?

(tenker ikke på mye med tanke på kcal, men med tanke på bieffekter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melk i seg selv er fantastisk næring for mennesker etter min mening. I flere tusen år har mennesker drukket melk rett fra kua og mange helsemessige fordeler har blitt sett i kulturer som konsumerer mye melk, ost og andre melkeprodukter(se blant annet Weston A. price foundation, Price-Pottenger Nutrition Foundation for mer informasjon)

Dessverre gjelder disse helsefordelene i svært liten grad melken man kan få tak i i dag. Så godt som all melk man kan få tak i i dagens marked kommer fra kuer som er proppet med veksthormoner fordi å produsere massive mengder melk. Samtidig blir disse kuene satt på antibiotika som følge av større risiko for sykdommer. Denne antibiotikaen tar ikke bare knekken på de sykdommsfremkallende bakteriene, men dreper stort sett alt.

Samtidig spiser ikke kuene den samme næringsrike maten som tidligere og dette gjenspeiles selvfølgelig i melken de produserer.

Samtidig må man se på alt som gjøres med melken etter at den er melket fra kua. Pasturisering betyr at melken varmes opp slik at bakteriene drepes, og da drepes ikke bare de "slemme" bakteriene men alt. Denne pasturiseringen tar knekken på bakteriene, men bakteriene blir ikke bare borte, men forblir i melken. Dette er grunenn til at noen kaller dagens behandlede melk for død melk.

Fakta er at mange med laktose intoleranse faktisk kan drikke ubehandlet/rå melk fordi denne melken inneholder bakterier som produserer lactase som igjen kan bryte ned lactose.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Dette virker nesten som oversatt fra et innlegg jeg leste på t-nation i går, lol. Men jeg tror/vet at noe av dette ikke er tilfellet i Norge.

For å kommentere noe av det du skriver:

"I flere tusen år har mennesker drukket melk rett fra kua",

i forhold til hvor lenge mennesket har eksistert (flere hundre tusen år sannsynligvis), er dette rimelig kort tid, og mange påstår at kroppen ikke har fått tilpasset seg til melkedrikkingen den senere tid. Dette er litt forskjellig rundt om i verden, vi i skandinavia er mest tolerante til melke.

"Så godt som all melk man kan få tak i i dagens marked kommer fra kuer som er proppet med veksthormoner fordi å produsere massive mengder melk."

Dette tror jeg heller ikke er tilfellet i Norge, kanskje tidligere perioder, men jeg har aldri hørt om dette før.

"Samtidig blir disse kuene satt på antibiotika som følge av større risiko for sykdommer."

Dette er nok ikke tilfellet i Norge, da kuer kun settes på antibiotika / pencillin under sykdom (ofte jurbetennelse). I denne perioden blir melken fra kua heller ikke overført til melketanken.

"Fakta er at mange med laktose intoleranse faktisk kan drikke ubehandlet/rå melk fordi denne melken inneholder bakterier som produserer lactase som igjen kan bryte ned lactose."

Dette kommer av at melk (rå) inneholder laktase som bryter ned laktose. men under pasteurisering brytes laktase ned, og man sitter kun igjen med laktose. Dette klarer ikke (hos mange) kroppen å bryte ned, og man blir dårlig av dette. Derfor kan mange med laktoseintoleranse drikke rå-melk.

Jeg vet at situasjonen i USA (som innlegget over sannsynligvis er basert på) er forskjellig enn i Norge, men hvor forskjellig vet jeg ikke nøyaktig. Men jeg tror (håper) at melk i norge er så ren som mulig, uten tilsatte stoffer.

Man får vel begynne å drikke råmelk -.-

Lenke til kommentar

Vil tro at det største problemet ved så store melkeinntak er at man får i seg for mye mettet fett. Dessuten kan kanskje kolesterol være et problem. Et raskt googlesøk viser at drikker man 1-2 liter melk hver dag får man i seg mer enn daglig anbefalt dose med kolesterol.. (nå er det riktignok forskjell på kolesteroltyper også, og jeg vet ikke hva som er i melk.)

Som doktor'n sa: "alt med måte". ;)

Lenke til kommentar

Vi mennesker (vel, de av oss som ikke er laktoseintolerante) produserer et eget enzym som kun har til formål å fordøye laktosen i melken. Det burde vel ta livet av hele påstanden om at det ikke er meningen at vi skal drikke melk.

Du vil merke fort når du drikker for mye melk. Da vil magen bli helt latterlig løs, og dritten vil nesten bokstavelig talt renne ut av deg. Så lenge du ikke er der, så er det bare å kjøre på. :) Regner da med at du helhetlig sett for hele kostholdet ditt har sånn rimelig kontroll på at mengden fett/karbs osv. er der de skal være.

Lenke til kommentar

Jepp, spiser sinnsykt mye i bulkefase (som sannsynligvis ikke kommer til å slutte med det første!). Om forholdet er optimalt vet jeg ikke, men prøver å få inn så mye proteiner som mulig, og holde meg unna det usunne, samt holde karbs fra dagligvarer lave.

Lenke til kommentar

Kjenner selv at jeg har en grense på et par liter melk om dagen. Men dette må du nesten teste deg frem til din egen grense, for den tror jeg er veldig individuell. Du merker det uansett veldig fort når du passerer punktet hvor du ikke klarer å fordøye all laktosen. :)

Lenke til kommentar

Mye lange poster her. Har en kompis som drakk 1-2 liter melk hver dag. Han fikk etter hvert problemer med magesekken og ble alergisk mot melk. Måtte blant annet ta en slange med medisin ned i magesekken hver dag.

Han holdt på med dette i flere år, men du drikker jo faktisk dobbelt så mye. Ville prøvd å kutte litt ned på melka en perriode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...