Gå til innhold

Hvorfor er kristendom vs. ateisme et så populært diskusjonsemne her?

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror du det er populært? Trodde du det skulle være flere Odinister vs. Bahai-debatter her?

Du er vel klar over at kristendommen har vært den desidert største religionen her til lands de siste 1000 årene og har preget vår kultur på både godt (ja, faktisk) og vondt i alle disse årene. Dermed blir dette et interessant samtaletema.

Før var det en selvfølge at Gud eksisterte. I dag er det ikke det lenger. Dette snur folks virkelighetsoppfatning på hodet og er spennende å diskutere for noen og enhver. Sikkert for deg også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor tror du det er populært? Trodde du det skulle være flere Odinister vs. Bahai-debatter her?

Du er vel klar over at kristendommen har vært den desidert største religionen her til lands de siste 1000 årene og har preget vår kultur på både godt (ja, faktisk) og vondt i alle disse årene. Dermed blir dette et interessant samtaletema.

Før var det en selvfølge at Gud eksisterte. I dag er det ikke det lenger. Dette snur folks virkelighetsoppfatning på hodet og er spennende å diskutere for noen og enhver. Sikkert for deg også :)

Folk blir fornuftige, med andre ord.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med slike poster som dette? I hver tråd skal dette kommenteres, det virker som en barnslig måte å "debattere" på og minner mer om trolling enn om interessante og konstruktive poster. Det er slikt som er med på å ødelegge dette forumet.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med slike poster som dette? I hver tråd skal dette kommenteres, det virker som en barnslig måte å "debattere" på og minner mer om trolling enn om interessante og konstruktive poster. Det er slikt som er med på å ødelegge dette forumet.

Det hadde jo vært lurt om vedkommende begrunnet sin kommentar. Hans kommentar bryter mot forumetikken: "korte og meningsløse ..." sier reglene. Du kunne valgt å trykke rapporter. :)

Uansett så må jeg si meg enig med han over her, det er nettopp fordi kristendom er den herskende trosretningen i dette landet. Folk begynner nå å bli så opplyst at de ser at troen på guder er; tja - like "dum" som troen på Odin, Tor og alle de andre som folk i Norge trodde på før Norge ble kristnet med øks og blod. Det er nok årsaken til at mange ateister kommenterer tråder som de strengt talt kunne holdt seg unna. Poenget er at dette er et åpent og fritt forum, det er ikke et kristent forum hvor alle er kristne, heldigvis, derfor vil man alltid finne noen som er uenige.

Hvis jeg hadde sett tråden: "Hjelp meg å tolke dette sitatet fra Lukasevangeliet." så ville jeg nok prøvd å hjelpe til med tolkningen. Det er ikke sikkert at min tolkning ville blitt likt, men det var heller ikke poenget. Spørsmålet var ikke: "Fortell meg det jeg vil høre, hvis ikke så begynner jeg å gråte." (Litt satt på spissen, men jeg tror dere forstår hva jeg mener.)

Man kan mene så mye om forskjellige ting, om du velger å rave inn i alle spilltråder for å skrive at dataspill er for idioter så står du fritt til å gjøre det, men da må du også ta konsekvensen av det når du blir rapportert. Det er faktisk ikke værre enn å trykke på knappen, "Rapporter" og skrive en begrunnelse for hvorfor du rapporterer den aktuelle posten. Det er ikke sikkert at moderatorteamet er enig med deg i at posten strider mot forumets reglement. Man står, heldigvis, ganske så fritt når det kommer til hva man kan tillate seg å si på dette forumet. Det er ikke noen streng sensur her. Så lenge man holder seg til normal høflighet så kan man si nesten hva man vil. Jeg synes det er bra jeg.

Det er også forskjell på å si: "Spilling er for idioter." og "Jeg synes spilling er for idioter, fordi ..."

En god regel er å begrunne sine utsagn. Det er noe ateistene er flinke til, mens de religiøse ikke er så flinke til. Jeg tror ikke jeg kommer til å involvere meg i så veldig mange flere debatter med religiøse, i alle fall ikke kristne, på dette forumet, da veldig mange av dem ikke evner å forstå at Bibelen ikke fungerer som bevis for noe som helst og at ateister ikke kan overbevises av hendelser som kan forklares med vitenskap.

Jeg tror jeg har vært igjennom alle mulige tankerekker fra religiøse i forskjellige tråder på dette forumet og møter til slutt en vegg hvor den religiøse sier: "Gud skapte oss og gjorde det slik at det ser ut som at det er lenge siden vi ble født og at vi har utviklet oss over lang tid. Gud er allmektig og gjør som han vil, du blir bare lurt til å tro det Gud vil at du skal tro. Hvis du ikke stoler på det Gud har sagt så brenner du i helvete." Det er derfor veldig lite interessant å innlede diskusjoner lenger, sirkelargumentasjon blir kjedelig i lengden. Man skal selvsagt ikke se bort fra at jeg faller for fristelsen på et senere tidspunkt om det er et tema som interesserer meg. :)

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at dette forumet heller ikke er fritt for troll, men om enkelte skriver at de mener religion er noe idioti, fordi det hindrer den vitenskaplige utviklingen, er de på sitt rette å ta det i dette forumet.

Både og. Det kommer ann på trådstarter sitt innlegg. Hvis trådstarter vil snakke om kristendom, selvutvikling eca innen sin religion, så bør tråden fortsette slik. Jeg mener det da er trolling å komme med innlegg om hvor latterlig det er med religion.

Men bevares, hvis trådstarter ønsker å diskutere kristendom vs ateisme, så fyr løs.

Dette er dog som sagt ikke ett kristenforum. Denne delen av ett forumet er åpen for debatt, og det blir det kun dersom folk er uenige. Og større ytterligheter enn ateister og kristne finnes vel neppe, derfor blir det også mange tråder som omhandler dette.

Nei, det er ikke et kristendomsforum, det her du rett i. Denne delen er for religion, filosofi og livssyn.

En ting er debatt, men hvor vil trådstarter med debatten. I dette forumet sporer det av veldig ofte, og forherliger vitenskap. Javisst, vitenskap er flott, men hvis debatten skal gå om kristendom, så har ikke vitenskaplige beviser noe i tråden å gjøre.

Da får man heller starte en egen mottråd, komme med vitenskaplige beviser vs tro i den.

På den måten vil man kunne få en konstruktiv debatt, ikke bare en debatt som ender med at man gir f*** fordi trollene overtar.

Lenke til kommentar

Det blir vel kristendom vs ateisme fordi det er dette som er mest aktuelt i Norge. Andre trosretninger i mindretall og svært lite representert her på forumet.

Selv synes jeg temaet er interessant etter at jeg leste "The God Delusion" og har satt meg litt mer inn i emnet. Da synes jeg det også er interessant å svare på ting her inne jeg er uenig i eller mener er feil. Men jeg er enig med Tabris, etterhvert har dette forumet utviklet seg til at ateister benytter enhver anledning til å fortelle hvor teit religion er. Det blir rett og slett kjedelig å lese og har resultert i at jeg personlig ikke frekventerer her så mye lenger.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at på Iranske forum diskuterer de Islam vs. Zoroastrisme heftig, siden det er de to største religionene i landets historie.

Vent... det betyr vel at vi egentlig burde diskutere hedendom vs. kristendom i Norge...

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at på Iranske forum diskuterer de Islam vs. Zoroastrisme heftig, siden det er de to største religionene i landets historie.

Vent... det betyr vel at vi egentlig burde diskutere hedendom vs. kristendom i Norge...

Negativ omtale om islam i Iran, i don't think so :p

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen til at kristne og ateister har satt seg som erkefiender her på forumet er at ateister mener at kristendommen er et placebo for dem som fortsatt tror på den og kristne mener at kristendommen er et nocebo for dem som ikke tror på den.

Det er helt riktig bortsett fra at jeg ser på alle som tror som molbo......

Sorry, could not help myself :blush:

Så veldig populært er det dog ikke å diskutere K vs A, da de aller fleste føler det diskutert opp, ned og i mente...

Det går ikke å omvende kristne og det går ikke å omvende ateister.... Simple as that. Det det derimot KAN tjene som er at folk TENKER litt over hva de enn tror på og stiller spørsmål ved det.... og det er jo alltid bra. Ikke lurt å tro noe bare for å tro det liksom... Blir liksom litt dumt... :)

Lenke til kommentar

Hvordan vil du definere "hedendom"?

Alt som ikke er kristent er vel hedensk for de fleste.

Jo, ja... men hedendom ble vel først brukt om den ikke-kristelige troen i Norden i tiden da kristne nordboere bedrev grove overgrep mot egne landsmenn som ikke ville bekjenne seg kvitekrist.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Den riktige definisjonen på en hedning er ikke en person som ikke er kristen, men en person som ikke er jøde.

Det var jo da kvitekrist kom i konflikt med norden at ordet heiðinn dòmr - hedendom - ble tatt i bruk. Troen på kvitekrist var ikke jødedom, men kristendom. Og heiðinn er den norrøne varianten av et ord for "ikke-kristen".

Lenke til kommentar

Kristendom er nok populært fordi Kristendommen har vært den dominerende religionen i Norge i flere hundre år, tror også folk synes det er enklere å kritisere Kristendommen fordi de fleste nordmenn har bedre kunnskaper om den enn andre religioner.

Den tredje faktoren er vel at mange ateister føler det er enklere å gyve løs på Kristendommen enn fks Islam, fordi det er en viss dobbeltstandard vis a vis Kristendommen, og andre religioner som mange innvandrere bekjenner seg til.

Lenke til kommentar
Den riktige definisjonen på en hedning er ikke en person som ikke er kristen, men en person som ikke er jøde.

Det var jo da kvitekrist kom i konflikt med norden at ordet heiðinn dòmr - hedendom - ble tatt i bruk. Troen på kvitekrist var ikke jødedom, men kristendom. Og heiðinn er den norrøne varianten av et ord for "ikke-kristen".

På norsk har vel ordet hedning to betydninger. Hvis det brukes i bibelske sammenhenger, så er det helt klart "ikke-jøde" som er betydningen, og ellers så referer det ofte til folkereligioner, men populært sett så kan det også bety "ikke-kristen". På engelsk er det to ord, der gentile refererer til ikke-jøde, mens heathen er snakk om en paganist, men også på engelsk så er det vel populært å bruke dette ordet som et nedsettende/ironisk/folkelig utrykk for "ikke-kristen".

Ifølge wikipedia har heiðinn også disse tre betydningene jeg snakker om på engelsk: gentile, pagan, heathen.

Lenke til kommentar
Kristendom er nok populært fordi Kristendommen har vært den dominerende religionen i Norge i flere hundre år, tror også folk synes det er enklere å kritisere Kristendommen fordi de fleste nordmenn har bedre kunnskaper om den enn andre religioner.

Den tredje faktoren er vel at mange ateister føler det er enklere å gyve løs på Kristendommen enn fks Islam, fordi det er en viss dobbeltstandard vis a vis Kristendommen, og andre religioner som mange innvandrere bekjenner seg til.

Islam er alt for lett å angripe. Hvis en skal følge koranen er det jo umulig å leve i et moderne, vestlig samfunn. Mange har gjort så mye forkastelig i Koranens navn, at det er ikke så vanskelig å se problemene Islam skaper.

Eksempel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamofascism

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Islam

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Kristendommen har i det minste stort sett lagt det gamle testamentet bak seg, men er litt forvirrende i hva som faktisk fortsatt ansees som aktuelt.

Problemet med Kristendommen i Norge er at de fleste kristen IKKE har særlig kunnskap om sin egen tro, og greier ikke å svare annet enn at de tror på gud hvis de får kritiske spørsmål. De er tradisjonskristne, ikke religiøse bibel-litterære.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Hva er det som er så intressant ved det emnet?

Hvorfor lager du så mange tråder om dette? Du vet godt hvorfor det blir diskutert. Det er fordi kristne absolutt skal fremsette helt ville påstander, som de så ikke klarer å underbygge med annet enn "jeg tror, derfor tror jeg!".

Den tredje faktoren er vel at mange ateister føler det er enklere å gyve løs på Kristendommen enn fks Islam, fordi det er en viss dobbeltstandard vis a vis Kristendommen

Tull og tøys. Kristendommen får gjennomgå fordi det er flest kristne i Norge, og det er kristendommen som påvirker oss i størst grad. Dessuten er det få eller ingen muslimer her som diskuterer. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Mye tull og urelevant tøys

OP, spørsmålet ditt er tofoldig. Sånn som jeg forstår det så har du altså to spørsmål: Hvorfor er religion vs ateisme populært og hvorfor er det ofte kristendommen som er representant for religion.

Svarene er enkle, egentlig. Svaret på første spørmålet er vel at debatten rundt gud\ikke gud er viktig fordi enten finnes gud og du vil brenne i helvette (eller sammenlignbart) for hele etterlivet eller så lever du med gudsfrykt, går i kirken, har bare sex for å få barn osv. og sløser bort det eneste livet du har. Derfor er dette en viktig debatt, siden den har en direkte sammenheng til ditt liv.

Andre spørsmålet var "hvorfor akkurat ateisme vs kristendommen" og svaret er vel at det er flest av de to gruppene rundt her. Om du sjekker noen midt-østen sentrerte\modererte sider finner du sikkert flere islam vs whatever diskusjoner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...