Gå til innhold

Redde data fra ekstern disk - overskrevne filer

terjemag

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja så har jeg greid det store....

Jeg har hjulpet en kollega med hennes bærbare maskin som var full av virus og trojanere. Til slutt så var det enkleste å formatere den maskinen og sette den opp på nytt.

Når jeg endelig var ferdig med alt dette, installert en god del program, og noen hundre oppdateringer av windows, office og alle andre program, så fant jeg det hensiktsmessig å lage ett "image" av maskinen slik at vi hadde det til senere bruk.

Vi plagdes med å få til imagefilen, og valgte å lagre fra disk til disk, og dette fikk den fatale utgangen at imagefilen overskrev alle data på eksterndisken min.

Jeg har altså mistet alle sikkerhetskopier og andre dokumenter som lå på denne eksterndisken, så frustrasjonen er noe høy akkurat nå.

Jeg hadde disken ekstra full av filer, siden jeg har hatt min bærbare på reparasjon. Dum som jeg er, så hadde jeg ikke tatt meg tid til å flytte alt tilbake til min bærbare.

Så til spørsmålet: Er det noe håp om å berge dataene, som tilsynelatende ser tapt ut??

Har noen erfaringer med noen gode programmer for å redde data fra denne disken?

Programmene må gjerne være gratis, men er villig til å bruke noen kroner på ett program som jeg vet vil kunne gjøre en god jobb med å rekonstruere disse dataene.

Mottar alle tips med glede.

Ha en fortsatt fin kveld! :thumbup::thumbup::thumbup:

Mvh terjemag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alle dataene er overskrevet så skal det bli veldig vanskelig å hente det ut. Det går mye diskusjon om det er mulig eller ikke å gjenopprette overskrevne data og jeg har ikke fasiten, men tviler på at du skal klare det med et vanlig program. Mitt beste tips er å kontakte IBAS og spørre om det er mulig og hva det eventuelt vil koste å få skaden vurdert.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det finnes mange recovery program. Et mye brukt er GetDataBack. Det er gratis i demomode, dvs det kan scanne disken og vise deg hva det finner av filer. Så må du betale hvis du ønsker å hente ut filene.

Men når filene er overskrevet så er de ugjendrivelig borte, ingen mulighet for å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...