Hallgi Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Eg var uheldig og mistet min eksterne harddisk på gulvet da eg skulle overføre dataen fra den, og nå finner ikke min nye PC den eksterne harddisken når eg kobler til USB-en.. Dette er veldig frustrerende for det er så mange viktige dokumenter og bilder eg vil ta vare på! Når eg prøvde en annen pc fant den heller ikke den eksterne harddisken, så eg lurer på hva eg skal gjøre. Min hard drive er en Lacie 250 GB eg har kjøpt på Clas Ohlson.. Den slår seg på og lyser, men eg får ikke overført noe.. Men er det en chip inni den som lagrer all data selv om den gjerne ikke fungerer? Hvordan kan eg få fikset det, og vet noen evt hvem eg kan kontakte i Bergensområdet for å ta en titt på det? Håper veldig på tips og hjelp til å få reddet all min viktige data fra de siste 3-4 årene..! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Inni denne boksen du har mistet i gulvet finnes en vanlig harddisk, slik som sitter i de fleste maskiner. Denne disken kan du ta ut og prøve å sette i en vanlig datamaskin. Dun finner da ut om skaden er uopprettelig eller om det bare er kabinettet med tilhørende elektronikk/PSU som har tatt kvelden. Jeg foreslår du finner noen med litt datakunnskap og en stasjonær PC til å hjelpe deg om du ahr muligheten. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) En harddisk tåler skjelden og dette i gulvet. En ekstern harddisk lagrer data på samme måte som en vanlig intern harddisk. Du kan prøve det Ekko foreslo, eller du kan prøve og feilsøke litt mer selv. Hvis harddisken lager rare lyder når du prøver og overføre, ikke bruk den, dette gjør ting bare værre og du er nesten garantert og miste alle data. E: Her er en annen tråd om akkurat samme problem. Endret 16. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Den slår seg på og lyser, men eg får ikke overført noe.. Men er det en chip inni den som lagrer all data selv om den gjerne ikke fungerer? En harddisk består av bevegelige deler (magnetiske metallskiver som spinner, og lesehoder som leser data fra disse, veldig følsom mekanisme). De tåler ytterst sjelden en tur i gulvet, spesielt hvis de er i gang og holder på å jobbe. Da er ofte den eneste måten å få ut dataene på å ta dem med til en bedrift som spesialiserer seg på datagjenoppretting (IBAS etc). Belag deg på at det kan koste $$$. Lenke til kommentar
Hallgi Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Takk for tipsa! Men auch, det er veldig leit om eg har mistet all denne dataen.., Så eg ringte til Ibas om de kunne redde det, og ja muligens, men det vil koste meg nærmere 10 000 kr..:o.. Eg må vurdere det evt, men vil prøve alle andre muligheter først! Vil dere anbefale å ta ta den ut av kabinettet og prøve å koble den direkte opp mot pc-en? Er det forresten komplisert å få gjort, og evt veldig risikabelt for dataen eg som er lagra? Endret 16. oktober 2008 av Hallgi Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vil dere anbefale å ta ta den ut av kabinettet og prøve å koble den direkte opp mot pc-en? Er det forresten komplisert å få gjort, og evt veldig risikabelt for dataen eg som er lagra? Det er det jeg hadde gjort. Jeg vil ikke TRO risikoen er stor for å ødelegge mer en det som evt allerede er ødelagt. I beste fall vil du ha tilgang til alle dataene dine med en gang. Hadde ihvertfall prøvd det før jeg sendte disken til ibas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå