Blåbær Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei Er en veldig nybegynner på linux, men jeg skal ihvertfall få kopiert en fil fra brukerkontoen over til en annen konto jeg er pålogget gjennom SSH. Hvordan gjør jeg dette, ingenting er grafisk og du kan liksom ikke bare dra over filen noen steds hen. Påloggingen har ihvertfall gått bra gjennom terminalen, så oppgaven er å få kopiert fra mitt konto over til SSH-kontoen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 fil fra din maskin til annen maskin med ssh: scp lokal.fil hostname.annen.maskin:/mappe/på/annen/maskin motsatt: scp hostname.annen.maskin:/mappe/på/annen/maskin/fil /lokal/mappe scp -r kan brukes om du skal kopiere hele mapper. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Tusen takk, fikk hjelp av en annen. Lenke til kommentar
XuserX Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 ikke vits i å stresse med komandoer bruk WinSCP Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 ja for det er ikke bloat. laste ned et helt jævla program designet for å kopiere filer. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Skolepc så får ikke installert noe, men takk for hjelpen. Men skulle ønske det fantes noe lignende remote desktop til linux, greit å ha noe grafisk å jobbe med fremfor kommandoer som man må lete seg frem når man er helt nybegynner. Lenke til kommentar
stiber Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Vil man ha et grafisk verktøy er det bare å starte konqueror (KDE) og skrive fish://[email protected] Edit: Komandolinjeverktøyet Midnight Comander (mc) fungerer forøvrig og fint, men kanskje ikke fullt så grafisk. Endret 17. oktober 2008 av stiber Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Eventuelt kan du også montere opp en mappe på en ekstern maskin gjennom sshfs, og dermed kopiere på vanlig måte. Utrolig praktisk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 sshfs kan anbefales. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Skolepc så får ikke installert noe, men takk for hjelpen. Men skulle ønske det fantes noe lignende remote desktop til linux, greit å ha noe grafisk å jobbe med fremfor kommandoer som man må lete seg frem når man er helt nybegynner. FileZilla portable hvis du ikke kan installere noe samt ønsker GUI http://portableapps.com/apps/internet/filezilla_portable Installer på usb penn, du får en filbehandler som lar deg "bare trekke filer over". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå