PUCH Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei, Jeg har akkurat fått Riks-TV, boksen Sagem ITD91 HD Riks, og bruker TV-en Viewell VMD3200P. Som dere vet støtter boksen full HD, og TV-en min er HD-klar (720p altså). TV-en min har ikke HDMI-utgang, så jeg har kjøpt meg komponentkabel som jeg nå har tatt i bruk (en dyr gullbelagt Belkin kabel, rimelig god tror jeg). Her oppstår problemet: Når jeg går inn i menyen i Riks-TV boksen får jeg muligheten til å velge mellom AKTIVERING AV HD-SIGNAL: JA, NEI, FORCED DVI. Den står originalt på NEI, og når jeg endrer til JA og trykker OK, da blir skjermbildet svart, akkurat som om dette ikke støttes. Bildet blir svart uansett om jeg velger 1080i, 720p eller 576p, som man skal velge under. Det samme skjer forøvrig for FORCED DVI. Noen som har vært borti det samme problemet, og vet om en løsning? Jeg lurer på en annen ting også: Komponentkabel overfører jo bare video, ikke lyd, så hva er den beste lyd-løsningen jeg kan ha? Akkurat nå bruker jeg en scart kabel med rød, hvit og gul jack i begge endene (har rød og hvit koblet til), noe som virker bra, men finnes det bedre muligheter? Svært takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
AA44 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Rikstv har ikke stor nok linje til å kunne sende ut hd signaler. Har du liksom hd kanaler i riks tv pakken din? Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Du kan vel stille boksen på HD-settings selv om Riks-TV ikke sender i HD, og få bedre bilde uansett? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Du kan vel stille boksen på HD-settings selv om Riks-TV ikke sender i HD, og få bedre bilde uansett? Signalet RiksTV sender er uansett på 576 linjer, så svaret på det du spør om er om dekoderboksen gjør en bedre jobb med å oppskalere signalet til skjermens oppløsning enn TV-en gjør sjøl. Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 OK, men hvorfor kan jeg ikke skifte til noen av HD-oppløsningene da? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg fant spesifikasjonene på den TV-en her, og det kan se ut til at dette er en TV som må ha vært et knallbra kjøp i 2006. Men den har altså ikke HDMI, men DVI. Kanskje tingen er å kjøpe en DVI-HDMI-kabel eller overgang? På den annen side, dersom TV-en gjør en OK jobb med å oppskalere og du ikke er plaget med analog støy over SCART eller komponentkabler, ikke bruk mye tid og penger på det. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 OK, men hvorfor kan jeg ikke skifte til noen av HD-oppløsningene da? http://www.viewell.com/web/product/vmd3200p.php sier: VMD3200P has one component video input, allowing you to connect an optional HDTV(digital television) receiver and a progressive scan DVD player.The Component (HDTV) input is capable of receiving 1080i, 720p and 480p video signals; 1080i signals are converted to 720p signals for display. TV-en støtter altså HD-signaler over komponentkabler. Men kanskje boksen kun støtter HD over HDMI-utgangen og ikke komponentutgangen? Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Beklager for sent svar, har vært så opptatt med en fysikk prøve. Dersom det er en løsning så kan jeg godt kjøpe meg en DVI-HDMI-kabel eller overgang, men tror du ikke jeg får samme problemet da? TV-en støtter altså HD-signaler over komponentkabler. Men kanskje boksen kun støtter HD over HDMI-utgangen og ikke komponentutgangen? Ja, det kan godt hende at det stemmer. I så fall må det være noen her som har peiling på det, eller? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Du kan få 720p/1080i gjennom component, men såvidt jeg vet er det kun HDMI-utgangen som støtter oppskalering. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Dersom det er en løsning så kan jeg godt kjøpe meg en DVI-HDMI-kabel eller overgang, men tror du ikke jeg får samme problemet da? Har du egentlig noe problem? Er bildet dårlig når du bruker SCART-kabel? Bilde av SCART-kabel, for at ingenting skal misforstås. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Scart gir et elendig bilde sammenliknet med en komponent eller dvi/hdmi-kabel. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Fullkoblet SCART-kabel på en SCART-utgang som støtter RGB skal gi nøyaktig samme bildekvalitet som komponent-kabel. I begge tilfellene sendes hver av de tre primærfargene analogt i hver sin leder. DVI og HDMI er digitale, og rammes ikke av analog støy, og gir dermed bedre bilde enn SCART og komponent - dersom man er plaget med støy på dem. Dersom man har et støyfritt bilde på SCART eller komponent, er det lite å vinne på å bytte kabel. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Fullkoblet SCART-kabel på en SCART-utgang som støtter RGB skal gi nøyaktig samme bildekvalitet som komponent-kabel. I begge tilfellene sendes hver av de tre primærfargene analogt i hver sin leder. DVI og HDMI er digitale, og rammes ikke av analog støy, og gir dermed bedre bilde enn SCART og komponent - dersom man er plaget med støy på dem. Dersom man har et støyfritt bilde på SCART eller komponent, er det lite å vinne på å bytte kabel. Hvis signalet er interlaced. Kan hende tvsignalene i dag er 576i, men dvdfilmer og slikt er 576p og da er component bedre. Scart støtter såvidt meg bekjent kun interlaced. Ser at jeg kunne utdypet mer i stad. En annen ting det er greit å ta høyde for er at component støtter hd-oppløsning, det gjør ikke scart. Endret 17. oktober 2008 av datating Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Aha, der lærte jeg noe nytt. Notere ned: Progressive signaler kan overføres over komponent, men ikke SCART. Takk. Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Altså, problemet mitt var jo at det ikke virket å aktivere HD-signalet, og jeg lurte på om noen visste hvorfor. Når jeg brukte SCART så var bildet rimelig dårlig, ja, og jeg tenkte at det var pga at SCART ikke overførte HD-signal. Det gjør vel komponent? Så det er litt rart. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Altså, problemet mitt var jo at det ikke virket å aktivere HD-signalet, og jeg lurte på om noen visste hvorfor. Når jeg brukte SCART så var bildet rimelig dårlig, ja, og jeg tenkte at det var pga at SCART ikke overførte HD-signal. Det gjør vel komponent? Så det er litt rart. Det kan være HDMI handshake problemer. Grundig dekoderen kan muligens fungere bedre uten at jeg vet det 100%. Det er egentlig synd du har kjøpt Sagem dekoder for Grundig dekoderene er MYE bedre og koster heller ikke mer. Sagem bør være siste utvei. En annen mulihet kan være å be forhandleren skaffe ny software versjon for tv'n din. Det kan ha vært fikset HDMI problemer i nyere software for TV'n. Endret 19. oktober 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Altså, problemet mitt var jo at det ikke virket å aktivere HD-signalet, og jeg lurte på om noen visste hvorfor. Etter å ha sett litt til på spesifikasjonene på TV-en din, som kanskje kunne regnes som HD-ready i 2005 men ikke etter dagens krav, så ser jeg at den mangler ikke bare HDMI, men sannsynligvis også HDCP. High-bandwidth Digital Content Protection. En slags kopisperre som RiksTV-boksene så vidt jeg vet er pålagt å støtte, og det er mye mulig at det som skjer er at boksen nekter å levere fra seg HD-signal til et apparat som ikke støtter HDCP. Eller over en kabel som ikke støtter HDCP. Når jeg brukte SCART så var bildet rimelig dårlig, ja, og jeg tenkte at det var pga at SCART ikke overførte HD-signal. Det gjør vel komponent? Så det er litt rart. Jeg tror du tenkte feil. Det stemmer at komponent kan overføre HD og SCART ikke har kapasitet til det, men så lenge RiksTV sender SD-signaler med oppløsning på 720*576 bildepunkter, er det ikke HD-overføring av signalet fra boks til TV du trenger. Derimot er det viktig å sjekke dekoderboksen om den er innstilt på å sende signalet i SCART-utgangen som RGB, det kan bety en god del or bildekvaliteten. Men nå har du kjøpt dyre og fine gullbelagte komponentkabler: Når du bruker disse, med "HD-aktivering" på dekoderen stilt på "nei", får du da bilde på TV-en? Får du et bedre bilde enn du hadde med SCART? Hvis ja, hold deg til den løsningen inntil RiksTV evt begynner å sende HD-sendinger og du kjøper ny TV med HDMI og HDCP. Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Men nå har du kjøpt dyre og fine gullbelagte komponentkabler: Når du bruker disse, med "HD-aktivering" på dekoderen stilt på "nei", får du da bilde på TV-en? Får du et bedre bilde enn du hadde med SCART? Hvis ja, hold deg til den løsningen inntil RiksTV evt begynner å sende HD-sendinger og du kjøper ny TV med HDMI og HDCP. Ja, jeg får bilde. Et bilde som er en god del bedre enn med SCART i mine øyne (eneste problemet er at jeg synes bildet "hakker" littegrann og litt av bildet har forsvunnet i kantene, men dette kan jeg absolutt leve med). Jeg får klare meg med dette da, det går helt fint. Legger dette problemet på hylla jeg da, takk for svar alle sammen, spesiselt deg Svinks! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå