Gå til innhold

Kritikk på skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg går første året på Medier & Kommunikasjon. For tiden har vi prosjekt til fordypning og jeg valgte webdesign. Oppgaven min er å lage en webside til en svært dyr datamaskin, som jeg har valgt å rette mot gamere. Jeg kommer bare til å bli vurdert etter selve designet på siden (farger, fonter, utforming og så videre) og etter hvor godt den retter seg til målgruppen. Nå har jeg jobbet en dag med siden og trenger litt kritikk. Takker for svar :)

Edit: Jeg er klar over at fontene er grusomme, det er disse jeg eksperimenterer med nå. Kom gjerne med forslag :)

post-122521-1224157520_thumb.png

Endret av Bakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gir for dårlig forklaring på hva skoleoppgaven går ut på, hva dere blir evalert etter, og hva dere skal vise at dere kan.

Utkastet ditt kan i beste fall beskrives som ett rammeverk. Det er altfor spinkelt å gi noen fornuftig tilbakemelding på, særlig når vi ikke vet hva vi skal måle det etter.

Bytt ut "test" med normal fyll tekst, som du finner lenke til i "les før du poster".

Frode

Lenke til kommentar

Sorry, hadde ikke gått gjennom "les før du poster" :blush:

Jeg har lagt til fyll tekst nå og prøvd å forklare litt bedre hva jeg vil bli vurdert etter. Egentlig litt vanskelig å forklare hva jeg kommer til å bli vurdert etter, siden dette er prosjekt til fordypning, så har vi ikke fått noen konkrete vurderingskriterier, men de kommer nok bare til å vurdere den generelt etter designet og brukervennelighet.

Lenke til kommentar

Læreplanen din sier mye om kompetansemål. I prosjekt til fordypning skal du i utgangspunktet selv sette vurderingskriterier for prosjektet ditt, men dette må være helhetlig. Dersom du skal vurderes i webdesign, bør du ta med alt det visuelle + kildekode, semantikk. I tillegg til riktig komprimering og valg av format for kode og grafikk.

Bytt ut brødtekstfont med en grotesk type.

Lenke til kommentar
Det er i hovedsak det visuelle jeg ønsker kritikk på her, noe jeg helt sikkert burde spesifisert. Kildekoden vil nok bli vurdert, men føler jeg har god orden i denne, det er det visuelle jeg sliter med - spesielt fonter.

Jeg er ikke skolelært i grafisk design, selv om deler av dette har vært pensum i noen fag jeg har tatt på universitetet.

Justering og balansering

Header er sentrert. Det er tekst til høyre i header, men ikke til venstre, noe som gjør header ubalansert. Hva veier opp for dette?

Teksten er venstrejustert. Det er ikke noe samspill med header, slik at det ikke tegnes noen diagonaler for eksempel, eller som plukker opp sentreringen i header.

Navigeringsmenyen har usedvanelig mye luft rundt seg, vesentlig mer enn teksten din. Hvorfor det? Teksten i header og navigeringsmenyen står ikke på linje og balanserer dårlig.

Fargevalg, eller mangel på sådan

Siden din har bare en farge: blå. Gråtoner er ikke farger. Gråtoner er, vel, grått. Som i trist, grått, gammel og grå, kjedelig, dødt. Er det budskapet her?

Hva er "scary" med hvitt og blått?

Ellers så må du seriøst jobbe med kontrasten mellom tekst og bakgrund. Den må være tilstrekkelig stor, slik at teksten blir leslig. Det er den ikke nå.

Du har en altfor tydelig ramme rundt den boksen din. Jeg trekkes mot å se på den rammen. Det er vel ikke meningen?

Jeg ser på meg selv som en håpløs grafisk designer, som ikke hører hjemme i en verden der photoshop & co "ruler". Mulig mine tilbakemeldinger ikke passer til oppgaven din. Jeg hadde aldri sendt dette videre til en kunde, da designet bryter med grunnleggende premisser jeg setter for design. Fontvalg tar ti sekunder å endre, og er rimelig uvesentlig.

Frode

Lenke til kommentar

Du må prøve holde det enkelt..

Det viktigste er at det er lett å lese og forstå hva du vil med sida.

Logoen var forsåvidt grei den, men jeg ville fjerna den buen under den, og heller lagen en svart "stripe" over hele skjermen. Og så innholdet under det igjen. På kanskje hvit bakgrunn. Helt sorte sider kan være slitsomme.

Lenke til kommentar
...

På kanskje hvit bakgrunn. Helt sorte sider kan være slitsomme.

Ikke enig

Velg farger etter hvilket uttrykk du forsøker å oppnå. Hvis innhold alltid skal ha hvit bakgrund, så må resten av siden passe med den hvite bakgrunden, noe som vil begrense uttrykket ditt.

