thinkdifferent Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei! Beklager dårlig emnetittel, men kom ikke på noe bedre i farta. Har hatt to disker kjørende i RAID 1 (speiling) for bildebackup nå den siste tida. Kikket litt på noen bilder for en måneds tid siden, og dette fenomenet som ligger vedlagt ser ut til å komme på flere andre bilder. Har ekstra backup, så har ikke mistet noe veldig mye, men lurer litt på hva dette kommer av. Kan jeg fremdeles stole på RAID-oppsettet mitt, eller burde jeg finne på noe nytt? Et bilde sier jo mer enn 1000 ord, men jeg kan jo si så mye at det dannes vannrette, eller loddrette, "streker" over bilde. Disse "strekene" danner felter, som enten er i en litt annet fargetoning eller noe lysere/mørkere områder. Har blitt flere og flere bilder som dette har skjedd på, men nå er det oppe i ca. 1/3 av bildene. Vennlig hilsen Truls Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Har du et eller flere sterke magnetfelter i umiddelbar nærhet til datamaskinen/harddiskene dine? Skjer det med begge diskene? Kan ikke helt tenke meg hvorfor dette skjer med flere og flere bilder over et kort tidsrom om det ikke er at diskens magnetiske felter svekkes av ytre påvirkning, men kan jo være en feil med en eller flere av diskene dine også, slik at du bør prøve å bytte de ut. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Vet ikke om det skjer med begge diskene, har ikke fått testet ut dette. Diskene virker jo stabile, tross alt, men men. Får prøve å splitte de opp fra RAID-oppsettet og se hva som skjer Basskassen til 2.1 settet mitt står oppå pc-en. Kan ha noe å si, men jeg har hatt bilder på en 3. disk inne i pc-en. Den har jeg ikke merket noe på, enda det de er alle av samme merke (WD). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Basskassen til 2.1 settet mitt står oppå pc-en. Kan ha noe å si, men jeg har hatt bilder på en 3. disk inne i pc-en. Den har jeg ikke merket noe på, enda det de er alle av samme merke (WD). Uten at jeg har den relevante utdanningen, så ville jeg vært skeptisk til å la et så sterkt magnetfelt være i nærheten av diskene mine. Man skal f.eks. aldri legge en diskett på en høyttaler for eksempel ettersom data på harddisker og disker lagres magnetisk. Og uskjermede høyttalere gjør jo skumle ting med bildekvaliteten på tv'er og monitorer. Hvor sterkt påvirket en disk blir, avhenger av flere ting. Avstand og vinkel til magnet, hvordan kassen rundt disken er konstruert og sikkert størrelse og de tekniske spesifikasjonene med den enkelte disken også. Det vil si at en disk kan bli sterkt påvirket mens en annen ikke påvirkes i det hele tatt. Så til å begynne med ville jeg i det minste satt basskassen et annet sted, og forsøkt å se om begge diskene er like sterkt påvirket eller om du kan kombinere de for å redde ut størst mulig mengde data. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg tviler på at magnetfelt er synderen her. Av to grunner: Det ene er at harddisker i seg selv er ekstremt godt beskyttet mot magnetisk påvirkning, og PC'en som diskene står i er også konstruert for å holde magnetfelt ute. Det andre er at hvis et magnetfelt hadde kommet helt inn til de roterende platene i diskene, så ville filene og/eller filsystemet blitt korrupt, og uleselige. Å få et magnetfelt til å forandre farge på halvparten av pikslene i et bilde som ligger på en harddisk, og til alt overmål etterfølgende piksler (ikke tilfeldig spredd utover), burde være umulig å få til selv om man prøvde! Her snakker man om bits og bytes som må forandre verdi til et annet tall som tilfeldigvis beskriver en annen farge (ikke bare tulletall), og alle disse forandrede tallene er tilfeldigvis blitt like! I tillegg må alle disse nye tallene passe inn med checksummen til filen på slutten for at den skal være lesbar av disken og operativsystemet. I praksis: Umulig! Når det er sagt så kan det ikke utelukkes at PC'en som diskene står i, altså operativsystemet, kan ha funnet på noe tull med filene. Har du prøvd å se på bildene i et annet visningsprogram? Er du sikker på at bildene var iorden når du la dem inn på diskene? Kan kamera være synderen? Legg bilder fra samme kamera inn på andre PC'er, osv... Ta ut en eller begge diskene og koble de til i ene annen PC, f.eks. via USB-ovegang og se på bildene der. Mange muligheter Håper du ikke har fått ødelagt noen bilder permanent! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Her snakker man om bits og bytes som må forandre verdi til et annet tall som tilfeldigvis beskriver en annen farge (ikke bare tulletall), og alle disse forandrede tallene er tilfeldigvis blitt like! I tillegg må alle disse nye tallene passe inn med checksummen til filen på slutten for at den skal være lesbar av disken og operativsystemet. I praksis: Umulig! Jeg tviler ikke på at du har god greie på det du snakker om, og sikkert mye bedre greie på det enn meg, men jeg mener allikevel at du tar feil på et punkt. Du må huske på at de fleste bildeformater er komprimerte filer, inkludert JPG. Det vil si, at om det er en feil i fargeinformasjonen ett sted i filen, for eksempel på midten, så vil den feilen føre til at resten av bildet, etter denne feilen, vil lide under akkurat samme type feil. Jeg har jobbet litt med bilderecovery, og hvis jpg-filen mangler noe viktig informasjon ett sted i filen, så ser man kun bildet til det stedet, resten av bildet er helt sort eller helt grått selv om informasjonen skulle være der. Problemet er at resten av bildet ikke kan tegnes opp riktig, om det er en feil et sted midt i filen. Så med andre ord så mener jeg at om bildet har mistet noen bytes med fargeinformasjon midt i filen, så vil resten av bildet ha samme fargefeil. Bildet som trådstarter viser oss, har tydeligvis en slik feil i fargeinformasjonen flere steder, og da fortsetter feilen til man møter på neste fargefeil. Det er rett og slett en feil i filen, og ikke programmet som ikke viser det riktig. Ettersom trådstarter har lagt inn et bilde her, og vi ser samme feil, så må jo feilen ligge i selve filen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Så med andre ord så mener jeg at om bildet har mistet noen bytes med fargeinformasjon midt i filen, så vil resten av bildet ha samme fargefeil. Bildet som trådstarter viser oss, har tydeligvis en slik feil i fargeinformasjonen flere steder, og da fortsetter feilen til man møter på neste fargefeil. Det er rett og slett en feil i filen, og ikke programmet som ikke viser det riktig. Ettersom trådstarter har lagt inn et bilde her, og vi ser samme feil, så må jo feilen ligge i selve filen. Dette har du nok rett i, og da kan vi se bort fra mitt argument om usannsynligheten for at et magnetfelt skulle kunne ødelegge mange etterfølgende tall på nøyaktig samme vis. Men hovedpoenget mitt er fortsatt at en korrumpering av en fil på disknivå VIL bli oppdaget av filsystem/operativsystem og enten fikset (ved hjelp av redundant informasjon), eller føre til at filen ikke kan leses. På dette nivået er det IKKE rom for feil. Men hvis en bildefil HAR feil når den legges inn på disken, så tror disken at det er slik filen SKAL være, og gjøre alt for å beholde den slik Så jeg tror fortsatt feilen på bildene har oppstått andre steder i kjeden. FØR eller ETTER diskene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har opplevd lignende på filer. I de tilfellene, så har korrupteringen skjedd i forbindelse med kopiering av filer (gjerne over nett), ikke ved lagring. Tom Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har vært borti et tilsvarende problem. Da prøvde jeg også å kjøre to disker i stripet raid. Det var kun på dette raid-volumet at filene ble korrupte. Så jeg kan tenke meg noe slikt som at diskene dine ikke helt liker å være satt i raid med hverandre. Men på en annen side så burde jo ikke dette være et problem ved speiling. Vel, annet enn at ved lesing av filer, så kan et speilet raid oppføre seg nermest som stripet raid. Har jeg hørt - har ikke testa dette selv. Uansett, prøv å ta bort den ene disken og se hva som skjer da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå