trondbue Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Har en litt eldre PC som jeg har kjøpt nytt skjermkort til. Har nå brukt dette sammen med Windows 2000 i en uke, og alt har igrunnen funket bra. Skulle igår legge inn Windows Vista, men da henger bare pcen seg rett etter å ha lastet inn instalasjonsfilene. Prøvde så å innstallere fra Windows 2000, og den installerte da helt fint, men etter å ha startet på nytt henger den seg igjen under oppstart av Vista. Hvis jeg prøver i sikkerhetsmodus er den siste filen som lastes disk.sys, før den henger seg. Noen som vet hva som kan være problemet? Har søkt litt på nettet og sett at flere har løst detteproblemet med å koble fra utstyr som bruker endel strøm, altså for svak PSU. Prøvde å ta ut DVD brenneren og spilleren uten at det gjorde noen forskjell. Satte så i et gammelt PCI skjermkort, og da startet innstallasjonen opp med en gang. Er problemet da skjermkortet som drar for mye strøm? Er et Asus HD3650 Silent AGP kort, og har prøvd med både en 350W Chieftec og en 570W Trust PSU, uten noen forskjell. Målt 12V med multimeter, og spenningen ligger da på 11,89V med den første og 12,06V med den siste, noe som vel burde være greit nok? Noen som har noen ide om hva som er grunnen til at det funker med et gammelt PCI kort, men ikke et helt nytt AGP kort? Pcen består av: Pentium 4 2,53 Ghz 1 GB ddr-ram Epox EP-4PEA+ 320GB Seagate Barracuda Prøvd med: Asus HD3650 Silent 512MB AGP Videologic Neon 250 32MB PCI Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hva henger seg? Installasjonen av Windows Vista, eller installasjonen av skjermkort drivere? Om du har lite støm vi forsatt installasjonsfilene laste. Har du sjekket at du har riktige drivere til skjermkortet. Ikke alle drivere som er kompatible med Windows Vista. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Hvis jeg starter opp Windows 2000 og installerer Vista derfra, henger den seg i det den skal starte opp Vista, i sikkerhetsmodus etter filen disk.sys. Hvis jeg installerer ved å boote fra Vista cden uten å starte 2000 først, henger den seg rett etter å ha lastet inn installasjonsfilene. Altså uansett henger den seg i det loader baren har begynner eller har gått et par ganger. Får aldri startet opp Vista på noen måte, og derfor heller ikke gjort noe med driverene siden den aldri klarer å fullføre installasjonen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Snakker vi her om en lovlig eller ulovlig versjon av Windows? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Lovlig versjon av Windows fra MSDNAA Software Centre om det skulle ha noe å si.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Noen som har noen forslag å komme med? Satte inn et ATI Radeon 9700 PRO AGP kort i går, og prøvde å legge inn Vista. Dette gikk helt fint, og alt funket uten noen feilmeldinger. Satte så i HD3650 kortet igjen, og pcen frøs etter den var kommet inn i Vista. Startet den opp i sikkerhetsmodus og alt virket fint. Startet den så på nytt, og Vista funket nå helt fint (men uten noen drivere installert)! Sto å gikk i hele natt, og funket fremdeles fint i dag morges. Prøvde da å sette i installasjonscden til Vista igjen for å se om det nå gikk å legge inn med HD3650 kortet i, men samme feil som "alltid". Prøvde så å legge inn driverene til kortet i Vista, og pcen nektet da å starte Vista igjen før jeg hadde gjenopprettet de gamle innstillingene. Noen som har noe anelse om hva som kan være problemet? Skjønner ingenting jeg. Er det gåent skjermkort? (funker jo helt fint i Windows 2000). Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Har nå fikset problemet uten at jeg helt skjønner hvorfor.. Det jeg gjorde var å gå inn i BIOS'en å aktiver AHCI, og etter dette har det funket helt fint. Trodde dette var noe som hadde med SATA harddisker å gjøre, men har ingen SATA disker, og SATA kontrolleren på hovedkortet er deaktivert i BIOS.. Skjønner derfor ikke hvorfor dette skulle gjøre at kun det ene skjermkortet ikke virket. Noen som har noen ide? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå