aklla Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 jeg er i den heldige posisjonen at jeg tjener mer enn jeg bruker, jeg sitter derfor med ett greit overskudd pr mnd. dette har nå blitt en pen liten sum, som jeg mener er for stor til å ha på min bruks-konto. jeg skal opprette en BSU-konto som jeg skal sette inn 15 000 på, men jeg har fortsatt igjen en pen sum jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. med denne økonomi-krisen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. jeg ønsker å ha mye av pengene tilgjengelig i tilfelle jeg skulle trenge dem. er høyrente-konto det beste alternativet for meg? eller hva anbefaller ekspertene her? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er ingen ekspert, men i tillegg til å fylle opp BSU bør du i alle fall ha en sparekonto. Om du mener at det er bare et annet ord på høyrentekonto vet jeg ikke, men de har i alle fall bedre vilkår enn vanlige brukskontoer - og uten nevneverdige bruksrestriksjoner. Tenker du på langsiktig sparing? Vil et aksjefond være aktuelt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er ingen ekspert, men i tillegg til å fylle opp BSU bør du i alle fall ha en sparekonto. Om du mener at det er bare et annet ord på høyrentekonto vet jeg ikke, men de har i alle fall bedre vilkår enn vanlige brukskontoer - og uten nevneverdige bruksrestriksjoner. Tenker du på langsiktig sparing? Vil et aksjefond være aktuelt? vil ikke ha aksjefond nå, venter til kaoset om verdens-økonomien er over. Lenke til kommentar
vlcom Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Flere banker opererer med bruks/sparekontoer med rente godt over 6,5%, dette er kanskje å anbefale hvis du vil ha minimal risiko og god tilgjengelighet. Selv om styringsrenta nå blir satt ned, vil det ta tid før bankene setter ned utlåns/sparerenta.. avhengig av pengemarkedsrenta. Aksjefond er og en mulighet, kan gjøre gode penger nå på lave kurser, men er selvfølgelig en risk for at vi skal enda lavere ned. Alt avhenger av hvor tilgjengelig du trenger pengene, og hvor stor risk du er villig til å ta. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) tilgjengelighet er viktig for meg. er avhengig av å ha noe penger i reserve for impuls-turer og slikt. Endret 19. oktober 2008 av aklla Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Glitnir har 7% rente på sparekontoen sin, en av norges beste. Yabank har vel 6, 8%. Lenke til kommentar
vlcom Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Bare et eksempel (sikkert flere andre banker som har noe lignende) er Ya Bank, spare/brukskonto med pdd. 6,8% rente, ingen gebyrer på bruk av nettbank eller etablering. Ingen krav til bindingstid eller antall uttak i året. Valgfritt Visa kort (250 i året) som er gratis å bruke. Selvfølgelig medlem i bankgarantifondet. Veldig lav risiko, dermed heller ingen "høy" avkasting, og veldig tilgjengelig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) en av bankene mine sier dette: "Renten er p.t. 7,10 % pa", dette er vel ganske bra, eller? burde kanskje sette inn en del der? edit: som dere kanskje skjønner, så jeg har virkelig ikke peiling på økonomi. Endret 16. oktober 2008 av aklla Lenke til kommentar
vlcom Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 7,10% rente er vel noe av det beste du får i norske banker nå, men det spørs jo helt på hvilke betingelser de setter for at du skal oppnå denne renta. Binding over lang tid? Maksimalt antall uttak i året? Minimumsinnskudd? osv.. Hør litt mer med de. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Renten er p.t. 7,10 % paIngen uttaksbegrensninger Ingen bindingstid hva betyr p.t. og pa? Endret 16. oktober 2008 av aklla Lenke til kommentar
vlcom Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 7,10% med minimal risiko og stor tilgjengelighet virker jo som om passer deg, men skal jo ikke komme her å fortelle deg hva du skal gjøre=) Potensiell fortjeneste vs. risiko er alltid en overveielse en må ta, er ingen økonom selv, så å spå at den børsen flater ut straks har jeg ingen planer om. Men at renta mest trolig vil sakte men sikkert gå ned tror jeg nok. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Utover BSU vil jeg anbefale følgende: Penger du regner med å bruke på kort sikt (under 5 år) ville jeg satt på høyrentekonto i bank. Langsiktig sparing (over 5 år) ville jeg satt i aksjefond. Det er omtrent samme spareråd de fleste "eksperter" gir. Selv har jeg ca 30% av sparepengene i bank og resten i fond og aksjer. Hva som er best vet vi selvsagt ikke før etterpå. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Glitnir og de andre islandske bankene er døde. Hvor mye rente du kan få avhenger av hvor mange penger du har. P.t. og p.a. er latinske forkortelser for "for tiden" og "per år". Det er litt viktig at du ser på hva renten er i dag, ellers kan sammenlikningen bli nokså feil. På rentebarometer oppgir noen banker en rente de ikke gir før om over en måned. http://forbruker.no/pengenedine/bankogfors...rente/hoyrente/ Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Glitnir og de andre islandske bankene er døde. Hvor mye rente du kan få avhenger av hvor mange penger du har. P.t. og p.a. er latinske forkortelser for "for tiden" og "per år". Det er litt viktig at du ser på hva renten er i dag, ellers kan sammenlikningen bli nokså feil. På rentebarometer oppgir noen banker en rente de ikke gir før om over en måned. http://forbruker.no/pengenedine/bankogfors...rente/hoyrente/ Undersøk litt før du skriver. Glitnir Bank Norge A/S er fulldekt gjennom sikringsfondet og har dessuten fått tildelt midler gjennom sikringsfondet. Denne banken må ikke sammenlignes med Glitnir på Island og Kaupthing. http://url.hw.no/?ob Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Å ha penger på lønnskonto er ihvertfall ikke noe lurt! Hva gir banken? 0% eller 2.5% ??? Oioi ... skandiabanken har hele 5.4% .... men klart, har jeg over en viss sum (hos meg over 50 - 100.000kr) overfører jeg dem til HØYRENTEKONTO. Personlig har jeg HØYRENTEKONTO fra Gebyrfri/SandanterBank ... alt online, med oversiktlig email hver mnd. Men du kan jo også kjøpe RENTEFOND fra diverse banker - de har like grei avkastning. Noen banker gir deg bare et begrenset antall fri uttak på høyrentekonto - husk på det. Er du stammkunde i en bank og de har bra tilbud kan det også lønne seg! Har sinde fordeler med en real bank en å gjøre alt online. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå