Gå til innhold

[LØST] BIOS flash, har ikke floppy.

Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Halloys.

Jeg sitter milevis utenfor alfarvei med et Gigabyte (trur jeg) 790FX hovedkort som jeg gjerne skulle ha oppdatert BIOS på (den nåverende har en feil).

Maskinen har ikke noe floppy og kjører XPx64 (som ikke engang kan starte 16 bits programmet FLASH895.EXE). Vi har en minnepinne og en DVD skriver. Kan ikke få tak i noen floppy før om lenge....

Finnes det noen måte jeg kan oppdatere BIOS på ?

For eksempel en oppskrift på hvordan lage en bootbar CD med 32 bit's "operativsystem" hvor jeg legger flash programmet og bios .bin fila.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en kortfattet løsning som kanskje virker:

1. Finn et floppydisk image på nettet

2. Bruk programmet ultraiso (eller liknende) til å lage en iso-fil som inneholder flash-filen og dos-programmet som skal skrive dataene fra denne fila til bios.

3. Inne i ultraiso, velg Bootable -> Load Boot File. Og så velger du floppy-imaget.

4. Brenn til CD. Evt lagre iso-fila først.

Lenke til kommentar

Først er det essensielt at du er 100% sikker på hva slagsd hovedkort merke og modell du har.

Selv om det står skrevet at du trenger Floppy, skal det virke like fint med USB Minnepenn.

Updating the BIOS was also easy with Q-Flash. We downloaded the BIOS from Gigayte and placed it onto a USB Flash drive, plugged it into the comptuer and restarted the computer. Once the system posts, hit delete to enter the BIOS and then F8 to fire up Q-Flash.

http://www.legitreviews.com/article/676/4/

Nå er dette 780G og ikke 790FX hovedkort, dog kan jeg umulig tenke det skal være noen forskjell.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...eflashBIOS.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Takk for svar!

@Svenni212000

Ah! Jeg veit det er QFlash på dette HK'et (et GA-MA790FX-DS5 har vi finni ut). Når jeg starta QFlash ville det bare laste fra floppy, men vi prøvde ikke å ha minnenpennen stående i mens vi boota. Skal prøves!

@Geir__hk

Ok, skal sjekke ultraiso litt seinere og se om jeg finner et egnet floppy image. Virker ikke QFlash fra minnepennen så har vi en plan B.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Holdt nesten på å glemme denne tråden....

Selv om det står skrevet at du trenger Floppy, skal det virke like fint med USB Minnepenn.

Jupp, minnepenn funka. Måtte så i under boot så kom den opp som "HDD" i Q-Flash. Flash gikk forøvrig bra. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...