Gå til innhold

Canon EOS 30D lysende pixel på bilder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Canon EOS 30D og var ute og tok noen bilder i mørket, da jeg kom inn og fikk sett de på pc'n så jeg en liten rød lysende pixel eller to på alle bildene.. samme plassen på alle bildene. Det er ikke skjermen for jeg testa bildene på en anna skjerm her.. hva kan være problemet her? er noe ødelagt? evt er dette en garantisak? Legger ved "bildebevis"..

På forhånd takk..

post-80339-1224092449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt vanlig, og noe man opplever når man har lukkertid over et senkund eller to. Du unngår det ved å slå på Custom Function #2 (Long exp. noise reduction). Da tar kameraet to bildet, det normale, og et hvor det finner ut hvilke piksler som har låst seg i en farge. Du trenger kun å ha den på ved lange lukkertider.

Tom

Lenke til kommentar
Hmm, for meg ser det ut som død pixel, og ikkje resultat av lang eksponering. Sjekk andre bilder som du har tatt i same tidsrom med "vanleg" eksponering, og sjå om dei same prikkane er der.

Det er det som kalles hot-pixel, og oppfører seg som en død piksle. Men som sagt, de oppstår når du har lange lange lukkertider. Det er enkelt å teste. Ta et bilde i manuelt, men objektiv-dekselet på. f.eks. 15 sekunder.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...