Gå til innhold

[Løst]Java på x64?

p10

Anbefalte innlegg

Skulle besøke nettbanken med min Linux Mint 5R1 x64 installasjon idag, men da fikk jeg problemer!

Viser seg at java ikke fungerer på x64 versjonen av Firefox enda... Ikke noen x64-nettleser etter det jeg kan finne ut!

Er dette virkelig tilfelle?

Jeg fant en how-to på ubuntuforums.net som hjalp meg med å installere 32bit versjonen av FF og Javastøtte, men fikk ikke logget meg på nettbanken med den heller (låste seg når java skulle startes opp).

Er det noen x64-distroer som støtter java, eller hvor java kan installeres uten problemer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å sette opp Java er null problem. problemet tror jeg heller ligger her: hvilken nettbank er det snakk i? dersom det er Sparebanken så virker den ikke på noen GNU/Linux.

edit:

mvh indietrash logget inn på feil konto laLA

Endret av plukkfisk
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har det ikke kommet en ordentlig fungerende 64bitsversjon av java til linux. (Det er grunnen til at jeg fortsatt kjører 32bits). Det finnes noen åpne "java"versoner - IcedTea og en til jeg ikke husker navnet på - men så vist jeg vet fungerer ingen av disse med f.eks. BankId eller buypass smartkort, noe som gjør dem relativt ubrukelig for sikre innloggingssystemer her i Norge. Merk at du sannsynligvis bare kan deaktivere Java helt, og logge inn med kodebrikke og passord. Det fungerer i hvert fall med dnbnor og de andre bankene i den paraplyen (postbanken, nordlandsbanken m.fl.).

Lenke til kommentar
Linux x64 * filesize: 17.50 MB Instructions

Linux x64 RPM * filesize: 17.07 MB Instructions

* Please use the 32-bit version for Java applet and Java Web Start support.

Sist jeg sjekket fungerte ihvertfall ikke denne javaversjonen f.ek.s bankid og andre sikre/signerte webapplets.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket fungerte ihvertfall ikke denne javaversjonen f.ek.s bankid og andre sikre/signerte webapplets.

Dette tror jeg ikke er riktig lengre:

http://www.infoq.com/news/2008/06/icedtea_tck

Icedtea skal nå være compliant. At eksempelvis Fokus bank kjører en idiotisk versjonssjekk som gir feilmelding hvis du ikke bruker Sun sin Java er en annen sak. Jeg kan ikke se noen teknisk grunn til at nyeste IcedTea (som også er tilgjengelig for 64-bit) skal funke med alle banker. Jeg vil tro 8.10 versjonen av ubuntu vil inkludere denne fullstendige IcedTea versjonen slik at man nå kan i forbrukerens navn kreve av banken at det skal funke.

Du kan alltids bytte til Skandiabanken hvis banken din er vanskelig, der funker nettbanken knirkefritt med 64-bit IcedTea versjonen som følger ubuntu 8.04. På tide forbrukere bruker sin makt.

Som en quick-fix er det ikke verre en å laste ned tar.gz fila til 32-bit firefox, pakke den ut, laste ned Sun Java 6 ned i plug-in mappen inni den utpakkede mappen, og klikke på firefox binærfila i den utpakkede mappen for å starte denne versjonen. Altså ikke noe stort hokuspokus.

Lenke til kommentar
å sette opp Java er null problem. problemet tror jeg heller ligger her: hvilken nettbank er det snakk i? dersom det er Sparebanken så virker den ikke på noen GNU/Linux.

edit:

mvh indietrash logget inn på feil konto laLA

Det er Sparebanken ja, men har brukt diverse 32-bit distroer i snart et år uten noen problemer. Problemet oppsto når jeg skulle logge meg på nettbanken med min nye x64 PC!

Som en quick-fix er det ikke verre en å laste ned tar.gz fila til 32-bit firefox, pakke den ut, laste ned Sun Java 6 ned i plug-in mappen inni den utpakkede mappen, og klikke på firefox binærfila i den utpakkede mappen for å starte denne versjonen. Altså ikke noe stort hokuspokus.

Skal undersøke denne muligheten!

Er dette et generelt x64-problem eller er det knyttet til distro eller browser?

