Gå til innhold

Portrettfotografering trenger råd

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Neste helg skal noen venner feire 40 og 50 års bursdag, samt 20 års bryllupsdag og i den forbindelse har de bedt meg ta de offisielle bildene. Noe jeg takket ja til.

Og så kommer vi til overskriften til denne tråden: Jeg trenger råd og vink til hvordan man skal få til gode portrettbilder. Jeg tar mest actionbilder, så portrett er ukjent område for meg.

Øvrig fotografering bør gå greit.

Utstyret jeg kommer til å bruke (om det er interesant): Canon 40D, 350D som backup, 50mm 1.8II, 85mm 1.8 og 18-55mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut http://www.foto.no/og velg mennesker på bildegalleriet eller kritikken, for å se bilder av folk. Lærer mye av å se på andre. Gjerne bruk litt tid på photosight.no eller photo.net også, for å se på andre sine bilder av mennesker.

Ellers er det viktig å gjerne bruke litt tid på å flytte folk slik at de du tar bilde av ikke har masse forstyrrende elementer/folk i forgrunnen/bakgrunnen.

Få fokus fra folka du tar bilde av, og pass på at de IKKE spiser eller gaper for å putte noe i munnen!

Prøv å komponer slik at det ikke stikker opp ting rett bak hodet deres, og at bakgrunnen er sånn nogenlunde ryddig og ren.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt de "offisielle" foto noen ganger i sånne sammenhenger. Du har to hus og det er en stor fordel. I tillegg har du lyssterk fastoptikk som kanskje gjør at du kan unngå blitz?? Uansett bør du disponere en blitz i tilfelle lyset er dårlig (og det er det ofte). Du bør ellers ha med ekstra minnekort og batterier. Fotografer i "raw". Ellers må du ikke være redd for å ta styringen (få folk til å posere o.l).

Får du tak i en blitz, bør du bounce denne i taket (hvis dette er hvitt) for indirekte belysning. Bruker du den innbygde blitzen direkte, blir lyset flatt og hardt. Tar du rene portrettbilder; prøv å finne en passende , gjerne hvit bakgrunn.

Hvis du gjør dette mot betaling må du påregne ganske mye etterarbeide for å få et anstendig resultat. Er det en gratis vennetjeneste, så trenger du kanskje ikke legge lista så høyt.

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens :) Skal bruke førstkommende helg til å få inspirasjon fra de nevnte nettsider.

Olar0701: Blits får jeg ikke tak i, men jeg har brukt de innebygde blitsene på kameraene mine før med brukbart resultat. Dette er også en gratis vennetjeneste da jeg er gjest på tilstelningen, men jeg kommer til dog til å bruke god tid på etterbehandling av bildene.

Jeg vil ikke levere halvhjertet arbeide :)

EDIT: Fjernet quote.

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Torvastabu:

Skal vurdere det, men jeg kommer til å bruke fastobjektivene først og fremst. 18-55'n blir nok mest brukt når 50mm blir for trangt. Grunnen til at jeg kommer til å bruke fastobjektivene mest, er at jeg ser på EXIF dataene fra bilder tatt med 18-55'n at den befinner seg på ca. 50mm.

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...