Novec Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Må nok gange den prisen med tre: Det der er serverversjonen ment for bedrifter. Den som artikkelen omtaler er ment for privatbrukere. Bedriftsversjonen heter ioDrive Privatversjonen heter ioXtreme D'oh! Også jeg som trudde jeg hadde gjort skikkelig research for en gang skyld... Jeg har ikke finni noen klare data for ioXtreme, men ifølge dette intervjuet med CTO i Fusion-IO kan det virke som om den bruker MLC-brikker, og yter likt som 320GB-utgaven av ioDrive, med de specs som står i parentes i artikkelen. Ikke fullt så rått som ioDrive med over 100k IOPS, men fortsatt så mye bedre enn mine 15k-disker at det er verdt å tenke på til 1000 dollar. Greit å bli kvitt støyen også :-) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Helt klart! Dette er slik alle SSD burde være. Jeg forstår fortsatt ikke helt det tekniske fremskrittet på FusionIO i forhold til f.eks 4xSATA-SSD i RAID0 på en PCIe8 kontroller som kan ta unna. Jeg skjønner at prisen på FusionIO's disk-og-kontroller-i-ett kan bli lavere, men du blir jo stuck med de flash brikkene som følger med (eller ?). Det er noen tekniske forskjeller jeg mener FusionIO gjør på en langt mer elegant måte. - I stedet for ett kort + en rekke disker + rammer for 3,5" så har man kun ett kort. - I stedet for at en Raid-kontroller styrer en rekke disker med hver sin innebygde Raid-kontroller mot flashbrikkene så har FusionIO kun én Raid-kontroller mot flashbrikkene. - I stedet for tre nivåer med ulike kommunikasjonsstandarder (parallell buss til flashbrikkene + SATA + PCIe) så er det kun to nivåer (parallell buss til flashbrikkene + PCIe) Dette gir fordeler med mindre overhead, mindre dobbeltarbeid for kontrollerne, mindre unødvendige mellomsteg, mindre latency, lavere fare for kluss mellom ulike blokkstørrelser, protokoller osv. Ok, Reduksjon i både fysisk størrelse og teknisk kompleksitet på løsningen gir utvilsomt sine fordeler. Hva om det hadde kommet noe lignende hvor man faktisk kunne bytte ut flashbrikkene etterhvert som de får større kapasitet og blir billigere? Noe sånt hadde vært fantastisk. F.eks. kunne man kjøpt inn en nå med 32 GB (16 x 2 GB-brikker) til rundt 2000 kr. også oppgradert 1-2 år fram i tid, f.eks. satt inn 16 x 8 GB-brikker i stedet. Ja, dette hadde løst mitt ankepunkt mot kortet, nemlig at du er stuck med de medfølgende brikkene. Dette er en ulempe både mht. driftssikkerhet og fleksibilitet. DRITFSIKKERHET er ikke noe problem med selve flash brikkene i disse, de kjører intern ECC med mulighet for on-the-fly bit recovery, og de har standby-brikker til å ta over hvis noen feiler. Eneste driftsikkerhetsproblemet med disse kortene er selve prosessoren som sitter på kortet, men den x^n ganger sikrere enn snurrende mekaniske disker. Denne SSDen er en av de sikreste på markedet. Når det gjelder fleksibilitet ser jeg ikke helt problemet... Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Dette ser jo litt ut som en super-beefet versjon av de tidligste "SSD"-diskene, som i praksis bare var kjempestore RAM-arrays med batteribackup. Ville ikke en løsning som hooket seg inn i RAM-slotter teoretisk kunne gå enda raskere enn noe via PCI-e bussen? Rett og slett bare en minnebrikke med batteribackup, og så lager en en ramdisk på den i software. DDR3-1600 kan jo klare (teoretisk) 12800MB/s, eller 12.8GB/s, det skulle jeg likt å ha i min maskin. Hyperdrive Er lenge siden de kom med versjon 4 så kansjke det skjer noe der også fremover? Er jo flere innen bank og finans som benytter slike løsninger fra andre high-end produsenter idag dog med annet grensesnitt. men idag koster det jo en fot og en arm så uoppnåelig for entusiaster uten minst en lottopremie Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Glimrende at også slike SSD-enheter nærmer seg overkommelige priser. Hastigheten er veldig god. Det som gjenstår nå er at operativsystemer utnytter det mer effektivt. Det blir spennende å se om f.eks. Linux 2.6.27 utnytter potensialet bedre. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Klarer XP/Vista og boote fra en slik enhet?Hvis ikke så faller liksom litt av poenget bort.. Når IOdrive extreme slippes så skal en kunne boote windows fra denne. Dette er jo "forbrukerversjonen" som slippes enten rett før eller rett etter jul. Linux booter allerede fra disse så for de som kjører windows som virtuell maskin så betyr jo ikke det noe. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Dette ser jo litt ut som en super-beefet versjon av de tidligste "SSD"-diskene, som i praksis bare var kjempestore RAM-arrays med batteribackup. Ville ikke en løsning som hooket seg inn i RAM-slotter teoretisk kunne gå enda raskere enn noe via PCI-e bussen? Rett og slett bare en minnebrikke med batteribackup, og så lager en en ramdisk på den i software. DDR3-1600 kan jo klare (teoretisk) 12800MB/s, eller 12.8GB/s, det skulle jeg likt å ha i min maskin. Hyperdrive Er lenge siden de kom med versjon 4 så kansjke det skjer noe der også fremover? Er jo flere innen bank og finans som benytter slike løsninger fra andre high-end produsenter idag dog med annet grensesnitt. men idag koster det jo en fot og en arm så uoppnåelig for entusiaster uten minst en lottopremie Hyperdrive med PCI-e-grensesnitt, og med DDR2/DDR3-støtte hadde vært swiit, ja. Den du linket til hadde bare PATA og DDR1-brikker. 8 x 2GB brikker bør være greit nok til å kun lagre OS, evt. 8 x 4GB for OS + en database. Billigste pris nå for ECC DDR2-brikker er 235,- per brikke. Prisen blir da ~1900,- for minnet. Hvis noen klarer å selge selve kontrollerkortet for under 2000,- er det veldig aktuelt for meg og mange andre å kjøpe noe slikt. Men så klart, den aller enkleste løsningen nå ville vært et enkelt oppladbart batteri på HK som leverer hvilestrøm til minne når maskinen er av. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 *snip* (lukter det HD host på student-nettet ved NTNU? ) størst porblemet blir vell at det er maksgrense på 10GB/dagen her nå Hva om det hadde kommet noe lignende hvor man faktisk kunne bytte ut flashbrikkene etterhvert som de får større kapasitet og blir billigere? Noe sånt hadde vært fantastisk. F.eks. kunne man kjøpt inn en nå med 32 GB (16 x 2 GB-brikker) til rundt 2000 kr. også oppgradert 1-2 år fram i tid, f.eks. satt inn 16 x 8 GB-brikker i stedet. hvorfor ikke SD kort i steden? bedre å bruke en allerde eksisterende teknologi på nye måter. kan hende det ikke har helt like høyt potensiale, men med 20 av disse SDHD kortene (les 19 MB/s og skriv 7 MB/s, 61kr) får du (med maks utnyttelse) 380 MB/s les og 140 MB/s skriv til 1660 kr + kontroller. det er totalt 80 GB. kan ikke si noe om ECC eller were levering, men noe av dette er det sikkert mulig å bygge inn i kontrolleren. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) *snip* (lukter det HD host på student-nettet ved NTNU? ) størst porblemet blir vell at det er maksgrense på 10GB/dagen her nå Hva om det hadde kommet noe lignende hvor man faktisk kunne bytte ut flashbrikkene etterhvert som de får større kapasitet og blir billigere? Noe sånt hadde vært fantastisk. F.eks. kunne man kjøpt inn en nå med 32 GB (16 x 2 GB-brikker) til rundt 2000 kr. også oppgradert 1-2 år fram i tid, f.eks. satt inn 16 x 8 GB-brikker i stedet. hvorfor ikke SD kort i steden? bedre å bruke en allerde eksisterende teknologi på nye måter. kan hende det ikke har helt like høyt potensiale, men med 20 av disse SDHD kortene (les 19 MB/s og skriv 7 MB/s, 61kr) får du (med maks utnyttelse) 380 MB/s les og 140 MB/s skriv til 1660 kr + kontroller. det er totalt 80 GB. kan ikke si noe om ECC eller were levering, men noe av dette er det sikkert mulig å bygge inn i kontrolleren. tror 10 GB om dagen gjelds fra externt nett, og ikke internt mellom maskiner på intranett. Når det gjelder SD kort som du sier ble det gjort av noen japser for et halvt år siden. De kjørte 6 eller 8 stykk i raid-5 med hjemmelaget kontroller. 150 MB/s les og 50 MB/s skriv eller noe sånt. Med mulighet for å bytte fritt i SD kort, og jeg tror de støttet SDHC også. Tror ikke de hadde noen form for wear leveling. Hvis du er interresert i det så PM meg så skal jeg leite fram en link. Det finnes også folk som har lagd kort for å raide CF kort, det finnes et som tar 4x CF kort i raid 0, eller 10 fra Addonics. Problemet med slike oppsett er at man får elendig IOPS, spesielt på små random write, og de egner seg derfor ikke til systemdisker. Hvis noen hadde virkelig hatt lyst til det kunne de ganske greit ha lagd en 3,5" eller 5,25" ekstern sak av denne typen (SDHC eller CF) med e-sata grensesnitt. Ta som eksempel et kretskort med en middels kraftig raid I/O prosessor og 1 GB cache og et lite intern batteri, og så lage f.eks 20 paralelle linjer til 20*x SDHC kort. Hvis man kjører en slik sak i raid-5 vil man kunne makse 3Gbit grensen på e-sata2 i lesing, og ha 140 MB/s skriv sekvensielt. Med riktig bruk av cache kunne man da ha gjort all skriving sekvensiell. Ved masseproduksjon kunne man sikkert fått lagd en slik sak til 3000-4000kr. Det hadde egentlig vært kjempekjekt til å ta backup med eller ha en portabel disk som tåler en støyt og som er mye raskere enn vanlige disker, og fortsatt har god plass. Det er i teorien det samme fusion-io har gjort med ioDrive, bare at de har brukt selve flashbrikkene montert på kretskortet, og kjører det over pci-e. Bare at deres brikker er enda mer kompakte siden de har fler brikker på samme silikonstykke, og brikkene har høyere hastighet enn de i SD kort. Man får også ECC og internt raid som kan redde skadet data med på kjøpet. Så 7000 kr for ioExtreme er ingenting egentlig. Hvis man hadde brukt disse 16GB SDHC i en slik sak og hatt 20 av de ville man hatt en 320GB ekstern enhet med 300/140 MB/s les og skriv, ca 130 skriv med raid-5 til ca 7000 + kontrollern. Jeg tror man i teorien vil kunne få plass til nesten 40 SD kort i en 3,5" kasse med et slikt kort, så 640GB ekstern enhet med denne farta ville vært sykt. Problemet er det ville kostet ca 14.000 + kontrollern... Men morsomt konsept. *Edit: Om et år eller 2 vil det være sinnsykt mye billigere å lage en slik ekstern sak pga prisfall i flash, men da regner jeg med at vi har fått eksterne SSD allerede. Endret 16. oktober 2008 av GullLars Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vil ikke slik raiding bare føre til økt ytelse om den effektive lagringskapasiteten samtidig blir omvendt proposjonalt senket? Om en har 2 brikker på 16GB og 70MB/s transferrate, vil hastigheten optimalt bli 140MB/s, men kapasiteten fortsatt 16GB. Hva er forresten transferrate for èn slik brikke? Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Vil ikke slik raiding bare føre til økt ytelse om den effektive lagringskapasiteten samtidig blir omvendt proposjonalt senket?Om en har 2 brikker på 16GB og 70MB/s transferrate, vil hastigheten optimalt bli 140MB/s, men kapasiteten fortsatt 16GB. Hva er forresten transferrate for èn slik brikke? For dobling av ytelsen brukes raid 0 og da blir også kapasiteten doblet. Noen kontrollere kan ved raid 1 (speiling) doble lesehastigheten mens kapasiteten da blir som for en av diskene (skrivehastigheten blir omtrent for som en disk). Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 *snip* (lukter det HD host på student-nettet ved NTNU? ) størst porblemet blir vell at det er maksgrense på 10GB/dagen her nå Hva om det hadde kommet noe lignende hvor man faktisk kunne bytte ut flashbrikkene etterhvert som de får større kapasitet og blir billigere? Noe sånt hadde vært fantastisk. F.eks. kunne man kjøpt inn en nå med 32 GB (16 x 2 GB-brikker) til rundt 2000 kr. også oppgradert 1-2 år fram i tid, f.eks. satt inn 16 x 8 GB-brikker i stedet. hvorfor ikke SD kort i steden? bedre å bruke en allerde eksisterende teknologi på nye måter. kan hende det ikke har helt like høyt potensiale, men med 20 av disse SDHD kortene (les 19 MB/s og skriv 7 MB/s, 61kr) får du (med maks utnyttelse) 380 MB/s les og 140 MB/s skriv til 1660 kr + kontroller. det er totalt 80 GB. kan ikke si noe om ECC eller were levering, men noe av dette er det sikkert mulig å bygge inn i kontrolleren. Det er mye av det de kjører i dag på raske ssd disker, de leser og skriver til mange brikker samtidig. Bruker ikke raid men en løsning som er mer egnet for minnebrikker som dette er, du vet her hvor mange klokketikk det tar å starte å lese eller skive og hvor mange det er er mellom hver byte som leses eller skrives, dette gjør det lett å øke ytelsen, du trenger bare en kontroller med bredere buss og flere minnebrikker, mulig å gjøre noe smart med databussen også hvis den kan overføre data raskere en brikkene kan levere. Dette markedet modnes raskt, neste år begynner det nok å bli vanlig med ssd systemdisker ferdiglevert på dyre pcer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) (meg som tipsa, hysj hysj... ) Planlegger å kjøpe en IO-extreme på nyåret, skal komplementere mine 2 raid-0 SSDer med denne. de 2 i raid-0 til spill og sånt, og IO til OS og programmer. EDIT: diskene har vært ute i et år allerede, det som er nytt er at de lanserer en utgave med nytt navn, IO-extreme, ment for forbrukere. Det jeg har sett hittil er at den treffer markedet i første kvartal 2009. IO-drive som har vært ute i et år har hovedsaklig blitt markedsført mot servere og bedrifter med mange hardcore arbeidsstasjoner. Deg som tipsa? Dette produktet har vi da diskutert i flere artikkelrelaterte SSD tråder her i forumet. Har siklet på dette lenge. Personlig synes jeg de bør lage PCIe 1x utgaver også, da "PCI express x1 v2.0: 500 MB/s (to veier samtidig)" bør være mer enn nok for de aller fleste. Dette hadde vært perfekt bruk av disse 1x portene og produktet hadde funger i alle slotter. Billigere 1x versjoner? Endret 17. oktober 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (meg som tipsa, hysj hysj... ) Planlegger å kjøpe en IO-extreme på nyåret, skal komplementere mine 2 raid-0 SSDer med denne. de 2 i raid-0 til spill og sånt, og IO til OS og programmer. EDIT: diskene har vært ute i et år allerede, det som er nytt er at de lanserer en utgave med nytt navn, IO-extreme, ment for forbrukere. Det jeg har sett hittil er at den treffer markedet i første kvartal 2009. IO-drive som har vært ute i et år har hovedsaklig blitt markedsført mot servere og bedrifter med mange hardcore arbeidsstasjoner. Deg som tipsa? Dette produktet har vi da diskutert i flere artikkelrelaterte SSD tråder her i forumet. Har siklet på dette lenge. Personlig synes jeg de bør lage PCIe 1x utgaver også, da "PCI express x1 v2.0: 500 MB/s (to veier samtidig)" bør være mer enn nok for de aller fleste. Dette hadde vært perfekt bruk av disse 1x portene og produktet hadde funger i alle slotter. Billigere 1x versjoner? ioDrive har vært diskutert her lenge ja, og jeg var en av de første som nevnte det mener jeg på. