Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke datamaskiner alltid med 2 disker som er speilet?

koda

Anbefalte innlegg

Tap av data som følge av feil på disk har ødelagt mye for mange, både for bedrifter og privatpersoner.

Har man to disker som er speilet, og det skjer noe med den ene, så kan alt forsette som normalt, bare at man får beskjed om at den ene disken må fikses/byttes.

En ekstra disk ville medført litt høyere kostnad på maskinene, de bærbare hadde blitt litt større, hadde støyet litt mer, blitt litt varmere og brukt litt mer energi.

På den andre side hadde man spart svært mye i tapt arbeidstid, gjennomretting av data, frustasjon over tapte data osv.

Jeg tror de fleste bedrifter ville valgt en slik løsning, og nå som privatpersoner bla. ofte har hele bildesamlingen sin på en maskin tror jeg mange av dem også ville valgt dette.

Hvorfor leveres ikke dette som standard på datamaskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor leveres ikke dette som standard på datamaskiner?
Godt spørsmål Forbrukerne ser tydeligvis ikke nytten, og er ikke villige til å betale 500-1000kr ekstra (evt ha ~halvparten så mye plass eller ytelse uten å betale ekstra).

Mange av oss er derimot villige til å betale de samme pengene for en ekstern harddisk, dedikert til backup... Kanskje dette føles tryggere, siden vi ser den fysisk utenfor pcen?

Personlig har jeg to harddisker i RAID i laptopen, men har ikke satt de opp til speiling - fordi jeg liker ytelsen (teoretisk 100% økt ytelse) og plassen ved RAID-0. Til backup bruker jeg online-sites og ekstern usb-harddisk.

Lenke til kommentar

Tror vi fortsatt er litt i "overgangen til den digitale lagringsalderen" for mange mennesker. Det er en stor mengde mennesker som ikke er klar over/ikke tenker på at en harddisk er 100% garantert å slutte å fungere i løpet av en periode på noen få år. Det er jo også en del som feiler og må byttes ofte. Spesielt på laptoper.

Har jeg data som er viktig for meg, vet jeg bedre enn å lagre det på ett eneste sted. Online og flere disker er tingen.

Men ja, ser helt klart at en PC-produsent kunne satset på dette, og markedsført som "supersikker lagring av dine data!" eller noe i den duren. Mange maskiner kommer med flere disker, men de er da som regel ikke i raid fordi folk som leser reklamer før de skal kjøpe seg PC stort sett ser på "kapasitet", dvs. lagringsplass, RAM o.l.

Tror alle må miste alt de har av bilder minst én gang før det blir noe stort fokus på raid- løsninger, og tiltak mot å miste data (uten å måtte huske på å ta backup til en ekstern disk hele tia)

Lenke til kommentar
Mange maskiner kommer med flere disker, men de er da som regel ikke i raid fordi folk som leser reklamer før de skal kjøpe seg PC stort sett ser på "kapasitet", dvs. lagringsplass, RAM o.l.

Tror alle må miste alt de har av bilder minst én gang før det blir noe stort fokus på raid- løsninger, og tiltak mot å miste data (uten å måtte huske på å ta backup til en ekstern disk hele tia)

De fleste maskiner med flere harddisker er vel satt opp i RAID. Merk da at man kan kjøre flere former for RAID, bl.a.:

RAID 0: Stripet sett (ytelse og plass)

RAID 1: Speilet sett (sikkerhet, backup)

Lenke til kommentar

Nope, jobber mye med PC'er og har vel nesten aldri sett raid oppsett på vanlige PC'er. Servere er en litt annen sak, naturligvis.

Er det f.eks. 2 disker er som regel den ene satt som systemdisk (gjerne en liten, rask, kanskje raptor), mens den andre er lagringsdisk. De er koblet rett på SATA-kontrolleren, uten noen form for verken software- eller hardwareraid.

Snakker da om "vanlige" PC'er, av typen du handler på Elkjøp, Komplett og MPX etc. Er du spesielt interessert er det naturligvis ikke noe problem å betale for å få akkurat det du vil ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...