Gå til innhold

karakterer ved jobbsøking

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig utdannet ingeniør i eletro,men har elendige karakterer.

Ligger mellom C og D i snitt.Har for det meste Cer noen Ber og resten er en blandig av Eer og Der.

La ut cvn min på en av disse rekrutteringsselskapenes side og ble kontaktet angående en jobb og fikk beskjed om å sende vitnemålet mitt.

Når de ser vitnemålet mitt så er den jobben sikkert i dass.

Kan man egentlig få jobb med sånne karkaterer i det hele tatt, eller burde jeg bare drite i å søker i det hele tatt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor jeg jobbet før var det et par "ingeniører" jeg vet om som fikk jobb uten å engang ha stått i matte. Men nå har det det jo vært et veldig godt marked for arbeidstakere, det skal sies.

Det spørs jo hvordan de gode og dårlige karakterene dine er fordelt, og hva slags ingeniørjobb du søker på. I mer praktiske jobber vil nok arbeidsgiveren se mest på hovedprosjektet og de mest relevante elektrofagene, og bry seg mindre om matte og fysikk.

Er egentlig C-D så fryktelig ille, i forhold til resten av kullet ditt? Karakterer er ikke så avgjørende for ingeniører som for eksempel jurister. Og selv om antall ansettelser har gått ned (i følge fersk statistikk fra NAV), er det fortsatt et godt marked for ingeniører. At du faktisk ble kontaktet etter å ha lagt ut CV-en din vitner jo om det. Du får kanskje ikke drømmejobben med en gang, men husk at jo mer arbeidserfaring du har, jo mindre avgjørende er karakterene dine.

Lenke til kommentar
Der hvor jeg jobbet før var det et par "ingeniører" jeg vet om som fikk jobb uten å engang ha stått i matte. Men nå har det det jo vært et veldig godt marked for arbeidstakere, det skal sies.

Det spørs jo hvordan de gode og dårlige karakterene dine er fordelt, og hva slags ingeniørjobb du søker på. I mer praktiske jobber vil nok arbeidsgiveren se mest på hovedprosjektet og de mest relevante elektrofagene, og bry seg mindre om matte og fysikk.

Er egentlig C-D så fryktelig ille, i forhold til resten av kullet ditt? Karakterer er ikke så avgjørende for ingeniører som for eksempel jurister. Og selv om antall ansettelser har gått ned (i følge fersk statistikk fra NAV), er det fortsatt et godt marked for ingeniører. At du faktisk ble kontaktet etter å ha lagt ut CV-en din vitner jo om det. Du får kanskje ikke drømmejobben med en gang, men husk at jo mer arbeidserfaring du har, jo mindre avgjørende er karakterene dine.

Nå er det sånn at jeg er ing i teknisk kybernetikk/automasjon da hjelper det ikke spesielt på at jeg fikk D og 2 Eer i styringsteknikk og kyb 1 og 2...svært relevante fag.....dette har irritert meg helt siden jeg ble ferdig uteksaminert.

Veit jeg kunne gjort det bedre men det ble en blanding av dårlig dag på eksamen og lite forberedelse.

Uansett hovedprosjektet gikk bare midt på treet vi fikk C, men jeg lærte mye om PLS programmering der, noe som er svært relevant for stillingen.

Har også gjort mest på prosjektet rent teknisk da jeg programmerte og igangsatte maskinen.

Vi fikk fratrekk p.g.a ikke ryddig nok rapport.

Leker med tanken om å ta opp de 3 faga og forbedre karakterene, dette vil kreve en del arbeid og innsats, men veit ikke om det vil bli bra sett på selv om jeg klarer det i og med at det er flere år etter uteksaminasjon.

Det ene faget styringsteknikk som var på 6 studiepoeng har også blitt endret med et annet fag som heter industriell IT og dette faget er mye mer omfattende da det strekker seg over hele året og er på 15 studiepoeng.

Veit ikke hva som er lurt i denne sitausjonen.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke søker jobb vil du jo ikke få noen heller. Ønsker du å jobbe med noe som er relevant for utdanningen din er det bare å søke til du får jobb, og ha en positiv innstilling - selv om du skulle få noe avslag. Man får kanskje ikke dømmejobben med en gang, men som nevnt tidligere vil arbeidserfaring gradvis vektes mer enn karakterer. Får du først en fot innenfor fagfeltet du ønsker å jobbe med er det en god start for å senere kanskje kunne få stillinger du har lyst på.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Dersom du ikke søker jobb vil du jo ikke få noen heller. Ønsker du å jobbe med noe som er relevant for utdanningen din er det bare å søke til du får jobb, og ha en positiv innstilling - selv om du skulle få noe avslag. Man får kanskje ikke dømmejobben med en gang, men som nevnt tidligere vil arbeidserfaring gradvis vektes mer enn karakterer. Får du først en fot innenfor fagfeltet du ønsker å jobbe med er det en god start for å senere kanskje kunne få stillinger du har lyst på.

Skjønner det, poenget er om det i det hele tatt er mulig å få starte et sted med C/ D i snitt.

Nå har jo jeg sendt en del søknader og vært på 4-5 interjvuer.

Alt går strålende og jeg ble flere ganger spurt om hvor mye lønn jeg vil ha osv.

Men etter at jeg sender vitnemålet med karakterer så går det i dass hver gang.

Jeg har hørt om en del utdanna ingeniører som måtte bare gi opp tanken om å få jobbe som ingeniører p.g.a lav karakterssnitt.Arbeidsgivere uti der vil stor sett ha Aer og Ber på karakterutskriften ,til og med C blir sett ned på.

I tillegg så er det ofte krav om fagbrev som elektriker.

Dumme meg som trodde at det var prestasjon å fullføre en grad, sånn er ikke virkeligheten uti der.

Føler meg til en viss grad grad lurt av utdanningssystemet, men skal dog ikke bare skylde på det.

Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kutter ut D og E karakterer (gjør disse om til stryk) slik at C blir minste kravet for å bestå, dvs 65% korrekt besvarelse skal være minste kravet.

Da må slutte å lure folk som tror at de får jobb hvis de kun fullfører en grad.

Jeg synes det var veldig vanskelig å få veldig gode karkaterer i visse fag, grunnet både elendige lærere som ikke stilte opp for studentene, elendig opplegg hvor folk ikke lærte så mye uansett, og det at faget i seg selv var vanskelig.

Nå snakkes det om "ingeniørmangel", men jeg lurer på det de snakker om er "mangel på ingeniører med A/B i snitt".

For da kan jeg skjønne at det er mangel, når det i utgangspunktet ikke er mange som starter å studere ingeniørfaget og man da skal filtere det igjen, ja da blir det ikke mange igjen.

Endret av kristofferpettersen
Lenke til kommentar

Karakterskalaen har blitt litt forandra no, no betyr ein C at du har gjort eit godt ingeniør arbeid. B og A skal bety at du er i stand til å prestere ekstraordinært bra.

Uansett så er markedet so bra for ingeniøra no at visst du ikkje har fått jobb så er det kun for du har søkt på plasser der sjefen har leita etter ein person med heilt spesifik kompetanse.

Sjølv har eg aldrig visst fram vitnemålet mitt frå høgskole for å få jobb, det einaste ein stort sett er ute etter med karakterutskrifta er ein bekreftelse på at du har fullført ingeniør utdanningen.

Lenke til kommentar

Karakterer er normalt av stor betydning for ingeniører, økonomer og jurister når man skal få første jobben etter endt utdanning. På en god skole vil kandidater med mye dårlige karakterer vanligvis bli innkalt til en samtale hvor de anbefales å ta år om igjen eller å slutte. I ditt tilfelle kan du jo vurdere å ta et ekstra år hvor du tar opp igjen fag, eller så kan du rett og slett satse på at du får jobb likevel. Når du først har fått første jobben er det erfaring og resultater du vil bli vurdert på, og etterhvert betyr ikke karakterene så mye lengre.

Lenke til kommentar

Sendte vitnemålet mitt i tidlig om morran i går etter flere telefonhenvendelser fra rekrutteringsfolka tidligere i uka.

Har ikke hørt noe fra de etter det, sannsynligheten er vel stor for at det ikke kommer til å skje noe her heller.

Vurderer nå om jeg skal ta opp 1 år å forsøke å rette opp karakterene eller om jeg skal droppe hele ingeniørkarrieren.

Selv med en snitt på ca C er det vel ganske så usikkert at jeg kan bli ansatt med tanke på spriket mellom når de forskjellige faga ble tatt.

Uansett takk for alle tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt opp de to/tre fagene som var mest relevante for deg, og gått på ny. Kjør dette ved siden av jobb, så blir det nok hardt arbeid, men det kommer nok til å lønne seg etter hvert! Å droppe hele utdanningen er iallfall kjipt å tenke tilbake på senere i livet...

Lenke til kommentar

Sjølv om du bestemmer deg for å ta opp igjen fag så ville eg ikkje ha slutte å søke etter jobb. Får du jobb ein plass under studiene for å forbedre karakterer så ville eg tatt jobben og meldt meg av faget. Erfaring er det som er viktigast, om ein arbeidsgiver legger vekt på karakterer eller ikkje er veldig induviduelt. Det er ikkje alltid så bra og ha for gode karakterer heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sjølv om du bestemmer deg for å ta opp igjen fag så ville eg ikkje ha slutte å søke etter jobb. Får du jobb ein plass under studiene for å forbedre karakterer så ville eg tatt jobben og meldt meg av faget. Erfaring er det som er viktigast, om ein arbeidsgiver legger vekt på karakterer eller ikkje er veldig induviduelt. Det er ikkje alltid så bra og ha for gode karakterer heller.

Se på denne artikkelen fra TU: http://www.tu.no/jobb/article185393.ece

...krisetelefon for ingeniører......hvorfor det lurer jeg på???

De er så jævla opptatt med at alle skal fullføre, men det garanterer ingen verdens ting bortsett fra studielån.

Begynner å tro at staten vil at alle skal bli gjeldsslaver som de kan skvise ut penger fra så lenge de lever.

Lenke til kommentar

Etterspørrselen etter ingeniører går litt opp og ned, men eg har ikkje opplevd det som eit stor problem for ingeniørar å finne seg jobb. Skipsindustrien tar inn alle som søker med ingenør utdanning. Det mulig det blir litt dårligare tider no, men slik vil det bli innen alle bransjer som selger tjenestar.

Lenke til kommentar

Var en dame fra Adecco som holdt foredrag på skolen her om dagen. Hun hjalp bedrifter med å finne passende ingeniører. Og av rundt 70 kunder var det én som konsekvent spurte etter vitnemål - de andre brydde seg ikke om det. Det skal nevnes at her har Adecco sjekket vitnemålet, og garenterer for at alle fag er bestått - det blir noe annet om jobben utlyses direkte av bedriften. Men det viser at karakterer gjerne ikke er så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...