pr1nc3ss Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei. Har IT-grunnkurs på ntnu og sitter med en øving her som jeg ikke får til. Skulle for en gangs skyld sette meg ned og prøve helt alene, men jeg sitter jo helt fast her! Oppgaven er: "Vi skal lage en funksjon for °a finne partisjonsnormen jjPjj (det lengste intervallet) til en inndeling x 2 [a; b] i intervaller a = x0 < x1 < x2 : : : < xn?1 < xn = b. a) Kall funksjonen partition norm. Funksjonen skal ta inn ei liste av punkter, points, og levere fra seg partisjonsnormen jjPjj (ett tall). Det er ikke nødvendig °a sjekke om punktene i lista ligger i stigende rekkefølge. Du skal ikke bruke innebygde funksjoner som max, sum, og tilsvarende. b) Sjekk funksjonen p°a H-W-T 5.2.34: P = f?2;?1:6;?0:5; 0; 0:8; 1g." Her er koden jeg lagde (funker ikke): function p = partition_norm(P) n = 0; max = 0; for i = 1:length(P) a = P(i + (n+1))-P(i+n); if (a > max) max = a; end n = n + 1 end disp(max); end Hva er feil? Takk for svar Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) For det første, den matematiske notasjonen din suger. Det er noen tegn som ikke gir så mye mening her ihvertfall.. For det andre, får du ingen feilmeldinger? Får du ikke riktig svar? Kjører scriptet i det hele tatt? Forklar litt bedre hva som skjer istedetfor "hva er feil?" Jeg går ut i fra at listen allerede er sortert siden man ikke trenger å sjekke om den har stigende verdier. Men måten du gir a en verdi på ser ikke helt riktig ut. Hva med å sette last = P(1) før loopen, og inni loopen (den kan forøvrig starte på 2): a = P(i) - last; last = P(i); Kan du kalle en variabel max når det allerede er en standardfunksjon som heter max? Ellers tror jeg det er greit, men dropp variablen n og finn et annet navn for max-variablen. Spørsmål b sa meg ikke så mye.. Endret 16. oktober 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
pr1nc3ss Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 tusen takk for hjelpa, nå virka det sånn som det skal skal forklare problemet bedre neste gang, i dette tilfellet ble noen tall skrevet ut, og et par error-meld kom opp på skjermen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå