Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA driver til Samsung HM250JI

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg sitter her og prøver å installere Windows XP x64 Pro. Jeg får en BSOD rett før jeg får valget "Press Enter to install windows" (eller noe). Men jeg får det til å fungere hvis jeg setter valget "AHCI" til "IDE". Jeg leste meg til at jeg mistet en viktig funksjon som hadde med fart å gjøre hvis jeg gjorde dette. Derfor leter jeg etter en SATA driver til harddisken Samsung HM250JI (Sånn at jeg kan trykke F6 under installeringa av XP vettu ;)). (Må fungere med 64 bit, men det har kanskje ikke noe å si om man har 32 bit eller 64 bit med slike drivere?) Jeg hadde klart å installere driveren selv, hvis jeg hadde funnet den :(

Noen som kan hjelpe meg med dette? :roll: Hadde vært kjempeflott om dere tok dere tid å hjelpe meg med dette :D:)

PS: Fant en driver som skulle passe til denne harddisken, men den var til 32 bit. Kan det fungere allikevel?

EDIT: BSOD'en kommer av at det ikke SATA driverene er installert. Hvis du ikke forsto det (Var litt dårlig forklart av meg i posten :( )

Leakim

Endret av ~Leakim~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en Windows XP CD med ServicePack 2 slipper du dette, da disse driverne allerede ligger som standard for ServicePack 2. Fulgte mulig med en diskett når du kjøpte hovedkortet, drivere skal ligge der. Hvis ikke kan du laste ned drivere her.

E: Mulig jeg var litt rask med linken, tror ikke dette var drivere likevel, skal forsette og lete, men husk det jeg sa om ServicePack og/eller diskett...

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Men jeg har stilt over til IDE på harddisken i BIOS, og installerte Windows XP da. Har ikke prøvd å sette den tilbake til AHCI etter det (er dette egentlig mulig?). Taper jeg egentlig noe jeg trenger på å la den stå som IDE?

EDIT: Tenker på om IDE settingen gjør at jeg taper fart, ol?

Endret av ~Leakim~
Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar ;) Jeg kjører ennå IDE på den, og alt ser ut til å fungere fint. Kan lese dette "Supports NCQ (Native Command Queuing) allowing SATA drives to accept more than one command at a time and dynamically reorder the commands for maximum efficiency." som den viktigste forskjellen mellom IDE og AHCI. Som dere ser står det "For maximum efficiency" der. Hvor stor forskjell på "efficiency" gjør det egentlig for en vanlig bruker som meg? :hmm:

Lenke til kommentar
Har selv hatt dette problemet når jeg skulle installere Windows på min første S-ATA disk for mange år siden, brukte da den medfølgende disketten og trykket F6 under installasjonen av Windows, så eldre versjoner av Windows krever faktisk dette... Men er kanskje ikke noen driver?!

Eldre hovedkort trengte SATA driver ja,men det er mange år siden. Socket 939 med VIA chipsett var vel det siste hovedkortet jeg trengte SATA-driver på. Dette var vel i 2005.

Hovedkort av nyere dato trenger ikke dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...