Gå til innhold

Ubuntu på egen partisjon= hal.dll missing under WinXP boot

Anbefalte innlegg

Jeg installerte Ubuntu 8.4 fra en live- CD på en egen partisjon på samme disken som jeg har én partisjon med Windows XP (NTFS) og én partisjon for lagring(NTFS). Når jeg booter og velger Windows XP fra bootmenyen i Grub(?) får jeg opp en feilmelding pålydende:

"Windows could not start because the following file is missing or corrupt: Windows root>/system32/hal.dll. please re-install a copy of the above file"

Jeg søkte litt og fant en mulig løsning her, men jeg vet ikke helt om jeg tør gjøre dette uten å få noen tilbakemeldinger på om det er ufarlig eller ikke. Jeg får startet Ubuntu, og der kan jeg manøvrere meg inn på partisjonen der XP er installert, og hal.dll ligger i mappen system32, så da er den kanskje skadet? Eller er det noe helt annet som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nokon?

Slik ser disken ut mht partisjoner:post-33352-1224155663_thumb.jpg

sda5 er Windows XP- installasjonen

sda3 er Ubuntu-installasjonen

sda2 er en NTFS- partisjon for lagring

disken var partisjonert slik fra før, da jeg hadde en Ubuntu- installasjon der tidligere, altså installerte jeg nå Ubuntu på en partisjon jeg opprettet i 10GB ledig plass mellom WinXP- og lagringspartisjonene.

EDIT: jeg bootet nå fra WinXP installasjons-CDen, og gikk inn i recovery console, og der har stasjonsbokstavene på det som var C: (XP) og D: (lagring) blitt byttet om! Det kan virke som Ubuntu-installasjonen har tullet litt her altså. Løsningen er kanskje å få bytte tilbake stasjonsbokstavene, hvordan gjør jeg isåfall dette?

Denne tråden skulle kanskje vært et annet sted, etter hvordan problemet har utviklet seg...

Endret av Frodin
Lenke til kommentar

Løsningen du har linket til vil neppe fungere. Grunnen til at dette har skjedd, er sannsynligvis at windows-partisjonen som var "C", ikke lenger ligger først på harddisken, eller at partisjonstabellen har blitt endret, og forvirret xp-oppstarten. Sjekk filen boot.ini på windows-disken, og sjekke at den viser til riktig partisjon. Sannsynligvis vil jeg tro at dette er feil.

Du kan også prøve "fixmbr" og "fixboot" fra win recovery consolen, men merk at du da ikke kan boote ubuntu igjen før du har fikset grub.

Anbefaler deg å sjekke boot.ini-filen først.

Endret av cyclo
Fjernet OT
Lenke til kommentar
Du installerte Ubuntu fra en helt urørt bit, ja? En partsjon som var tom og uten filformat?

Jeg lagde en ny ext3-partisjon i upartisjonert plass mellom de to NTFS-partisjonene jeg hadde ja. Jeg lagde ikke noen egen swap- partisjon for Ubuntu, da jeg har 2GB ram i denne maskinen, og den ikke vil bli brukt til noe særlig annet enn som en gateway og til litt nettsurfing og andre lette oppgaver.

Slik ser forresten boot.ini ut:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Det merkelige er at boot.ini ikke lå i det som var C:, men i lagringspartisjonen som opprinnelig var D:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...