Gå til innhold

Overspenning? Støpslet ødelegger komponenter

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

For ca. en uke siden satt jeg på PCen og det sa plutselig pang og sikringen gikk, alt ble mørkt, det kom også en gnist ved strømforsyningen samtidig med smellet. Jeg fant ut at strømforsyningen hadde tatt kvelden, jeg var da overbevist om at det var støv og alderen som var bakgrunnen. Så da byttet jeg ut strømforsyningen med en 350watts jeg hadde liggende og fortsatte å game. Nå, 4-5dager i etterkant, har ulykken vært ute igjen. Jeg satt ved PCen, plutselig sier det bang, det kommer en gnist bak skjermen, sikringen går - alt blir mørkt, og jeg banner som en jævel.

Nå har da også 22"ern tatt kvelden samt en strømforsyningen, og dette begynner å svi på pungen, i tillegg til at jeg snart blir mentalt forstyrret.

Hva er galt? Hva gjør jeg? Hvem har skylden for dette? Hvordan går jeg fram? Hjeeelp MP!

* Både strømforsyningen og skjermen var tilkoblet samme støpsel

* Dette har ikke skjedd før, men har bare bodd her i et halvt år

* Hvem har skylden for dette, eller er det bare tilfeldig? Strømselskapet? Han som leier ut (dårlig elektrisk jobb?)?

Tusen takk for svar!

Mvh, Max

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har du målt spenningen i støpselet ?

2. Er du sikker på at det ikke er en komponent i pcen som kortslutter ? I og med en strømforsyning allerede har tatt kvelden er det mulig at det faktisk er noe i pcen som kortslutter denne. Det kan være slik at det er dette som utølser problemene og at spenningen i vegguttaket er helt fin.

3. Muligens også power supply kabelen, dersom du brukte samme kabel i de to tilfellene.

Det er vanskelig å si noe som selve spenningen i veggutaket er feil før denne er skikkelig undersøkt.

NB! Dersom du ikke vet hvordan du måler spenningen for all del ikke stapp noe inni veggutaket for å prøve å måle, du kan i værste fall ta livet av deg selv. Kontakt i så fall noen som kan dette. Men det kan jo være greit å utelukke feil på eget utstyr først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...