Gå til innhold

Hvordan fjerne støyen fra Sapphire Radeon 9100?

Anbefalte innlegg

Kjøpte for ikke lenge siden et Sapphire Radeon 9100 Atlantis 128MB. Det har dessverre et altfor høyt støynivå. Umiddelbart etter at maskinen skrus på høres det ut som en IBM-disk fra 75GXP-serien, men det roer seg i løpet av et minutt og da er det bare vanlig viftesus som høres.

Det er den lille pinglevifta som bråker. Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Tror ikke det er slike festehull på kortet, så da må jeg vel feste en eventuell ny kjøleordning ved å bruke min termiske lim..

Uff.. jeg som hadde håpet å unngå modifisering. Det beste hadde vært passiv kjøling, men jeg må jo kunne overklokke litt også.. Ellers hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MERK: Grafikkort som ikke har fire hull rundt socketen, eller som har komponenter som kommer i veien før kjøleren, kan ikke benytte ZM80a-HP.

Ellers imponerte vel ikke akkurat denne kjøleren i testen her på overklokking.no. Men Sapphire Radeon 9100 produserer i utgangspunktet kanskje ikke så mye varme?

Går det an å líme overnevnte kjøler fast? Finnes det ikke andre muligheter?

Lenke til kommentar
MERK: Grafikkort som ikke har fire hull rundt socketen, eller som har komponenter som kommer i veien før kjøleren, kan ikke benytte ZM80a-HP.

Ellers imponerte vel ikke akkurat denne kjøleren i testen her på overklokking.no. Men Sapphire Radeon 9100 produserer i utgangspunktet kanskje ikke så mye varme?

Går det an å líme overnevnte kjøler fast? Finnes det ikke andre muligheter?

Har et Crucial R9700 Pro kort (identisk med referansekortet fra ATI) og monterte denne nevnte Zalman ZM80A-HP på dette (tok ca 2 timer men så skal man jo få ting ordentlig også). Du må dog ha hull i kortet for monteringen (kjøleren veier jo rundt 400 gram så lim er vel uaktuellt).

Har du luftgjennomstrømning (kabinettvifter) er ikke temperaturen noe problem. Merker ikke noe forskjell på ytelse i 3D spill selv om temperaturen kanskje har steget et par grader? Det ser unektelig kult ut i mitt LianLi PC6099B kabinett med rødt horelys og plexiglass i sidedøra :D

Har dessuten heatpipekjøling på CPU'en (AMD XP2600+ (Throuhgb.b-kjerne 333 mhx)) fra Taisol :)

EDIT: Denne ZM80AHP bruker 2 hull (som er vanlig). Ser at 3dfx er sitert her og at de forteller at man trenger 4 hull? Kanskje de testet en eldre modell eller at de tellte antall hull på begge sidene :lol:

Denne type kjølere egner seg antagelig ikke for overklokking men kjøler komponentene tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Orbkjøler? Som i Crystal Orb? Har en slik på mitt GeForce2 MX kort som ligger på kommoden. Det er langt i fra lydløst.

Hmm.. hvis noen har lyst på et Sapphire Radeon 9100 så send meg en mail. Så skal jeg kjøpe nytt med passiv kjøling!

PS. Det er jo relativt støysvakt, men i øyeblikket den verste støykilden i kassa mi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...