Gå til innhold

[Løst]Java på x64?

p10

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått BankID til å fungere med 64-bits linux, men jeg har funnet en workaround som er litt lettere enn å kjøre en egen virtual maskin for å få det til.

last ned java for windows, offline installasjons versjonen

last ned firefox for windows

installer java og firefox i wine.

Gjennom wine funker nettbanken da fint. :thumbup:

La oss håpe at BankID og nettbankene oppdaterer systemene sine snart....

.lars

Dette ble løsningen for meg også! Fungerer smertefritt så langt. Pass på å laste ned offline- installasjons versjonen av Java (http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=26223).

Rykter skal ha det til at det kommer en x64 javaversjon på nyåret, men foreløpig er dette bare forumsnakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Fant denne tråden på ubuntu formuet

Installing 64bit Java plugin for 64bit firefox

Download Linux x64 JRE bin from the following address:

https://jdk6.dev.java.net/6uNea.html

2)

Run the .bin file so that it extracts the jre files. Copy the files where you want to keep them. I put them next to my other JDK's and JRE's.

sudo chmod +x jre-6u12-ea-bin-b02-linux-amd64-08_dec_2008.bin
sudo ./jre-6u12-ea-bin-b02-linux-amd64-08_dec_2008.bin
sudo mv jre1.6.0_12 /some_path

3)

Create a symbolic link to Firefox plugin directory:

mkdir ~/.mozilla/plugins/
ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so ~/.mozilla/plugins/

Dette fungerte for meg med FF (har ikke fått Opera til å fungere), og dnbnor sin nettbank :)

I punkt 2 så la jeg java filene til /usr/java/ , men er valgfritt hvor man vil legge dem

I punkt 3 så er det mulig ~/.mozilla/plugins/ allerede eksistrer, kan være greit å sjekke så kan man evt droppe mkdir kommandoen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg får ikke tilgang til BankID hos DnBNor heller, med hverken Sun sitt Java eller Icedtea, installert via "Legg til/fjern programmer" i Ubuntu 8.10. Fra 2004 til for en uke siden brukte jeg (Open-) SuSe med KDE, som jeg aldri har hatt tilsvarende problemer med (litt vanskeligere med proprietær multimediagodis dog). Vil det nå si at det er enklere å få BankID til å fungere i KDE? Har noen sjekket ut denne løsningen her?:

http://www.futuredesktop.org/java-plugin-64-bits-ubuntu.html

Saken er at jeg har haugevis med irriterende småproblemer i Ubuntu og vurderer nå seriøst å gå tilbake til OpenSuse, til tross for at det enda en gang betyr et par timer med re-oppsetting av maskinen. Det kan jo ikke være en løsning å kjøre Wine eller virtuelle operativsystemer for å sjekke kontoen?

Ungua

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...