Gå til innhold

hjelp eg er underærnært i følge legen kva skal eg gjere

Anbefalte innlegg

eg har allti vore nokså liten og tynn men har aldreg trudd eg var uderernært men no sa visst legen at eg var det :realmad: kva faen tenkte eg!! eg et dritmykje så eg fatta ikkje.

noken som kan gje meg noken tips korleis eg kan få litt meir feitt og musklar på kroppen. (eg vil ikkje seie kor mykje eg veg og kor høg eg er for eg følar det er for mykje personalopplysningar)

her er eit eksempel på ein dag for meg:

04:30: frukost: 2 glass h-mjølk rett frå tanken (feitare enn vanleg h-mjølk til og med) + ei sjeve med brunost og rømme og meierismør feks eller eggerøra

så går eg og jobar fysisk hardt i fjøset

klokka 07 15 må eg gå til skulen og brukar ca 40 min på det. eg har aldreg lært å sykle så eg kan ikkje det :(

klokka 11.15: lønsj: ein sånn der halvkartong h-mjølk. 2-3 sjever med ost eller liknande

eit eple eller pære eller noken plommar pleier eg og å ete no om hausten når det er på trerne utanfor hagen, ellers kjøpar me ikkje frukt. eg er oppteken av at maten er sjølvforsynt

klokka 16 oo det far eller mor har laga til middag som regel komle, kjøttkakaer, lapskaus eller liknande. alt laga frå bunnene for det meste med ingrediensar frå eigen gard

så jobbar eg fysisk hardt utanfor igjen

til kvelds et eg korn frå eigen kornåkar med h-mjølk på

på laurdagane får eg drikke så mykje brus eg vil, pluss at eg får 50 kronar til å kjøpe laurdagsgodt for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spiser iløpet av en hel dag, spiser jeg før kl. 16.00 på en vanlig dag (og jeg har knapt nok noe fysisk aktivitet). Så synes du spiser litt lite. Og når du i tilelgg jobber så hardt fysisk som du gjør er det viktig å få i seg nok mat.

Lenke til kommentar

bare får å gå opp i vekt så kan du kjøpe deg en som dere protein plater eller noe som ligner på mel(usikker på hvordan jeg skal forklare). onkelen min måtte begynne å ta proteintilskudd for de han også var for tynn, han sier selv at det hjelper litt. du kan jo spørre et apotek eller noe lignende om de selger eller om de vet om noen som har det.

Lenke til kommentar

eg veg 50 kg og eg er ca 175 canktimeter høg

ikkje mangen gode tips her. eg kjem ikkje til å ta noken proteinbarar eg et kun naturleg mat.

Assbear: du veit tydelegvis ikkje mykje om gardsdrift og gardsliv ;) det er ganske så vanleg å ete koddnet ein dyrkar sjølve jo, og me har masse biffkjøt frå eigne oksar, poteter frå eigen åker, gulroter frå eigen åker. eigne egg frå egne frittgåande høns osv.

2bb1: kva er barnsleg med det?? :realmad: er det barnsleg å ete godteri og no. jaja. greitt nok at me skal ha eit sunt kosthald ,men litt godt må ein jo kunne unne seg på laurdagane!! :mad:

Lenke til kommentar

dette med kritiseringen av andre der dere peker ham ut som et sosialt avvik, mener jeg er feil fokus etter trådstarterens etterspørsel. siden dere ikke klarer å bruke evnene deres på å faktisk komme med forslag til ham tyder det på at dere mangler kompetanse til å hjelpe andre. dere kritiserer dialekter så jeg vil komme med et pungt der jer syntes at Oslo og andre dialekter som bruker ren bokmål høres ut som noen raper, hoster og nyser samtidig samt med stemmeskifte. nå som der er unnagjort vil jeg at dere skal lage en tråd som heter.

"lå oss kritisere og komme med dårlige innslag fordi vi ikke liker en dialekt og et individ som vi mener ikke er verdig"

for det andre, jeg selv får penger av og til av foreldrene mine til å kjøpe godteri. kom ann og mobb meg også fordi jeg har snille og omtenksomme foreldre som gir meg litt ekstra lommepenger til materielle goder.

holdt dere til fakta, det finnes andre folk som ikke er lik dere, de har andre dialekter men er også like god kompetanse som dere til å tenke og søke hjelp. den harde fakta som dere ikke ser selv er at dere dømmer andre selv om dere ikke kjenner en person. opp i historien har vi kalt dette rasisme, og dere faller ikke langt unna stammen

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
dette med kritiseringen av andre der dere peker ham ut som et sosialt avvik, mener jeg er feil fokus etter trådstarterens etterspørsel. siden dere ikke klarer å bruke evnene deres på å faktisk komme med forslag til ham tyder det på at dere mangler kompetanse til å hjelpe andre. dere kritiserer dialekter så jeg vil komme med et pungt der jer syntes at Oslo og andre dialekter som bruker ren bokmål høres ut som noen raper, hoster og nyser samtidig samt med stemmeskifte. nå som der er unnagjort vil jeg at dere skal lage en tråd som heter.

"lå oss kritisere og komme med dårlige innslag fordi vi ikke liker en dialekt og et individ som vi mener ikke er verdig"

for det andre, jeg selv får penger av og til av foreldrene mine til å kjøpe godteri. kom ann og mobb meg også fordi jeg har snille og omtenksomme foreldre som gir meg litt ekstra lommepenger til materielle goder.

holdt dere til fakta, det finnes andre folk som ikke er lik dere, de har andre dialekter men er også like god kompetanse som dere til å tenke og søke hjelp. den harde fakta som dere ikke ser selv er at dere dømmer andre selv om dere ikke kjenner en person. opp i historien har vi kalt dette rasisme, og dere faller ikke langt unna stammen

Bra poeng, bra innlegg. Men jeg legger ikke vekt på verken dialekt, det faktum at han er underenert, får penger hjemme, eller er bonde.. Legger vekt på at noen skreiv at han var troll.. Jeg sjekket dette opp med noen av dem tidligere emnene.. Noe du og dem fleste burde gjøre, og jeg leste ganske mange sider. Men man kan aldri være sikker, men jeg er ganske sikker ut fra hva jeg har lest.. Men for all del, gjør som dere selv vil..

Lenke til kommentar

ole_marius: Hvem er det som har kritisert dialekter?! Tror du bør lese gjennom en gang til.

Dessuten kom jeg m.fl. med gode forslag tidlig i tråden, men etter "awkward" kom inn i tråden og sa at han bare tullet, "analyserte" jeg førsteposten og kom frem til at dette måtte være noe tull.

Jeg gidder nemlig ikke sitte å bruke tid på å hjelpe hemma folk som har fritidsproblemer og bare skriver innlegg for å ha noe å gjøre på.

Dessuten Schnell, hvordan i helv***e kan du sitte å snakke i forumkafeen hver kveld til klokka 24, om du står opp 04.30 og går i fjøsen for arbeid? Du er klar over at det er fysik umulig å leve sånn sant?? ... "#%!=)/%!!¤#

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

@ole_marius: Jeg tviler på at noen hadde kritisert han hvis vi ikke hadde vært relativt sikre på at dette bare er trolling. Det er nok av fakta til å dømme han her. :-)

Også er jeg enig i alt 2bb1 sier i innlegget over.

Jeg tror du har misforstått noe eller lest feil når du sier at vi kritiserer han for dialekta.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...