pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har en bærbar Acer som jeg har litt problemer med nå. Vet ikke hva som feiler den, om det er virus eller noe annet da jeg ikke har særlig peiling på data. Etter å ha brukt datan min på mandag og skulle bruke den igjen på tirsdag kom det opp en feilmelding når jeg skulle slå den på og jeg får ikke startet den på vanlig måte selv om dette står som ett alternativ. Har tatt litt bilder for å vise: Når jeg starter opp kommer denne meldinga Vis jeg trykker på "start windows på vanlig måte", kommer dette opp: Vis jeg trykker på det første alternativet kommer dette: Vis man bare trykker videre, kommer man hit: Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det kan være at Bios ikke finner harddisken din. Er desverre ikke sikker på hvordan du forteller biosen at den er der, men noen andre her på forumet kan sikkert det. En annen ting du kan prøve er å laste ned en "Vista recovery Disk fra denne siden. Velg riktig 32/64 bit versjon. Brenn .iso filen med f.eks ImgBurn. Instruksjoner for det finner du også på siden der du lastet ned iso filen. Start deretter maskinen med cd`en du laget. Trykk F2 eller F12 under oppstart og velg DVD som oppstartsmedie. Recoveryprogrammet er antagelig det samme som du har, og menyen du får er lik den recoverymenyen du viser i posten din, men det kan hende det er verdt å prøve allikevel. Hvis ikke noe av dette virker kan det hende at Alt + F10 under oppstart er et godt alternativ, da dette valget reinstallerer Vista og setter maskinen til slik den var da den var ny. Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Ok. Blir alt jeg har av bilder osv på datan borte da eller? Vis jeg prøver det siste alternativet ditt der. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Bare det som ligger på ACER(C:) dvs den partisjonen som Vista ligger på, blir borte. Alt på ACERDATA(D:) forblir liggende og uberørt. Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Hva trykker jeg på her? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hvis du skal starte opp fra DVD så bruker du piltastene og velger "BOOT" helt øverst til venstre for "EXIT". Deretter bruker du piltaster for å velge DVD-rom, og F5/F6 for å endre rekkefølge på oppstartsmediene. DVD-rom skal stå øverst. Så går du til "EXIT" og velger "exit and save settings". Maskinen burde nå starte opp med DVD-rom`en. Du vil høre at DVD-rom`en ruser opp. Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Tenkte mer på dette: "Hvis ikke noe av dette virker kan det hende at Alt + F10 under oppstart er et godt alternativ, da dette valget reinstallerer Vista og setter maskinen til slik den var da den var ny." Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Har du prøv og starte Windows i sikkerhetsmodus? Trykk F8 under oppstart... Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Nå kom jeg inn på "Acer eRecovery Management". Det står: Hvordan vil du gjenoprette? - Gjenopprett systemet til fabrikkstandard - Gjenopprett systemet fra brukerens sikkerhetskopi (men den går ikke å trykke på) - Gjenopprett fra CD/DVD Vis jeg går inn på det første alternativet kommer dette: Merknad: 1. Når du gjeninstallerer, vil alle data på C.- stasjonen bli overskrevet! og noe mer om at jeg må koble til lader og sånt, men det har jeg allerede gjort. Så det er på ingen måte mulig å unngå at alle bilder jeg har blir slettet? Det er så surt at dette skjer med en så ny data. Jeg som har vært så forsiktig med den. Pappa påstår at om jeg setter inn en antivirus cd og starter opp med den i kan jeg unngå å miste alt, men det høres vel lite troverdig ut? Har du prøv og starte Windows i sikkerhetsmodus? Trykk F8 under oppstart... Nei, hva skjer om jeg gjør det? Det tok evigheter før datan reagerte på alt+F10. Endret 15. oktober 2008 av pops88 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hvis du starter Windows i sikkerhetsmodus, prøver Windows og starte med et minimum av drivere og tjenester, dette kan gjøre at Windows starter og at vi unngår problemer under oppstart. Verdt og prøve, intet farlig Det og formatere uten og ha en sikkerhetskopi er alltid veldig kjedelig, dette prøver vi og unngå. Har du CD/DVD med Windows kan du prøve alternativ nummer tre. Og sette inn en CD/DVD med et antivirus program hjelper ikke Windows og starte, hvis ikke dette er noe jeg ikke har hørt om, men virker lite trolig. Men med Windows Vista CD/DVD'en kan man "reparere" uten og formatere (slette alle data). Og ja, velger du alternativ en, vil alle data bli borte. Prøv sikkerhetsmodus! Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Har prøvd å komme inn på sikkerhetsmodus nå, datan begynner bare å pipe skikkelig og ingen ting skjer. Arg Har ikke noe CD, så vidt jeg kan hukse fikk jeg ikke med dette. For har tatt vare på alt av papirer osv. Endret 15. oktober 2008 av pops88 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Har du den fysiske Windows Vista CD/DVD'en tilgjengelig? Kan prøve det Trainman foreslo?! Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Har du den fysiske Windows Vista CD/DVD'en tilgjengelig? Kan prøve det Trainman foreslo?! Nei, bare min data som har Windows Vista her i huset. Så har desverre ingen CD og fikk ikke med noe Windows Vista CD heller. Ja, det er jo en mulighet. Er bare ett problem, har ingen CD brenner tilgjenglig nå. Den bærbare datan nede er full av virus og den jeg sitter på nå er veldig gammel. Huff.. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Prøvd "System Restore"? Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Ja, vis jeg trykker der står det. "To perform an offline System Restore, you must specify whitch Windows installation you would like to restore. For example, if the installation located in "C:\Windows" should be restored, enter the following command: rstrui.exe/OFFLINE:C:\Windows" Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Det fulgte nok ikke med noen recovery DVD. Den ligger som en skjult partisjon på harddisken og det er den som aktiveres med "ALT+10 under oppstart. Det som kan være en mulighet er å fysisk ta harddisken ut av maskinen, putte den inn i et usb-adapter og koble den til en annen maskin med en usb kabel. Da vil du forhåpentligvis kunne hente ut bildene dine. Du kan prøve denne f.eks. Edit: Her er en på tilbud, med kabler og tilbehør. Endret 15. oktober 2008 av Trainman Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Det fulgte nok ikke med noen recovery DVD. Den ligger som en skjult partisjon på harddisken og det er den som aktiveres med "ALT+10 under oppstart. Det som kan være en mulighet er å fysisk ta harddisken ut av maskinen, putte den inn i et usb-adapter og koble den til en annen maskin med en usb kabel. Da vil du forhåpentligvis kunne hente ut bildene dine. Du kan prøve denne f.eks. Edit: Her er en på tilbud, med kabler og tilbehør. Er det noe risk ved å gjøre dette? Kan noe bli ødlagt? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dette er relativt enkelt og kan gjøres uten at ting blir ødelagt. Har gjort det selv på min Acer maskin da den havarerte, og det gikk fint. Harddisken på min 5720ZG sitter foran og under på høyre side, under et lokk på ca 8 x 15cm. Ta av lokket og dra hdd forsiktig ut. Det kan være lurt å fjerne statisk elektrisitet fra klær og kropp før dette gjøres. Ta i oppvaskbenken/komfyren etc først for å lade deg ut. Stå heller ikke på teppegulv når du holder på. Grunnen er at det er en del følsom elektronikk i en pc som ikke liker statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
pops88 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Broren min kom inn på sikkerhetsmodus, men gikk ikke å gjøre noe der, gikk heller ikke å trykke ALT + F10, kommer videre helt til man trykker på "Gjenopprett systemet til fabrikkstandard" og neste side. Men når man skal starte det, kom det opp ett lite vindu der det stod "Type mismatch". Marius tok med seg datan min hjem å skal se på den der. Han skal prøve å legge inn Windows Vista på nytt, han har faktisk CD. Vis ikke han får den til er vel eneste mulighet å sende den inn. Takk for all hjelp folkens! Endret 16. oktober 2008 av pops88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå