Gå til innhold

Vil spille gitar, hvor skal jeg begynne?

michael691

Anbefalte innlegg

Jeg har likt metal i mange år nå og har bestemt meg for å spille :p Da mener jeg sånn finsk gåløspågitaren stil.

Jeg er også venstre hendt, men jeg må vel bruke høyre :p Men det jeg lurte på er hvordan begynner jeg? Er det best å ta timer? Jeg vil helst ikke men bare hvis det er et must.

Lønner det seg å begynne acustic? Jeg vil helst begynne på el. Sånn at jeg kan ta lette metal sanger på den etc.

Gitaren jeg vil kjøpe er en ESP LTD Alexi Lahio sig 2008. Hvit. Den er knekanes god, og anbefalt på sitt sterkeste har jeg hørt.

Men som sagt. Hva skal jeg begynne med? kjøpe den på ebay og laste ned Pdf'er om gitar og se rundt på youtube om how to-s osv?

Jeg vil gjeeeeeerne få drømmen oppfylt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du absolutt skal ha en Alexi Laiho'ish gitar, bør du heller gå for en Randy Rhoads gitar. kan anbefala på det aller varmeste den jeg selv har:

Jackson RR30JS

http://www.sound1.com/index.html?http&...asp?Serie_ID=10

Jacksongitarer er (imo) mer begynnervennlige enn ESP gitarer også. dessuten er denne gitaren såpass billig at om du mener du har investert feil så har du ikke tapt så mye på det.

jeg ville ikke gått for signaturmodellen da den har Floyd Rose bro-system som er usannsynlig vanskelig å få stemt gitaren med. JS30RR har en mye enklere løsning.

det som kan være lurt i begynnelsen er å trene på skalaer og fingerspill. ikke begynn på favorittsangen din med en gang. en annen ting du bør merke deg er at i finland spiller 90% av gitaristene med slakke strenger for en mørkere tone. du bør først lære deg å spille med vanlig tuning, før du begynner å spille med mørkere tuning.

i utgangspunktet ville jeg heller ikke gått for V-gitar som den første gitaren. Det er tyngre å venne seg til. om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

jeg har spilt i snart fire år, familie og venner syntes jeg er flink og lurer på hvor jeg har gått på gitar skole. jeg er selvlært, har kjøpt bøker, dvd'er, lastet ned mye powertabs og guitar pro tab's. jeg selv begynte meg akustisk nylonstreng, flere gitarister som jeg kjenner anbefaler egentlig å begynne med en akustisk får å se om du faktisk vil avansere deg eller gi opp. etter vel et års tid fikk jeg en halv akustisk gitar. den musikk sjangeren jeg spiller er litt akustisk-rock, blues, country og egentlig alt jeg finner som jeg liker.

med deg så er startpunktet ditt med musikk smak veldig annerledes enn den jeg har, tror den eneste måten får deg å spille metall er vel egentlig el-gitar :hmm:

men selv om du begynner med metall kan jo musikksmaken endre seg til dette :!: (anbefaler deg å se hele den)

http://www.youtube.com/watch?v=JNZL7GkqeRI

Lenke til kommentar

Broren min har en acustisk og det har jeg spilt på. Da spilte jeg ATWA, Aerials Fra System Of a Down, og Johnny Cash - Hurt.

Og jeg vil da avansere meg :) Men da begynner jeg med å kjøpe en gitar, får den, laster ned how to's og øver og øver og øver?

Etter ca 2 år pleier man å være rimelig god, Det har jeg erfart på youtube

Bare se på han her : :blush::dribble:

Lenke til kommentar
om du absolutt skal ha en Alexi Laiho'ish gitar, bør du heller gå for en Randy Rhoads gitar. kan anbefala på det aller varmeste den jeg selv har:

Jackson RR30JS

http://www.sound1.com/index.html?http&...asp?Serie_ID=10

Jacksongitarer er (imo) mer begynnervennlige enn ESP gitarer også. dessuten er denne gitaren såpass billig at om du mener du har investert feil så har du ikke tapt så mye på det.

jeg ville ikke gått for signaturmodellen da den har Floyd Rose bro-system som er usannsynlig vanskelig å få stemt gitaren med. JS30RR har en mye enklere løsning.

det som kan være lurt i begynnelsen er å trene på skalaer og fingerspill. ikke begynn på favorittsangen din med en gang. en annen ting du bør merke deg er at i finland spiller 90% av gitaristene med slakke strenger for en mørkere tone. du bør først lære deg å spille med vanlig tuning, før du begynner å spille med mørkere tuning.

i utgangspunktet ville jeg heller ikke gått for V-gitar som den første gitaren. Det er tyngre å venne seg til. om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre ;)

Takk for svar ass :thumbup:

Er det lettere å gå for Les Paul da? Som Silenoz i Dimmu. Jeg vil gjerne ha noe som skal bli brukt lenge, ikke bare kjøpe en simpel en og selge senere. Siden jeg har ikke all verden med penger :p

Og den gitaren du sendte var drit billig. Jeg så på ebay etter Alexi's nye signature modell fra Blooddrunk (2008 hvertfall) fra 1400 dollar. ca. 9-10k kr sykt.

Valkyria, gikk du på gitar kurs? eller lærte du selv?

Lenke til kommentar

Gikk på et kurs helt i begynnelsen men fikk ikke noe særlig utbytte av det. det var mest teori som gikk i glemmeboken.

Vil si at jeg er selvlært da framskrittene i "karrieren" min har jeg gjort alene.

En Les Paul kan være et veldig lurt valg ja. Da kan du gå for Gibson undermerke Epiphone:

http://www.sound1.com/index.html?http&...sp?Serie_ID=293

her finner du nok noe du liker.

ellers kan du jo stikke innom nærmeste musikkforhandler å forhøre deg blandt de ansatte.

da kan du jo prøve de gitarene du synest er kulest for å så kjøpe en billig som er lettspilt for deg.

Lenke til kommentar
Jeg hadde gitar som tilvalgsfag på skolen. det er det kanskje det som fikk meg til å spille mer gitar. PGA det har jeg fått et mål. lærte mye av kurset (teoretisk og praktisk)

kan være lurt det også.

Men det kan man helt sikkert ikke på hvilken som helst linje :(

Edit:

Finnes det ikke en tremolo (heter det det på Norsk også? xD) for senere bruk på jacksonen :roll:

Edit 2: Hva slags forsterker anbefaler du/dere?, som er som regel billig :p

Edit 3: Er denne forsterkern bra?

http://www.intersalg.no/product/311409/Fen..._230V_EURO.html

Må begynne å lese om det her...

Endret av Arild_Banankake
Lenke til kommentar

Tremoloarm får du aldri bruk for før du kan komponere egne sanger.

akkurat jacksonen jeg viste deg har ikke tremoloarm nei. om du insisterer på ha tremolo må du ut med noen flere lapper.

ledningene følger mest sannsynlig ikke med. plekter er helt etter smak og behag, men anbefaler Jazz III plektre til metall.

selv bruker jeg et plekter som heter "Jazz III Ultex". forskjellen på dette og vanlig Jazz III er at Ultexplekteret er laget av et stoff som jeg synest sitter bedre i hånden.

Lenke til kommentar
Tremoloarm får du aldri bruk for før du kan komponere egne sanger.

akkurat jacksonen jeg viste deg har ikke tremoloarm nei. om du insisterer på ha tremolo må du ut med noen flere lapper.

ledningene følger mest sannsynlig ikke med. plekter er helt etter smak og behag, men anbefaler Jazz III plektre til metall.

selv bruker jeg et plekter som heter "Jazz III Ultex". forskjellen på dette og vanlig Jazz III er at Ultexplekteret er laget av et stoff som jeg synest sitter bedre i hånden.

Tremolo er ikke et must.

Takk skal du ha for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Start med el-gitar du. Det viktigste for å bli god å ha motivasjon til å spille. Jeg ville startet med å kjøpe en mexicansk fender strat fra ebay.com. De er lettspilte, allsidige gir god lyd. Deretter ville jeg kjøpt en roland cube 15 da cubene er veldig allsidige med nok lydeffekter. Hvis du følger disse tipsene vil du få en gitar du ikke vil selge med det første og hvis du skulle det kan du selge den på finn.no for samme pris som du kjøper den for på ebay (ink. frakt og mva).

Uansett hva du måtte finne på å gjøre vil jeg ønske deg lykke til med spillinga :)

Lenke til kommentar
Broren min har en acustisk og det har jeg spilt på. Da spilte jeg ATWA, Aerials Fra System Of a Down, og Johnny Cash - Hurt.

Og jeg vil da avansere meg :) Men da begynner jeg med å kjøpe en gitar, får den, laster ned how to's og øver og øver og øver?

Etter ca 2 år pleier man å være rimelig god, Det har jeg erfart på youtube

Bare se på han her : :blush::dribble:

Han der har spilt i 4,5 år :)

Man skal stå på for å klare det der etter 2 år..

Men er langt ifra umulig.

Lenke til kommentar

Må si meg imponert av denne kid'n, era1004, han har skjønt hva gitaren er ment for, det er å lage sine egne stykker. Han spiller et par andre "må lære" stykker, som canon rock, i'm alright og glasgowkiss ( hvor i H#¤%"# får han den farten fra, sliter fortsatt med hurtighet etter nesten 2 år ).

Et nesten must for å komponere, er musikkteori, men som sagt, du kommer ingen vei hvis du ikke har en gitar å øve på. Men husk at dess mer du spiller, dess mer vil du lære, om du lærer, og ikke bare repeterer samme greiene om og om igjen. Dumt å øve på Am grepet i 4 år, isteden for å øve på alle grep, og tekniske ting. Du blir en dreven Am spiller, men det er det eneste du vil kunne klare å spille ^_^

Om du har lyst å spille el, da kjøper du el, har du lyst å spille akustisk kjøper du det. Angående gitarens spillbarhet, har den sikkert mye å si på motivasjonen. Selv spiller jeg på en billig elkjøp gitar, som de her på forumet sier at er som å spille på en planke ( om det er sant har jeg en veldig god motivasjon ). Når jeg får en ny 6000+ kr gitar vil motivasjonen sikkert fly i taket.

Sjekkliste, dette bør du få gjort:

Kjøp gitar,

Lær å bruke den,

Last ned tabs og akkorder,

Lær deg et par enkle sanger/stykker,

Pugg teori og spill masse,

Lag din egen musikk.

Lenke til kommentar

har mine tvil på at han har spilt i 3 måneder og kan spille Canon Rock 99% feilfri.

kan hende han har spilt akustisk i 10 år og begynte med el for 8 måneder siden.

ellers så har han ikke klart å sove eller legge fra seg gitaren siden han plukket den opp første gangen...

prøver ikke å ødelegge noen moral her, men ikke ha forhåpninger å være like god som asiaten etter 3 måneder. etter 2 år skal det nok gå bra.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...