Gå til innhold

Pentax K200D på tilbud hos Japanfoto.?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig fin pris men dette blir et vanskelig valg siden jeg har mer lyst på K20D på grunn av tilgang til høyere ISO samt live view.

Hadde gått for K200D hvis jeg var deg (hvis du er førstegangskjøper av SLR). Live-view-løsningen til Pentax er mindre elegant, og jeg tror uansett du setter mye mer pris på den gode søkeren. Høy-ISO er vel forsåvidt kjekt i enkelte situasjoner.

 

Så hvis du finner ut at dette er noe du liker å holde på med, kan du vurdere å oppgradere til K20D eller eventuelt K30D som ventes å komme i 2009 (dette er bare spekulasjon). Invester heller i litt optikk, gjerne fast, noe Pentax er veldig gode på. Det vil nok utgjøre mye mer forskjell på bildekvalitet enn med et bedre hus.

Endret av Lovold
Lenke til kommentar

Har vokst fra min første DSLR og har lenge vært på utkikk etter det riktige tilbudet. Se her for å se oppgraderingsplanen min.

 

Inntil videre har jeg noe gammel pentax-optikk liggende så jeg har noe å bruke inntil jeg finner det riktige tilbudet på en god tele med f/2,8. Dvs. jeg har en 40mm f/2,8 og en 80-200 f/4,5 liggende fra en Pentax ME. Makro trenger jeg forsåvidt ikke før til våren.

 

Med et såpass nytt kamera som K200D så tror jeg at jeg hopper over både K20D og K30D. K40D kommer vel om ca 2-3 år og da er det sikkert på tide med noe nytt igjen. Det kan skje mye innen den tid. Kanskje jeg supplerer med et micro FT-kamera eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Har vokst fra min første DSLR og har lenge vært på utkikk etter det riktige tilbudet. Se her for å se oppgraderingsplanen min.

 

Inntil videre har jeg noe gammel pentax-optikk liggende så jeg har noe å bruke inntil jeg finner det riktige tilbudet på en god tele med f/2,8. Dvs. jeg har en 40mm f/2,8 og en 80-200 f/4,5 liggende fra en Pentax ME. Makro trenger jeg forsåvidt ikke før til våren.

 

Med et såpass nytt kamera som K200D så tror jeg at jeg hopper over både K20D og K30D. K40D kommer vel om ca 2-3 år og da er det sikkert på tide med noe nytt igjen. Det kan skje mye innen den tid. Kanskje jeg supplerer med et micro FT-kamera eller noe sånt.

Da skjønner jeg. Hvis du allerede har hatt DSLR før, så ville det kanskje vært lurt å heve seg et nivå opp, ja. Hva med Samsung GX20? Koster 6800 på scandinavianphoto, tusenlappen billigere enn K20D.

Lenke til kommentar
Veldig fin pris men dette blir et vanskelig valg siden jeg har mer lyst på K20D på grunn av tilgang til høyere ISO samt live view.
Live View ville ikke jeg lagt noen særlig vekt på. Slik Pentax har implementert den har det lite nytteverdi. Treg, les tilnærma ubrukelig, AF løsning er en ting. Verre er det at skjermbildet ikke egner seg til annet enn grovkomponering av bildet. Men i et knipetak, gjør den forsåvidt nytta si.

 

Personlig ville jeg nok lagt mer vekt på støyegenskapene og ergonomien. Batteriløsningen er også mye bedre. To ratt og P-modus er etter mitt syn genialt. Brukt fornuftig gir det deg direkte tilgang på alle innstillinger du trenger under fotografering. Jeg er usikker på om Samsung sin versjon gir deg samme muligheter til å skreddersy kameraoppsettet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

K200D er uansett ikke et dumt valg med manuell optikk.

K10D og K20D er kjent for å eksponere litt sløvt (men konsekvent) med manuelle objektiver og bruk av grønn knapp for å metre stoppet ned.

Har noe med bruken av en annen type fokusskjerm enn det pentaspeil-modellene bruker, som "lurer" systemet på en eller annen måte.

 

Er nesten ergerlig å se K200D såpass billig, men så er det på den annen side mer enn bare sensoren jeg vil kvitte meg med når jeg straks skal gå over til GX-10, som antagelig betyr mer. :)

Lenke til kommentar
Der var bestillingen sendt. :D

 

Så satser jeg på en oppgradering til K30D neste høst. Dette er sikkert feil sted å starte spekulasjonene om den, men jeg ser for meg videomulighet (HD), bedre live view, vignetteringskompensasjon og ISO 12800.

Det var på tide at du sluttet å synse, og fikk deg noe å ta bilder med :grin: Tror du blir veldig fornøyd.

 

Det er jo mulig at K200D er såpass nice, at du kaster bort de to-tre neste årene med å samle snadder-optikk. Pentax har veldig mye pancakes og limited snadder; burde holde et par år det ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

For velidig mange år siden hadde jeg et speilreflex og hadde en periode hvor jeg fotograferte en del som hobby.

Så ble det hele lagt på hylla inntill jeg i sommer kjøpte meg et K200D. Siden da har jeg vært ute hver enese helg lørdag og søndag og tatt bilder.

 

Elsker K200D og var mitt i blinken for mitt bruk og som et kamera til å komme igang med fotografering igjen.

 

Har nå kjøpt meg et Sigma 18-50mm f2.8 som en oppgradering av kit objektivet.

 

I tillegg har jeg kjøpt noen flotte lyssterke objektiv på ebay (usa og uk), veldig, veldig billig.

Det flommer over der av gode gamle manuelle pentax objektiver. Har skaffet meg smc-a-50mm f1.4 og Tokina at-x 90mm macro f2.5

 

Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med kjøpet og 3990 er grisebillig for et så bra kamera. Det er vel nesten identisk med K10D.

Endret av kalvesta
Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med kjøpet og 3990 er grisebillig for et så bra kamera. Det er vel nesten identisk med K10D.

Det er en del forskjeller i forhold til K10D. For eksempel har K200D pentaspeil-søker, mens K10D har pentaprisme, som trolig er noe mer lyssterk. K10D har også klikkhjul foran utløseren, K200D har kun klikkhjul på baksiden. K200D har ikke egen knapp for bracketing, og så videre.

Lenke til kommentar
Det var på tide at du sluttet å synse, og fikk deg noe å ta bilder med :grin: Tror du blir veldig fornøyd

Dette blir som sagt min andre digitale speilrefleks så jeg starter jo ikke på null. Jeg ser på det som et mellomsteg mellom min gamle og et fremtidig med video, høy ISO, live view og sikkert noe mer fancy stash. Enn så utrolig det høres ut så har det gamle kameraet med 6 megapixler gitt meg utrolig mye bra bilder.

 

Det er jo mulig at K200D er såpass nice, at du kaster bort de to-tre neste årene med å samle snadder-optikk. Pentax har veldig mye pancakes og limited snadder; burde holde et par år det ...

Jeg har allerede en 40mm pancake til pentaxen så det vil bli behørlig testet. :)

En gammel tele har jeg også liggende, men den er neppe så bra.

 

Salg av de 2-3 objektivene til gamlekameraet gir sikkert en velkommen slump på kamerautstyrskontoen.

 

Simen1: Grattis:-) Som tomsi sier; Pentax har veldig mye pancakes og limited snadder. Pentax og LBA går hånd i hånd. Spesielt hvis du får "dilla" på disse fastobjektivene.

Jepp, tenkte jeg skulle handle en Pentax 50mm f/1,4 på grunn av pris (200$) og kommende mørketid. Deretter er jeg usikker på om jeg skal gå for vidvinkel eller tele. Det blir nok uansett en passe nøktern men passe stor og fleksibel samling etter hvert.

Lenke til kommentar
Pentax K200D m/18-55mm AL II kun kr. 3999,-

 

Prisene fra US/Canada er fra kr.4700,- inkl. frakt og mva. etc.

 

Yup. Enda et knall-tilbud fra Japan Photo det der - slo til på det selv på tirsdag, siden jeg en stund har tenkt på å gå til innkjøp av et "allværs-kamera" som kan brukes utendørs hvis jeg syns det blir for guffent for 30D'en.

 

Har kun fått testet det litt innendørs ennå, og har kun den medfølgende kit-linsen, som jo ikke går lenger enn til f3.5. Siden planen i utgangspunket er å bruke dette som et utendørs ruskeværs-kamera gjør det meg ikke noe at det ser ut som max ISO (for meg) ser ut til å bli 800, og med 18-55 AL II linsen blir det nok lite brukt innendørs uten bliz. ( Selvsagt litt frustrerende at kit-linsen ikke er forseglet mot fukt & støv, og at hele DA* serien ligger over 5K i pris )

 

Rent fysisk finner jeg kameraet ganske komfortabelt, vil vel si at det er mer behagelig å holde enn 30D, og plasseringen av noen av knappene er bare perfekt - ingen tvil om at Pentax kan dette med design av kamerahus. Litt ekstra merkelig (irriterende) da at det er en to-deling av innstillingene :nei: mellom menu-tasten og Fn-tasten, men likevel :thumbup:

 

Sliter litt med batteriene inntil videre, men hvis ingen av de jeg har liggende funker får jeg skaffe noen Sanyo Eneloops. Kommer muligens også til å kjøpe et batterigrep hvis jeg skulle finne batterikapasiteten for dårlig.

 

Ellers ser det ut som om hvit-balansen er litt vel unøyaktig innendørs, men dette kan jo løses med raw eller manuell wb. (Men innendørs blir det nok fortsatt 30D med noe lyssterkt på for min del...)

 

Ellers blir det jo bare enda mer glass å sikle på nå da :cry: , spesiellt med all den rimelige gamle snadder-optikken som finnes for Pentax K. Får vel gå til innkjøp av en Pentax til EOS adapter også tenker jeg - disse koster jo ikke allverden.

Er det forresten noen som vet om det finnes adapere andre veien, altså for EF/EF-S linser på Pentax hus? (Fant ikke noe ved første øyekast på google...)

 

Uansett, all honnør til Japan Photo for enda et knalltilbud! :yes: (De kjører vel også olympus E520 m 14-42 til 3.999,- som vel også er et bra tilbud hvis man vil ha et lite hus og tilgang til bra (men dyr) optikk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder batteriene fant jeg fort ut at vanlige AA Duracell batterier jeg kjøpte på daglivare butikken var veldig dårlige og varte utrolig kort tid.

 

Derimot kjøpte jeg oppladbare AA Varta batterier på clas olson og de fungerte veldig bra.

 

Men det beste var at jeg kjøpte en hurtiglader som lader batteriene på 10-15 min, veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Når det gjelder batteriene fant jeg fort ut at vanlige AA Duracell batterier jeg kjøpte på daglivare butikken var veldig dårlige og varte utrolig kort tid.

 

Derimot kjøpte jeg oppladbare AA Varta batterier på clas olson og de fungerte veldig bra.

 

Men det beste var at jeg kjøpte en hurtiglader som lader batteriene på 10-15 min, veldig praktisk.

 

Takk for tipset! :)

Får ta en tur innom herr Ohlson på mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...