Gå til innhold

Mass Effect. Sinnsykt vanskelig? Hva gjør jeg feil?


Erlendz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Innlegget kan inneholde små spoilere. Leses på egen advarsel!

 

Kjøpte meg ganske nylig en 360. Mass Effect ble selvsagt også skaffet. Regner meg selv som en rimelig dreven gamer etter flere år med spilling. Begynte på Mass Effect for noen dager siden, men begynte først skikkelig i dag. Det jeg virkelig ikke skjønner er vanskelighetsgraden på spillet. Jeg dør HELE tiden. Jeg fikk ganske nettopp skipet, så skulle velge hvilken planet jeg skulle til. Jeg valgte Noveria. Når jeg kom dit fikk jeg tak i bilen, kjørte til første stopp, men så begynte det plutselig å bli sinnsykt vanskelig. Jeg prøvde sikkert 15 ganger på det slaget før jeg klarte det, men det gikk til slutt. Jeg kom meg så til "bossen". Hun medhjelperen til han ex-spectren. Hun tilkaller folk som kommer fra begge kanter. Jeg dør gang på gang! Er det i det heletatt mulig å klare det? Folkene på laget faller som fluer. Jeg blir ofte drept med en gang av to kjappe magiske angrep. Jeg kan ikke fatte hvordan dette skal gå an. Jeg må gjøre MYE sinnsykt feil. Jeg har spilt mange rollespill før, men har aldri vært borti noe lignende. Er rett før jeg ødelegger hele 360-en.

 

Skrev egentlig dette mest for å få ut litt frustrasjon, men også for å høre andres erfaringer med dette. Kanskje noen har noen heftige tips også? Jeg kan virkelig ikke skjønne hva jeg gjør galt...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg helt klart å bryne seg på en del sidequests før du kaster deg på akkurat denne main questen, har hørt om flere som har slitt noe jævlig med akkurat denne encounteren som lav level.

 

Spillet er såpass åpent at det lar deg gå rett videre med main questen, men som du sikkert da opplever nå så trenger ikke det å være noe sjakk trekk.

 

Anbefaler deg å backtracke ett par steg, og gå opp en del levels før du går på "counsellor Troy".

Lenke til kommentar
Takk for tipset. Har gjort noen sidequests, men ikke mange. Tenkte at det kunne være noe sånn... Er de to andre planetene man kan velge å reise til med engang man får skipet lettere enn denne?

 

Det er vel to planeter du får referanser til med tanke på main questen, ene er den du dro til, den andre er vel å spore opp datteren til sidekicken.

 

Å spore opp dattra tror jeg var enklere, men generelt sett så kan det lønne seg å hanke inn litt mer xp ved hjelp av sidequests. Det er en del å hente hvis jeg husker riktig på den enorme romstasjonen.

 

Det går vel også an å bare ragge rundt i universet og lande på random planeter, ofte det er ett eller annet å finne der også.

 

Husker i alle fall at jeg var lenge på den stasjonen og innhentet en del quests og xp der.

Lenke til kommentar
Takk for tipset. Har gjort noen sidequests, men ikke mange. Tenkte at det kunne være noe sånn... Er de to andre planetene man kan velge å reise til med engang man får skipet lettere enn denne?

 

Hvilket level er du? Hvilken klasse? Første spillgjennomgang var jeg level 14, døde konstant.

 

Grunnen til at jeg døde var nok at jeg ikke behersket annet enn våpen. Å forstå de ulike "magiske" (husker ikke navnet, en stund siden jeg spilte) egenskapene er svært viktig, spesielt på denne bossen. For å få mer kontroll så er det lurt å pause ofte ved å trykke L1 (eller knappen du trykker for å velge magisk egenskap).

Altså, det du bør gjøre er å lese informasjonen om hver egenskap, det er viktig. Når du skjønner hvordan de virker blir det lett.

 

Når jeg spilte spillet andre gang var bossen hvor lett som helst. Ikke la hennes bionic commandos kaste sine ting på deg, vær rask med å putte de i stasis, eller lift, throw slik at de blir avbrutt, mens de er slik tar du lett livet av de. Enkelte steder kan heller ikke bossen se deg, best å gjøre dette for å unngå at hun forstyrrer deg mens du dreper hennes commandos.

Lenke til kommentar

Hvilken level jeg er vet jeg faktisk ikke. Har ikke konsollen på, så får ikke sjekket heller. Tok helt standard klassen, som nevnt ovenfor. :)

 

Kan love deg at jeg pauser ganske mye, men det hjelper pent lite på denne bossen. Tror jeg er for lav level, samt at laget jeg tok ut til oppdraget nok var ganske uheldig.

 

Takk for tipsene. :)

Lenke til kommentar
Hvilken level jeg er vet jeg faktisk ikke. Har ikke konsollen på, så får ikke sjekket heller. Tok helt standard klassen, som nevnt ovenfor. :)

 

Kan love deg at jeg pauser ganske mye, men det hjelper pent lite på denne bossen. Tror jeg er for lav level, samt at laget jeg tok ut til oppdraget nok var ganske uheldig.

 

Takk for tipsene. :)

 

Hvilke har du med deg?