Lenke til kommentar
Er dette et generelt x64-problem eller er det knyttet til distro eller browser?
Det er dessvere et distrouavhengig x64bit problem. Proprietære greier som flash og java har lenge vært sørgelige greier i 64bits linux.

Om del har rett kan jo dette være i ferd med å endre seg. Det er i tilfelle gledelig.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan trådstarter har fått det til. jeg er imponert.

En forutsetning er jo selvfølgelig at man har penger på kontoen! :tease:

Har som sagt aldri opplevd problemer med nettbanken før jeg byttet til x64-distro på min nye laptop!

Den midlertidige løsningen for meg ble å fyre opp Mandriva 2009 på min Virtualbox! Men det er ingen varig løsning!

Lenke til kommentar

Problemet er knyttet til bruk av 64-bit java i 64-bit browsere. Sun sin java (iallefall) har ikke hatt en 64-bit browser plug-in (eller hva den nøyaktige betegnelsen er) med det resultat at java i nettsider har fungert særdeles dårlig.

Jeg tror heller ikke at den plugin-wrapper tingen som skal muliggjøre bruk av 32-bit plug-ins i 64-bit browsere har fungert spesielt godt med java - iallefall ikke med FF, jeg kan iallefall ikke huske å ha fått til å kunne bruke FF-64 til nettbank.

Derimot ser det ut til at java fungerer i Konqueror, enten det nå er "native" eller med wrapperen, iallefall fungerer den i min Gentoo 64 med racevieweren til volvooceanrace.org - det gjør den ikke i FF (ettersom jeg husker). Men nettbanken min godtar ikke Konqueror :(

Icedtea har jeg ikke prøvd ennå, så min løsning foreløpig er å bruke VirtualBox til å kjøre en 32-bit distro til nettbank bruk.

Lenke til kommentar
java og flash har vært like bra som i 32-bit i laaaaaaaaaaaaang tid. du kommer deg imidlertid ikke inn på Sparebanken sin nettbank. det har jeg aldri gjort. ikke med 32-bits distros heller. skjønner ikke hvordan trådstarter har fått det til. jeg er imponert.

Er da vel ikke noe problem med sparebank1 og linux ;) Funker bare ikke firefox her, måtte ty til opera.

Skal også sies at jeg gikk bort fra 64-bit på grunn av java.

Lenke til kommentar
java og flash har vært like bra som i 32-bit i laaaaaaaaaaaaang tid. du kommer deg imidlertid ikke inn på Sparebanken sin nettbank. det har jeg aldri gjort. ikke med 32-bits distros heller. skjønner ikke hvordan trådstarter har fått det til. jeg er imponert.

Og jeg er imponert over at du ikke har greid det. Installer Java, start en nettleser.

Lenke til kommentar

Og jeg er imponert over at du ikke har greid det. Installer Java, start en nettleser.

Jeg er Linux noob og til og med jeg fikk nettbanken (Sparebanken) til å fungere med Mandriva 2008 uten problemer. :D

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg brukt 32-bit os på mange år, men sist jeg brukte det virket det ikke. har en kompis som brukte Fedora 9 32-bit en tid som heller ikke kom seg inn på Sparebanken sin nettbank.

eh mvh indietrash

Endret av plukkfisk
Lenke til kommentar

Om du bruker Konqueror er det ikke noe problem. Da kan du ha 64-bits nettleser med 64-bits Java fra SUN Microsystem installert. Du må installere et lite mellomlegg som kalles kdebindings-java.

Akkurat hva dette programmet gjør, vet jeg ikke. Det jeg vet er at det lar deg bruke Java i en nettleser uten å måtte gjøre en ressursintensiv emulering av et 32-bits miljø.

Dette fungerer for innlogging med BankID.

Endret av Moldarin
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått BankID til å fungere med 64-bits linux, men jeg har funnet en workaround som er litt lettere enn å kjøre en egen virtual maskin for å få det til.

last ned java for windows, offline installasjons versjonen

last ned firefox for windows

installer java og firefox i wine.

Gjennom wine funker nettbanken da fint. :thumbup:

La oss håpe at BankID og nettbankene oppdaterer systemene sine snart....

.lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...