Gå til innhold

Ekstern blits eller lysterkt objektiv til innebilder?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått noen penger til overs, og har lyst til å bruke de så jeg kan få litt mer ålreite innebilder med mitt Canon 450D. Synes onboard blitsen blir veldig hard, men uten så blir det vanskelig å ta gode bilder med kitobjektivet. Så jeg lurer da på om jeg skal gå til innkjøp av et lysterkt fastobjektiv, eller skal jeg kjøpe meg en 430 EX II blits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er helt klart et (skikkelig) lyssterkt fastobjektiv. En bouncet, ekstern blits kan gi gode resultater, men ingenting er som naturlig lys.

Vær obs på at objektivet må være godt nok til å levere akseptable resultater på f/2. I mine øyne utelukker det 50mm f/1.8.

Lenke til kommentar

Min mening er at ekstern blits er den viktigste investeringen etter du har kjøpt kamerahus med et godt hovedobjektiv (typisk et godt zoomobjektiv).

Et lyssterkt fastobjektiv kan til tider gjøre nytten, men problemet er gjerne at du for å få akseptable lukkertider (spesielt for håndholdt), så må du bruke så stor blender at dybdeskarpheten blir liten og det kan være ødeleggende for mange ikke-portrettbilder.

Dessuten gir en ekstern blits muligheten å få gode bilder i motlys. Dette gjelder både ute og inne. Tar jeg bilder av folk innendørs som sitter nær et vindu, så eksponerer jeg for utelyset slik at utsikten ut vinduet er korrekt eksponert, mens jeg fyrer blitsen (gjerne via et hvitt tak) mot folk slik at disse også blir korrekt eksponert.

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, ja takk begge deler, til sitt bruk

Stor blender til "portrett" bilder hvor du ønsker naturlig lys.

Blitz til bilder med mindre blender hvor du ønsker større dybdeskarphet. Typisk bilder av flere personer der man kanskje står noe skråstilt der kravet til dybdeskarphet er større.

Jeg kjøpte SB600 og trives med den, har ikke prøvd SB800-900 men savner ikke noe med den blitzen jeg har.

Å lære seg å bruke blitzen rett er morsomt. Enten der er for å fylle ut det naturlige lyset, eller for å bruke blitzen mer kreativt.

Har du et normalzoom på 2.8 så ville jeg kjøpt blitz, har du ikke normalzoom med stor blender ville jeg kanskje gått for det eller et fastobjektiv med stor blenderåpning, så blitz etter hvert.

Hva med 430 ex og 50mm 1.8. Litt pose og sekk der...

Endret av ThePoooh
Lenke til kommentar

FWIW - jeg kjøpte blits først, så lyssterkt fastobjektiv (Sigma 30/1.4). Etter at jeg fikk objektivet, bruker jeg blitsen veldig lite - bare til bilder som krever stor dybdeskarphet, og som innfyllingslys.

Jeg kan helt klart slutte meg til de som sier ja takk begge deler, men min erfaring tilsier at fastobjektivet er mye nyttigere enn blitsen - men det kommer selvsagt litt an på hva man tar bilder av. Til relativt vide utsnitt kommer man veldig langt med f/2 hva gjelder dybdeskarphet.

50/1.8 har jeg alt sagt hva jeg mener om, men jeg gjør det en gang til - det er ikke et virkelig lyssterkt objektiv, fordi det må blendes "langt" ned før det yter bra. 50mm er heller ikke en veldig god brennvidde innendørs.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  crea skrev:
Jeg har fått noen penger til overs, og har lyst til å bruke de så jeg kan få litt mer ålreite innebilder med mitt Canon 450D. Synes onboard blitsen blir veldig hard, men uten så blir det vanskelig å ta gode bilder med kitobjektivet. Så jeg lurer da på om jeg skal gå til innkjøp av et lysterkt fastobjektiv, eller skal jeg kjøpe meg en 430 EX II blits?

Å ha en blitz i baggen må nesten regnes som nødvendig.

Når lyset er dårlig så er lyset dårlig, og da kan man ha valget mellom et dårlig bilde, eller et godt bilde tatt med blitz. De fleste hobbyfotografer vil foretrekke naturlig lys, og jeg vil også strekke det så langt som mulig uten å bruke blitz, men enkelte ganger må man bare ha mere lys. Det er ikke nødvendigvis noe minus å bruke blitz.

Endret av ramses
Lenke til kommentar
  Anew skrev:
50/1.8 har jeg alt sagt hva jeg mener om, men jeg gjør det en gang til - det er ikke et virkelig lyssterkt objektiv, fordi det må blendes "langt" ned før det yter bra. 50mm er heller ikke en veldig god brennvidde innendørs.
Definer "langt"?

Den er jo nesten på sitt max på 2.8... Og 1.8 er heller ikke dårlig på det objektivet.

mtf50.gif

1550 på den skalaen er betegnet som "Very Good"

http://www.photozone.de/canon-eos/160-cano...-review?start=1

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Heller nå litt over til å skaffe meg objektivet først, så får heller blitsen komme på neste lønning. Ser ut som de fleste er enige i at de har mest gøy med lysterk linse, men at blits er noe man må ha i tillegg :)

Sett litt på Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM, og syns den virker rimelig ålreit.

Lenke til kommentar
  shakudu skrev:
Se litt på den nye 50mm til Sigma, den skal vist være enormt bra.

Mye skarpere enn 30mm til Sigma og 50mm 1,8 til Canon.

Hmm.. ser ut som den har fått bra, men synes 50mm kan bli litt "trangt" til mitt bruk :)

Lenke til kommentar
  shakudu skrev:
  crea skrev:

Det var da voldsomt, i siste Digital Photographer får ikke Sigma 50 f/1,4 særlig skryt.

Our test chart shows average to good resolution at medium apertures, but very poor resolution wide open.

Testen ble gjennomført to ganger til, for å bekrefte det overraskende resultatet. Kanskje det Sigmas beryktede kvalitetskontroll som slår til?

Testet på Canon EOS 400D.

Lenke til kommentar
  Oceanborn skrev:
  shakudu skrev:
  crea skrev:

Det var da voldsomt, i siste Digital Photographer får ikke Sigma 50 f/1,4 særlig skryt.

Our test chart shows average to good resolution at medium apertures, but very poor resolution wide open.

Testen ble gjennomført to ganger til, for å bekrefte det overraskende resultatet. Kanskje det Sigmas beryktede kvalitetskontroll som slår til?

Testet på Canon EOS 400D.

De kunne jo fått et mandagseksemplar, det er ikke helt ukjent i Sigmaverdenen har jeg skjønt :)

Kan jo også være at Photozone fikk et ekstremt bra eksemplar :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...