Hva assosierer du med svart? Svart som om natta? Sort blekk? Død? Mørke sinnstemninger (hint: scary)? Natteliv?

Ett dunkelt uttrykk med cola liknende farger, men som grafisk fremhever mørke sinnstemninger, will fremme scary. Særlig kombinasjonen svart og rødt blir fort trukket mot mørke og blodige ting. Ett slikt uttrykk passer ikke til Plantasjen.

En halloween side vil typisk være dunkel og orange. Ikke hvit. Det blir helt galt.

Gradienter

Vær forsiktig med å bruke gradienter eller bilder bak tekst. Gradienter fører til varierende kontrast mellom tekst og bakgrund, noe som fort blir slitsomt å lese. Bilder bak tekst fører som regel til elendig lesbarhet. Ingenting er ulovlig, bare tenk på hvilket uttrykk du forsøker å oppnå, og hvilket budskap det grafiske designet sender.

Eksempel på vanskelig leslig tekst:

http://www.vgb.no/11279/perma/372227

Dette fungerte ikke for meg. Jeg leser ikke sånne artikler.

Frode

Lenke til kommentar
...

På kanskje hvit bakgrunn. Helt sorte sider kan være slitsomme.

Ikke enig

Velg farger etter hvilket uttrykk du forsøker å oppnå. Hvis innhold alltid skal ha hvit bakgrund, så må resten av siden passe med den hvite bakgrunden, noe som vil begrense uttrykket ditt.

Hva assosierer du med svart? Svart som om natta? Sort blekk? Død? Mørke sinnstemninger (hint: scary)? Natteliv?

Ett dunkelt uttrykk med cola liknende farger, men som grafisk fremhever mørke sinnstemninger, will fremme scary. Særlig kombinasjonen svart og rødt blir fort trukket mot mørke og blodige ting. Ett slikt uttrykk passer ikke til Plantasjen.

En halloween side vil typisk være dunkel og orange. Ikke hvit. Det blir helt galt.

Gradienter

Vær forsiktig med å bruke gradienter eller bilder bak tekst. Gradienter fører til varierende kontrast mellom tekst og bakgrund, noe som fort blir slitsomt å lese. Bilder bak tekst fører som regel til elendig lesbarhet. Ingenting er ulovlig, bare tenk på hvilket uttrykk du forsøker å oppnå, og hvilket budskap det grafiske designet sender.

Eksempel på vanskelig leslig tekst:

http://www.vgb.no/11279/perma/372227

Dette fungerte ikke for meg. Jeg leser ikke sånne artikler.

Frode

Leste du

På kanskje hvit bakgrunn
?

Det er svært vanlig at "nybegynnere" legger hvit times på svart bakgrunn. Gjerne med gusjegrønn header..

Det er ikke bra. Og det skal noe mer til for å få helsvarte sider til å se bra ut. Det kan være "scary" selv om sida er hovedsaklig i lyse farger.

Hvorfor det i det hele tatt står "scary" i toppen skjønner jeg ikke. Sida skal jo handle om en dyr datamaskin.

Lenke til kommentar
...

Leste du

På kanskje hvit bakgrunn
?

...

Hvorfor det i det hele tatt står "scary" i toppen skjønner jeg ikke. Sida skal jo handle om en dyr datamaskin.

Problemet mitt er at målsetningen med siden fremdeles er litt diffus, og utifra de rammene som er gitt til nå så er jeg fremdeles uenig med deg.

Jeg mener trådstarter skal forme siden i sitt bilde, ikke mitt. Jeg kan ikke si at han skal droppe nesten alt han har gjort og diktere han hva han skal gjøre, da jeg vil at han skal uttrykke seg. Ikke meg. Derfor uttrykker jeg meg som jeg gjør.

Selv om han muligens er fersk, kan han være mer begavet til dette enn meg. Helt ærlig så håper jeg inderlig at han er det. Jeg ønsker han lykke til med oppgaven, og håper han utvikler seg til å bli en flink grafisk designer. Håper mine rablerier har vært til noe hjelp.

Frode

Lenke til kommentar

^^ Ingen som mener han skal forkaste ideene sine.

Jeg har egentlig funnet ut at det er like greit å starte med å fokusere på innholdet. Slik som tekststørrelse, linjeavstand osv er like morsomt å holde på med. Og resultat blir vanligvis bedre da. Deretter legger man til grafikk som gjør siden mer spennende, og ofte lett å bruke.

Det er i hvertfall min mening. Hva vet jeg. Er ikke så begavet jeg heller ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jeg velger nok å beholde det mørke temaet, siden vi skal fremme en Alienware-lignende pc. Bortsett fra dette har jeg nok mye å rette på og jeg skal ta tak i en del av det som har blitt sagt her. Skal fortsette arbeidet på mandag, om jeg ikke får tid i helgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...