Gå til innhold

Hvordan registrere mitt Nikon D80? Hva er serienummeret?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mitt D80 hos japanfoto.no. Nå sitter jeg og skal registrere det hos nikon.no. Er ikke serienummeret det syvsfrede nummeret som står under kameraet like ved batteriluken? Når jeg trykker inn dette nummeret for å registrere får jeg opp følgende melding:

*Produktet du prøver å registrere, er ikke distribuert gjennom Nikon Europe BV. Det finnes visse begrensninger når det gjelder eierskap av digitale produkter som er kjøpt utenfor distribusjonskanalene til Nikon Europe BV. Klikk her hvis du vil ha mer informasjon.

Hvis du er sikker på at du har oppgitt riktig serienummer, bekrefter du dette ved å klikke i boksen under.*

På en lapp som fulgte med kameraet (lappen er på koreansk eller noe, og det står printed in Thailand) står det et helt annet syvsifret nummer. Noen som kan forklare dette for meg? Bør jeg kontakte japanfoto.no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok nummeret som er står under kameraet som er serienummeret.

Jeg tror Japanfoto driver med grå/paralellimport av Nikon, altså utenfor Nikons offisielle system. Kan noen av Japanfotos medarbeidere som henger her på forumet bekrefte dette?

Jeg tror uansett ikke det har så mye å si, annet enn at du antagelig ikke fikk med norsk bruksanvisning (noe som er helt greit så lenge du ikke ble forespeilet dette). Jeg ville i tillegg kjørt evt reklamasjonsak direkte mot Japanfoto, og ikke mot Nikon Norge som helst ser at Nikon som selges i Norge går via dem... ikke at jeg tror det blir nødvendig med reklamasjonssak, da skal du være uheldig...

Fra Nikon Norge sin side blir det vel omtrent det samme som om du hadde bestilt kamera fra junaiten e.l mens fra Japanfotos side er du fullt dekket av norske forbrukerrettigheter.

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det som forundrer meg er at numrene ikke er de samme på garantiseddelen og på kameraet. Er ikke det rart da? Det som også er litt irriterende er at jeg nå ikke får tilgang til software fra nikon sine egne hjemmesider siden det ikke er et "europeisk" kamera. Bør man ikke bli opplyst om dette før man kjøper kameraet? Det er kjøpt i Norge, og hvis ikke annet er oppgitt går man jo ut ifra at "alt er i orden". Det er det jo forsåvidt, men du skjønner kanskje hva jeg mener...

Men for all del, jeg skal ikke lage noen sak av dette. Lurte bare...

Endret av Kani
Lenke til kommentar

Her tror jeg det er gjort en feil et sted, ikke nødvendigvis fra Japan Photos side, men det er likevel de du bør kontakte.

Selv har jeg et D80, som jeg kjøpte brukt, og der stemmer serienummer på kamera, på esken og garantiseddelen over ens.

Når det gjelder software og firmware, så er det bare å laste ned fra Nikons nettsider, du trenger ikke å ha kamera registrert hos dem for dette.

Link til Nikon.no kundesenter.

Lenke til kommentar
Hvis ikke serienr på kvitteringen og kamera stemmer så er det nok bare noen som har slått inn feil. Gå tilbake og få ny kvittering
I boksen til alle Nikon kamera følger det med en ferdig trykket garantiseddel med modell og serienummer. Så det er nok ikke slått inn feil serienummer, men garantilapp eller kamera kan ha blitt byttet om. Denne seddelen må fylles ut med dato og stempel for at garanti/reklamasjon skal være gyldig.

Det meste (alt?) av Nikon som selges av Japan Photo er såkalt "gråimport" og er altså ikke distribuert gjennom Nikon Norge. Derfor får du ikke registrert kameraet for å laste ned programvare og benytte andre goder.

Samtidig kan du risikere problemer ved reklamasjon da Nikon Norge ikke tilbyr fem års reklamasjon på kamera som ikke er distribuert gjennom dem. Om firmaet man har kjøpt kameraet fra setter seg på bakbena i en sak, kan du ikke gå direkte til Nikon Norge og prøve der, men må bruke mye tid og krefter på å kjøre saken gjennom Forbrukerrådet og evt. Forbrukertvistutvalget. Går firmaet konkurs, står du totalt uten rettigheter etter et eller to års garantitid. Nå er det meget små sjanser for at Japan Photo går konkurs eller innstiller driften i Norge, men det skjer tidvis veldig oppsiktsvekkende ting i nettopp fotobransjen, så jeg ville tatt det med i betraktning.

Du må ofte også ta til takke med engelsk bruksanvisning og gjerne kun på CD. Norske utgaver har en tykk, printet manual på norsk i tillegg til en norsk hurtigveiledning.

De er pliktige til å informere om at det ikke er norsk utgave ved kjøp. Hvis du ikke ble informert om at det ikke var norsk utgave da du kjøpte kameraet, kan du levere kameraet tilbake og få igjen pengene og kjøpe norsk utgave et sted der de selger dette.

At serienummer på garantiseddelen og på kameraet ikke stemmer, er imidlertid litt mystisk. I verste fall har to kamera byttet boks, for eksempel ved at begge to har vært utstillingsmodeller og blitt byttet om da de ble pakket ned for å bli solgt. Sjekk om nummeret på boksen stemmer med kameraet eller garantiseddelen. Uansett bør du få en garantiseddel med riktig nummer, ellers er garantien din ugyldig.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det meste (alt?) av Nikon som selges av Japan Photo er såkalt "gråimport" og er altså ikke distribuert gjennom Nikon Norge. Derfor får du ikke registrert kameraet for å laste ned programvare og benytte andre goder.

Som nevnt over stemmer ikke dette, hvem som helst kan gå inn på Nikons nettsider og laste ned alt av firmware oppdateringer og programvare (med påfølgende oppdateringer), uten å ha noe som helst registrert eller å være innlogget hos Nikon.

Lenke til kommentar

Som nevnt over stemmer ikke dette, hvem som helst kan gå inn på Nikons nettsider og laste ned alt av firmware oppdateringer og programvare (med påfølgende oppdateringer), uten å ha noe som helst registrert eller å være innlogget hos Nikon.

Trådstarter skriver: "Det som også er litt irriterende er at jeg nå ikke får tilgang til software fra nikon sine egne hjemmesider siden det ikke er et "europeisk" kamera". Mulig jeg har misfortstått hva problemet egentlig er.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt mitt D80 hos japanfoto.no. Nå sitter jeg og skal registrere det hos nikon.no. Er ikke serienummeret det syvsfrede nummeret som står under kameraet like ved batteriluken? Når jeg trykker inn dette nummeret for å registrere får jeg opp følgende melding:

*Produktet du prøver å registrere, er ikke distribuert gjennom Nikon Europe BV. Det finnes visse begrensninger når det gjelder eierskap av digitale produkter som er kjøpt utenfor distribusjonskanalene til Nikon Europe BV. Klikk her hvis du vil ha mer informasjon.

Hvis du er sikker på at du har oppgitt riktig serienummer, bekrefter du dette ved å klikke i boksen under.*

På en lapp som fulgte med kameraet (lappen er på koreansk eller noe, og det står printed in Thailand) står det et helt annet syvsifret nummer. Noen som kan forklare dette for meg? Bør jeg kontakte japanfoto.no?

Hei Kani,

der har åpenbart skjed noe galt med garantikort/serienummer, det skulle absolut være samme nummer. Var så snill og tar kontakt med Espen eller Eric fra [email protected] eller din nærmeste JP butikk, så skall vi rydde opp i det med én gang. Hvis du ikke har blitt opplyst om EU modell (hvis det er EU modell), så kan du gjerne gir den tilbake, vi lurer ikke kundene våres :-)

Tusen takk på forhånd!

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Lenke til kommentar

Alle produktene på nettbutikken er merket enten med norsk flagg eller EU flagg. Dette for å vise om produktet er kjøpt av produsentens norske kontorer eller importert fra utlandet.

Nikon har heller ikke satt noen begrensinger på nettsidene om produktet er fra norges avdeling eller importvare. Alt skal altså være tilgjengelig også for Japan Photo kunder. Har selv snakket med folk som har registrert D90 fra Japan Photo på Nikons sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...