 

Forøvrig et vanvittig bra spill, ikke la dette ødelegge for deg :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Hmmm, hva var det de het da. Han store fyren (Wrex?) og han med en ting foran øyet. Bedre forklaring kan jeg ikke gi. :p Tror nok det var et uheldig valg. Tror også jeg har utviklet de i litt feil retning. Nei, må nok begynne på nytt. Synes læringskurven i spillet var ganske bratt, så fikk liksom ikke helt med meg hvordan jeg burde gjort ting før det var for sent. Var ikke mye tutorial-opplæring.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Hmmm, hva var det de het da. Han store fyren (Wrex?) og han med en ting foran øyet. Bedre forklaring kan jeg ikke gi. :p Tror nok det var et uheldig valg. Tror også jeg har utviklet de i litt feil retning. Nei, må nok begynne på nytt. Synes læringskurven i spillet var ganske bratt, så fikk liskom ikke helt med meg hvordan jeg burde gjort ting før det var for sent. :p

 

Handler nok egentlig om feil bruk av egenskaper, det er et relativt komplisert spill i begynnelsen. Dersom du loader litt før bossen og setter deg inn i egenskapene til deg og dine "hjelpere" skal det nok gå.

 

Men, jeg synes de beste var "Quarian" og en karakter du ikke har fått med deg enda :p Egentlig er "combat" ikke noe særlig, men det er vel en smaksak.

Lenke til kommentar

Ja, du har sikkert rett. Vil uansett tro at jeg er for lav level for å klare den bossen jeg er på nå. Det virker helt umulig uansett hva jeg gjør! :p

 

Takk for tipsene folkens! Jeg føler meg litt lettere til sinns nå. Ser fram til en helt ny start i morgen. Innspill på om jeg skal ta standard Shepard eller velge noe litt annet mottas med takk, men nå tar jeg kveld. God natt!

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Eneste folka jeg hadde med meg gjennom hele spillet når jeg rundet det var liara og tali, biotics og tech = win

Forøvrig så var jeg vel jeg level 50 ca idet jeg begynte på det siste missionet. Jeg gjorde nesten alle secondary questene etterhvert som de kom og før jeg gjorde mainquests...

 

En annen ting er at jeg har det både på xbox og pc, jeg rundet det aldri med xboxen pga jeg syns det var for vanskelig :p

På pc er det nesten for lett men så har jeg spilt rimelig mye vanskeligere skytespill opp igjennom årene...

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar
Eneste folka jeg har med meg gjennom hele spillet når jeg rundet det var liara og tali, biotics og tech = win

Forøvrig så var jeg vel jeg level 50 ca idet jeg begynte på det siste missionet. Jeg gjorde nesten alle secondary questene etterhvert som de kom og før jeg gjorde mainquests...

 

mmm,jeg spilte med de når jeg spilte gjennom andre gang. Absolutt de beste karakterene...

 

Første gang gikk jeg alltid mest mulig combat, MEGET kjedelig spillform, dette spillets underholdningsverdi ligger i biotics og tech. Svært bra gameplay når man behersker alt, da flyter det godt.

 

Til edit: Det tar tid å lære seg det på xboxen, men det er akkurat det som er så bra. Når man til slutt behersker det, er det mye mer tilfredsstillende(ikke tenk på feil betydning av ordet) å spille, vinne. Det er egentlig som når man skjønte kapittelet i matte på skolen, det tok vanligvis en del tid, men når man til slutt skjønte det... Eller når man føler at man forstår ny kunnskap generelt.

 

Tilbake til tema: Gå 100% biotic. Du kommer ikke til å angre etter litt trening!

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Takk for tipset. Har gjort noen sidequests, men ikke mange. Tenkte at det kunne være noe sånn... Er de to andre planetene man kan velge å reise til med engang man får skipet lettere enn denne?

Gå til alle plantene du IKKE har quests på først, så går ting mye letter senere :)

Slik jeg gjorde det, og jeg døde ikke en eneste gang mot hun dama.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat den bossen kan være fryktelig vanskelig. Nøkkelen ligger helt klart i å beherske egenskapene til karakterene dine til enhver tid. Lær deg hva som lønner seg i hvilke situasjoner og i hvilken rekkefølge. Dessuten lønner det seg å stoppe tiden før hvert skudd du fyrer av, slik at du er sikker på at du får sikta riktig. Mass Effect er ikke ment for rein sanntid, det er mer strategisk enn som så.

 

For øvrig et av de aller, aller beste spillene som er laget. Kos deg med det, historien blir bare bedre og bedre!

Lenke til kommentar

Jeg har også et problem!

 

 

Jeg er på siste boss, tror jeg hvertfall... Det er hvertfall Sovereign som har tatt over Sarens døde kropp, og spretter veggimellom og skyter meg med ildkuler. Jeg er level 33 Soldier og jeg bruker en Katana VI Shotgun og en Tsunami V Assault Rifle. Jeg har greit å ta halvparten av livene hans, men de damn skjoldene hans recharges hele tiden!! Er det noen som har noen gode tips?

 

Endret av TCi
Bruk spoilertaggen mann
Lenke til kommentar
Takk for at du spoilet sistebossen for meg. Jeg er evig takknemmelig! Fyfaen!

Woops, beklager virkelig!! Men det går jo an å styre unna når det står "Jeg er på siste boss".. Dessuten tror jeg sluttene kan variere avhengig av hvile avgjørelser du tar underveis. Men nok en gang, beklager.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Jeg har også et problem!

 

 

Jeg er på siste boss, tror jeg hvertfall... Det er hvertfall Sovereign som har tatt over Sarens døde kropp, og spretter veggimellom og skyter meg med ildkuler. Jeg er level 33 Soldier og jeg bruker en Katana VI Shotgun og en Tsunami V Assault Rifle. Jeg har greit å ta halvparten av livene hans, men de damn skjoldene hans recharges hele tiden!! Er det noen som har noen gode tips?

Nevermind, jeg greide det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...