Gå til innhold

Vil spille gitar, hvor skal jeg begynne?

michael691

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke opp til intersalg, men til Posten, som igjen er USANSYNLIG treig. minimum en uke vil jeg si

Okei takk :D Da regner jeg med å få den på fredag eller mandag.

Litt ot: Valkyria, siden du har bilde av Alexi. Hvilke liker du best av gammel Bodom eller den nye ''melodic thrash'' Bodom?

Lenke til kommentar

old bodom har mange flere klassikere, og en overall-kvalitet som er mye bedre enn på de nye albumene. dermed vil jeg si at det er vanskelig å avgjøre fordi alle de gamle sangene er bra, mens mange av de nye er DRITbra.

om jeg blir tvunget til en avgjørelse vil jeg si mid-bodom ;)

Lenke til kommentar

Etter min mening spiller det ikke så mye rolle om du kjøper en dyr og veldig bra gitar i begynnelsen. Det du må gjøre er å komme i gang med spillingen din, hvis du liker å spille kjøper du jo selvfølgelig en bedre etter hvert. Jeg vil anbefale å bli selvlært, da vil du utvikle din egen teknikk og egen stil. Det er dette som skaper noe. Det er jo selvfølgelig bra med timer, da vet du hva du skal gjøre med en gang, men hvis du virkelig brenner for det kan du klare det selv.

Begynn med å lære deg alt teknisk, spill skalaer, og rett og slett studèr instrumentet. Ta all lærdom du kan få og bruk det. Gå inn på internett se på guider der, (youtube 8notes.com etc.) og prøv å spille etter sanger på gehør( Spille en sang etter hva du hører) Dette lærer du mye av. Lær deg tab og eller noter og, som er veldig nyttig.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er meget uenig i den påstanden om at man ikke skal ta til seg hjelp til å begynne med.

Det at man utvikler sin egen stil fra dag en, og at man ikke skal ta timer for å unngå å ødelegge det, er etter min mening tulleprat. Selvsagt er det smart å ta i mot all den hjelp man kan få helt til å begynne med.

Videre finnes det veldig mange som spiller gitar som ikke er så opptatt av "sin egen stil". For de fleste av oss er det å etterape andre gitaristers stil mer enn nok.

Det å spille avgårde uten instruksjon fører stort sett til at man skaffer seg en masse uvaner.

Gitarspilling har en historie som er noen hundre år gammel, og man har for en stor grad funnet ut hva som er lurt og dumt i forhold til teknikk.

Da er det smart å skaffe seg kunnskap om de gode teknikkene, i stedet for å måtte gjøre alle feilene på egenhånd, før man finner ut hva som er det riktige.

Etter ganske kort tid er dårlig teknikk veldig begrensende, og må avlæres, og det er like mye jobb som å lære seg feil teknikk.

Ta et kurs hvis det er mulig å melde seg på noe der du bor.

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg er meget uenig i den påstanden om at man ikke skal ta til seg hjelp til å begynne med.

Det at man utvikler sin egen stil fra dag en, og at man ikke skal ta timer for å unngå å ødelegge det, er etter min mening tulleprat. Selvsagt er det smart å ta i mot all den hjelp man kan få helt til å begynne med.

Videre finnes det veldig mange som spiller gitar som ikke er så opptatt av "sin egen stil". For de fleste av oss er det å etterape andre gitaristers stil mer enn nok.

Det å spille avgårde uten instruksjon fører stort sett til at man skaffer seg en masse uvaner.

Gitarspilling har en historie som er noen hundre år gammel, og man har for en stor grad funnet ut hva som er lurt og dumt i forhold til teknikk.

Da er det smart å skaffe seg kunnskap om de gode teknikkene, i stedet for å måtte gjøre alle feilene på egenhånd, før man finner ut hva som er det riktige.

Etter ganske kort tid er dårlig teknikk veldig begrensende, og må avlæres, og det er like mye jobb som å lære seg feil teknikk.

Ta et kurs hvis det er mulig å melde seg på noe der du bor.

Ikke helt enig, det er ingen "rett" måte å spille et instrument. Har selv lært meg bass på egen hånd, og hvis det er noe jeg lurer på så søker jeg på youtube. Har derfor fått veldig mye inspirasjon fra flinke bassister.

Lenke til kommentar

Er for "selvhjelp" egentlig, ingenting sier at man må ha en lærer, men et par bøker og videoer er et must. Men en lærer kan være bra og ha, for da ser du teknikken i real life, og læreren kan rette opp når du gjør feil, feil som man ellers vil finne ut av senere. Når man har utviklet en uvane er det vanskelig å få den bort, og det er noe dritt...

Din egen stil vil du uansett utvikle uansett om du får hjelp eller ikke. Om du ikke har så veldig mye selvmotivasjon bør du gå til en lærer. Men er motivasjonen på topp, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå til youtube istedenfor lærer. Men du må regne med at feil ikke blir lagt merke til med en gang siden det er du som må legge merke til de.

Lenke til kommentar
"snip".

Ikke helt enig, det er ingen "rett" måte å spille et instrument. Har selv lært meg bass på egen hånd, og hvis det er noe jeg lurer på så søker jeg på youtube. Har derfor fått veldig mye inspirasjon fra flinke bassister.

Det at det ikke finnes "rette" måter å spille på et instrument på, faller på sin egen urimelighet. Mangeårige utdannelser i å lære å spille på et instrument eksisterer selvsagt fordi det finnes et tradisjon og en "rett" måte å lære det på.

Eller mener du at hundretusenvis av musikere kaster bort åresvis av livet sitt, når de studerer under ledelse av mer erfarne folk for å forsøke å perfeksjonere seg på instrumentet sitt?

Det at gitar og bass eventuelt er unntak har heller ingen rot i virkeligheten. Bandinstrumenter har en kortere historie, eller er det da ikke den store forskjellen på det å lære seg å spille cello i forhold til gitar.

Selvsagt går det an å lære seg å spille på et instrument uten å ta timer, eller å oppsøke litteratur eller annen kunnskap. Fra det at det er mulig til at det er et godt råd å gi nybegynnere er det et meget stort sprang.

Dine søk på youtube kan også kalles instruksjon, og vil kanskje ødelegge utviklingen av stilen din, i følge din teori?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
"snip".

Det at det ikke finnes "rette" måter å spille på et instrument på, faller på sin egen urimelighet. Mangeårige utdannelser i å lære å spille på et instrument eksisterer selvsagt fordi det finnes et tradisjon og en "rett" måte å lære det på.

Eller mener du at hundretusenvis av musikere kaster bort åresvis av livet sitt, når de studerer under ledelse av mer erfarne folk for å forsøke å perfeksjonere seg på instrumentet sitt?

Det at gitar og bass eventuelt er unntak har heller ingen rot i virkeligheten. Bandinstrumenter har en kortere historie, eller er det da ikke den store forskjellen på det å lære seg å spille cello i forhold til gitar.

Selvsagt går det an å lære seg å spille på et instrument uten å ta timer, eller å oppsøke litteratur eller annen kunnskap. Fra det at det er mulig til at det er et godt råd å gi nybegynnere er det et meget stort sprang.

Dine søk på youtube kan også kalles instruksjon, og vil kanskje ødelegge utviklingen av stilen din, i følge din teori?

greit lol jeg gir meg :p Jævla kverrulant xD

Lenke til kommentar

du gikk for Jacksonen ja ;)

til 2/3 av det jeg betalte for den faktisk :S

er merkelig at en så god gitar kan gå så langt ned i pris.

foretrekker den over straten min. spesielt på solopartier.

det gitarstativet du har kjøpt håper jeg er veggmontert, for du kan ikke ha V-gitarer i vanlige bakkestativer.

det eneste du mangler nå er distortion ;)

med den forsterkeren vil du bare høres ut som en bluesmusiker.

Lenke til kommentar
du gikk for Jacksonen ja ;)

til 2/3 av det jeg betalte for den faktisk :S

er merkelig at en så god gitar kan gå så langt ned i pris.

foretrekker den over straten min. spesielt på solopartier.

det gitarstativet du har kjøpt håper jeg er veggmontert, for du kan ikke ha V-gitarer i vanlige bakkestativer.

det eneste du mangler nå er distortion ;)

med den forsterkeren vil du bare høres ut som en bluesmusiker.

Haha. bluesmusiker? LOL. hva anbefaler du av det?

Ja den gikk ned 500 kr faktisk :wow: sykt. Stativet passer ja ;)

Endret av Arild_Banankake
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Slenger meg på med å anbefale Digitech sin Death Metal pedal. Den er konge i forhold til prisen. Selv liker jeg den bedre enn de fleste av Boss sine pedaler (jeg har prøvd), men dette er muligens en smakssak alt etter hva slags distortion du liker.

:) Kjøper en brukt en til 400 kr på finn.no Det følger ikke med strømadapter. Så jeg må vel kjøpe oppladbar 9v og opplader og lade hver natt...

Lenke til kommentar

Batteriet blir IKKE flatt på en dag. Vet ikke om det er forskjell på batterilevetiden når batteriet sitter i en distortion-pedal eller wah, men batteriet i min Crybaby GCB-95 har vart ihvertfall et halvt år. Nå er den ikke brukt så mye, men cluet er å koble ut kablene av pedalen når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...