Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Kan det være farlig å bæsje for lite?

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha! Dette har vært et velkjent samtaleemne på sene kvelder her på internatet...

Vi fant ut at noen driter hver dag, noen ca annenhver, noen 1-2 gang i uka (*gjemme seg bort så ingen kan peke på meg*).

Jeg lever da fortsatt :) Kroppen styrer seg selv (du driter når du må drite), ikke ta det så hardt :)

Om det er farlig tror jeg slettes ikke, men jeg skal overlate fasitsvaret til noen andre

Lenke til kommentar

En i troppen min i militæret mente han hadde lest/sett at å drite sjeldnere betydde at de hadde mer effektivt fordøyelses system. At det "jobbet" mer med maten, og at å drite mye betydde det omvendte. Men om det var dradd rett ut av fantasien eller om det er fakta vet jeg ingenting om. Så ville ikke sagt det er sant med mindre noen andre her har bevis for det :p

Lenke til kommentar

Kroppen er merkeleg ja, enkelte må bajse etter to måltider. Då er det første ferdig prossessert og den andre trykker på. At nokon kan gå i tre dager og ete 9 måltider utan å måtte bajse er litt uforståeleg ja, kjem det ut 3-dagers arbeid på ein gang då?

Lenke til kommentar

En ting kan jo være at man rett og slett spiser lite, og god forbrenning kan også ha virkning.

Men det at man driter sjeldent er ofte, såvidt jeg vet, et tegn på dårlig kosthold med feil og lite næringsrik mat og veldig lite fiber. Det kan jo være en liten tankevekker :p

Endret av Veggin
Lenke til kommentar

Jeg spiser ikke så mye nei, da legger jeg på meg. Gikk faktisk på do i dag, har ikke bæsjet siden jeg laget denne diskusjonen, jeg spiser ikke så mye grønnsaker, tar multivitaminer men tror ikke jeg får mye fiber nei, å nei, detk kommer ikke ut for bæsj for 3 dager når jeg først driter nei, kommer vel ut for 1 måltid..

Lenke til kommentar

Du legger ikke på deg av å spise mye grønnsaker. Multivitaminer skal heller ikke erstatte variert kost, det skal være et supplement. Anbefaler deg å spise mye stekte/kokte grønnsaker til middag i stedet for poteter/brød. Når du spiser brød/knekkebrød bør du velge det groveste som finnes.

Det er ikke sunt å drite lite. Øker sjansen for colon cancer betraktelig. :)

Edit:

Du driter lite fordi du bare spiser ting der kroppen greier å fordøye alt. Volum inn i munnen skal aldri være lik volum ut av rævva, vet du. Er bare avfallsstoffene kroppen ikke greier å bruke som kommer der.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Jeg spiser ikke så mye nei, da legger jeg på meg. Gikk faktisk på do i dag, har ikke bæsjet siden jeg laget denne diskusjonen, jeg spiser ikke så mye grønnsaker, tar multivitaminer men tror ikke jeg får mye fiber nei, å nei, detk kommer ikke ut for bæsj for 3 dager når jeg først driter nei, kommer vel ut for 1 måltid..

Om det går 9 måltider inn og 1 ut, kva skjer med resten? :dontgetit:

Du legger ikke på deg av å spise mye grønnsaker. Multivitaminer skal heller ikke erstatte variert kost, det skal være et supplement. Anbefaler deg å spise mye stekte/kokte grønnsaker til middag i stedet for poteter/brød. Når du spiser brød/knekkebrød bør du velge det groveste som finnes.

Det er ikke sunt å drite lite. Øker sjansen for colon cancer betraktelig. :)

Edit:

Du driter lite fordi du bare spiser ting der kroppen greier å fordøye alt. Volum inn i munnen skal aldri være lik volum ut av rævva, vet du. Er bare avfallsstoffene kroppen ikke greier å bruke som kommer der.

Godt poeng, men kva kan ein ete som gjer at kroppen forbrenn 90%? Eg har høyrt at om ein skal legge på seg så et mykje poteter, pasta og ris.

Opp i vekt: 50% poteter/pasta/ris, 25% kjøtt, 25% grønnsaker

Ned i vekt: 50% grønnsaker, 25% kjøtt, 25% poteter/pasta/ris

Halde vekta: 33% grønnsaker, 33% kjøtt, 33% poteter/pasta/ris

Lenke til kommentar

Alt fra 2 ganger dagen til hver 4 dag, alt etter hva jeg har spisst. Var en periode jeg spiste kunn sån korn og tørka frukt frokostblaning (goddag) i 4-5 dager, og da skeit jeg flere ganger om dagen. Mye brød og kjøtt tar litt lenger. Mye grønnsaker går fort.

Lenke til kommentar

Det fins endel grønnsaker med negativt kalorioverskudd, mao. så kan du spise ubegrenset av disse uten at du legger på deg. Lite fiber = lite fart i systemet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...