kjeg1 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Heisann, jeg sliter litt med noe database modulering. Vi skal lage et alumni system på skolen, og vi skal modelere alumnisystemet først. Når man modelerer, skal man ta utgangspunkt i entall? F.eks en bruker har null eller mange meldinger og en melding har kun en bruker? Vi skal ha med forum i systemet vårt, bør forum stå som en egen entitet? For da blir det: En bruker må ha et forum og ikke mer enn ett forum, ett forum har en bruker og kan ikke ha mer enn en bruker? (Da blir det jo 1-1 relasjon, og det er vel nesten litt fy fy?) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Skal du bare ha et forum så trenger du ikkje å ta den med, men skal du ha moglegheit for fleire forum så tar du den med. Mitt tips er å ikkje være så opphengt i kva som 1:1 og 1 til mange relasjon. Dette vil du sjå når du modellere og lager fremmednøkler. Feks så vil du sjå at tabellen bruker trenger eit felt som heiter studiekode, dette er for å vise kva slags studie brukeren høyrer til. Men ein bruker kan kanskje ha fleire studier? då blir det ein mange til mange relasjon og du må lage eit tabell som ligger i mellom bruker og studie. da vil det se noe ala ut som dette: Endret 15. oktober 2008 av siDDIs Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Ja, en bruker skal kunne ha hatt mange studier. Akkurat, så da må vi sette innen tabell med sammensatt primærnøkkel mellom de to. Hvordan vil det da bli ned til kontakter? En bruker skal jo kunne ha mange kontakter, vil da kontakter kunne ha mange brukere? (Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal "bestemme" dette). da vil det se noe ala ut som dette: Jeg kan ikke se noe her Endret: kan se det nå :!: Endret 15. oktober 2008 av kjeg1 Lenke til kommentar
kjeg1 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 På bruker har du lagt til studiumer, når bruker skal gjøres om til relasjonsmodell så vil ikke den fylle kravet til 1 norm form iogmed at studiumer vil være et multiverdi attributt? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Du har heilt rett, der har eg gjort ein feil, bra jobba Lenke til kommentar
roac Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (Da blir det jo 1-1 relasjon, og det er vel nesten litt fy fy?) I følge de teoretikerene på høgskole og universitet ja. I følge oss som faktisk jobber med dette her og vet hvordan ting fungerer i praksis, så er 1-1 relasjon helt greit, og i enkelte tilfeller så definitivt et must. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå