illest Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Ja, dette er en simpel greie for dere som faktisk KAN Tysk. Fikk selv karakter 3 i Tysk, men det tror jeg må ha vært en grov feil.. Hva blir denne setningen på Tysk: "Tysk kunst"? Altså "kunst" som i f.eks. verdenskjente "Skrik". Takk til deg som gir meg riktig svar Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er ikke en full setning, og dermed ikke lett å analysere hvilket kasus du har. Men Kunst er et hunkjønnsord, da blir det vel Deutsche Kunst i nominativ og akkusativ, Deutscher Kunst i genitiv og dativ. (Jeg fikk også 3 i tysk, men har bodd i nordre Tyskland en kort periode etter det. Det gikk bra, ved å snakke utydelig og sluke endingene som tyskerne selv gjorde, da slapp man hele kasustrøbbelet). Lenke til kommentar
illest Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Ja, forstår. Dette skal stå på et "showskilt" til en bil. Altså at det er selve bilen som er "tysk kunst". Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Bilen er tysk kunst. I den setningen er bilen subjekt og skal stå i nominativ og tysk kunst objekt, akkusativ. Ingen grunn til å bruke plass på skiltet for noen R som skal symbolisere dativ eller genitiv. Das Auto ist deutsche Kunst. DEUTSCHE KUNST i samme font som tyskerne bruker på bilskiltene sine blir kjempetøft. Jeg er 97% sikker på at ingen tysklærer med rødpenn kan ta deg på det, og om han gjør, bør han begrunne det godt. Lenke til kommentar
illest Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Kjempeflott! Tusen takk for hjelpen! Settes pris på. Da går jeg for "Deutsche Kunst" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå