Gå til innhold

Har kjøpt ekstra ram men windowsindexen ble dårligere

peterparker

Anbefalte innlegg

Trenger en løsning på et problem. Jeg har 2x1 gb. Så satte jeg inn 2x1 ekstra av samme type ram. Maskinen låste seg fullstendig. Deretter tok jeg ut 1 brikke og satt igjen med 3 gb ram. Dett gikk bra, men windowsindeksen gikk ned fra 5,9 til 4,8?? Hvorfor skjer dette?

Ramtypen er helt identiske bortsett fra att på de gamle står det 5-5-5-12 og på de nye står det 5-5-5-18. Har dette noe å si?

Takknemlig for noen kløktige svar.

(PS: Jeg kjøper heller nytt ram enn å tulle i bios for der er jeg redd jeg kan gjøre ubotelig skade...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da setter du inn alle fire brikkene igjen. så går du i bios og setter manuelt timeing til 5-5-5-18! kjører begge brikkene samme frekvens? alså, kjører det ene parret 400mhz og det andre 600, så må du kjøre 400mhz.

Hva står det at de trenger av volt? trenger de ene brikkene 1,9v og de andre 2,1v ville jeg prøvd å bruke 2.0v og satt timingen litt slappere og mhz enda litt mer ned.

Det som er er at dersom brikkene oppererer forskjellig må du ta hensyn til de "dårligste" brikkene. kjører du 2.0v og det ene parret skal ha 1,9v og det andre 2,1v så blir det parret som trenger 1,9v overklokket og det andre parret underklokket.

Kompansere er det du må gjøre.

Dersom du ikke helt forstår hvordan du gjør dette kan du sende meg en PM med mail/msn, så kan jeg prøve hjelpe deg.

Men dersom du klarer få tak i dette jeg nevner nedenfor, så skal jeg klare hjelpe deg helt enkelt gjennom denne tråden vil jeg tro.

-Hvilken volt trenger de gamle og de nye brikkene?

-Hvilken MHZ er oppgitt på de gamle og nye brikkene? (Finner info på webshopen din eller hjemmeside til produsenten dersom du er usikker.)

er de f.eks pc8000 begge parrene?

Håper jeg kan hjelpe deg, da jeg skjønner du blir frustrert over at det ikke fungerer som det skal ut av box. slik er det nesten ALLTID!

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det her, så er det identiske brikker.. men multicom har dette i parantes bak: (TWIN2X2048-6400) noe jeg ikke skjønner helt, fordi dette er andre rambrikker!

men uansett så skal latensen være den samme på begge de parrene du har bestilt, og i tilleg så skal volt og mhz være det samme. Jeg tror du har fått feil produkt. Fordi brikkene skal være 5-5-5-12!

Enkelt å greit Kontakt multicom. :)

Lenke til kommentar
Det er vel fordi at maskinen din ikke kan benytte seg av DDR når du har 3 RAM brikker, da DDR jobber parvis. Derfor gikk din windows index ned.

Nope. minnet sliter med settings, og er sannsynligvis nært et "sammenbrudd" og da går ytelsen betraktelig ned. Jeg har kjørt 3 brikker uten at det har gitt noen spessiell dropp i performance. her snakker vi faktisk om en meget stor dropp.

Lenke til kommentar

Bare kommentere at ulike timings neppe er problemet. Derimot er det en "kjent sak" at enkelte (fortrinnsvis eldre) hovedkort ikke er særlig glad i 4x1 brikker på full speed ( i dette tilfellet 400MHz (800), så kan også være her det ligger.

I såtilfelle kan du enkelt fixe det ved å sette hastigheten ned til 333MHz (667)

Strart opp maskin med kun to rambrikker, og gå rett til Bios;

(eksakte navn/benevnelser varierer fra Bios til Bios, men likheten er der slik at man drar kjensel på det)

Se under "Advanced" menyen

> Timing Mode/Memory Timing

> forandre fra Auto til Manual

> deretter i Memory Clock Mode/Memclock Index

> forandre fra 400MHz til 333MHz

> Save og reboot

> Slå av maskin, sett i de 2 andre brikkene, og fyr opp.

Da skal du forhåpentligvis få glede av alle fire i sammen :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vel fordi at maskinen din ikke kan benytte seg av DDR når du har 3 RAM brikker, da DDR jobber parvis. Derfor gikk din windows index ned.
DDR og dual-channel er to forskjellige ting. Det du snakker om er dual-channel.

SLiks: Nyere Intelbrikkesett greier ofte dual-channel med tre brikker, men du skal vite at det langt i fra er en selvfølge på alle hovedkort/brikkesett. Det kan virke som om du har testet på et slikt Intel-brikkesett hvis det ikke var noen ytelsesforskjell mellom 2 og 3 brikker. Dual-channel hjelper faktisk ganske bra på minneytelse, så hvis han kjører uten det kan det godt være at det slår ut i Vista-testen (som jeg vanligvis gir en lang faen i, siden det finnes langt bedre måter å måle ytelsen på).

Forøvrig trenger du nødvendigvis ikke å sette hastigheten fra 400 til 333 MHz (DDR-800 til DDR-667). Når det er snakk om fire brikker hjelper det ofte å bare øke Command Rate timingsen. Du finner den sammen med alle de andre timingsene i BIOS. Den står sannsynligvis på 1T. Da kan du prøve å sette den til 2T og se om det hjelper.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...