Gå til innhold

Ikke-norske flagg i barnetoget på 17. mai

Anbefalte innlegg

Oslo bystyre har vedtatt at også ikke-norske flagg kan brukes i barnetoget på 17. mai står det i VGs nettutgave.

Personlig synes jeg dette blir helt feil. Jeg har ingenting imot fremmede kulturer, og er ikke rasist på noen måte, men jeg synes det blir feil. Det er staten NORGE vi feirer, og det at vi fikk vår egen grunnlov på Eidsvoll i 1814. Det er norske flagg som skal prege denne dagen. Det er ikke andre land vi feirer!

Det kulturelle mangfoldet i landet har vel både sine negative og positive sider, men dette kan vi da markere på en annen måte? 17. mai er Norges nasjonaldag, og da må man inrette seg heretter. Bare norske flagg hører 17. mai til. Dette er min mening, og dette bør respekteres.

EDIT: Se hva folkets mening er her!

Jeg gjentar for sikkerhetsskyld at jeg ikke har rasistiske eller diskriminerende hensikter ved å ytre denne meningen. Det er min mening, og i Norge har vi ytringsfrihet.

Kom med deres meninger om saken!

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

17. mai er en feiring av Grunnloven og vi må kunne ha såpass alburom til å tillate å vise at Norge er sammensatt nasjon. Vi feirer nasjonen og nasjonen består av mennesker med ulike bakgrunner. Jeg tror ikke Henrik Wergeland hadde hatt noe imot det faktisk.

Lenke til kommentar

Den avstemningen må jeg si jeg likte dårlig. "Bør det være lov å bruke andre flagg enn det norske i 17. mai-toget?" Ja, det siste vi trenger er flere idiotiske lover.

Nå som det er sagt så må jeg si at jeg ikke er noen stor tilhenger av andre flagg i 17. mai toget, det er jo tross alt Norges grunnlov vi feirer.

Den avstemningen burde heller sett slik ut: "Synes du det er greit å bruke andre flagg enn det norske i 17. mai-toget?"

Da kunne jeg sagt meg enig i resultatene, men slik den er nå gjør den meg bare skuffet over mine landsmenn. Hvorfor er vi så glade i å gjøre ting ulovlig her i landet?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Enig med siste innlegg. Å forby andre flagg er ingen god løsning uansett hva man ellers måtte mene om hvilke flagg som skal brukes 17. mai. Man bør dermot oppfordre til å bruke det norske flagget, men det gjør også de fleste fra skoler til innvandrerforeninger, så dette er ikke noe egentlig problem. At noe venstreradikale raddiser som vil utrydde alt som har med nasjonal identitet å gjøre utnytter innvandrere for sin egen sak får for mye oppmerksomhet er vel heller det vi bør rette oppmerksomheten mot her.

Lenke til kommentar

Diskuteres dette nok en gang?

Jeg ville sett stygt på noen som bar fremmede flagg i et 17. mai-tog. De kan selvsagt gis rett til det, men det endrer ikke saken. Det er mye som er lov å gjøre, men som man likevel bør la være.

Og forresten er det ikke slik at man måtte vedta en lov for å nekte folk å bruke fremmede flagg. Det er 17. mai-komiteen som bestemmer hvordan toget skal organiseres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...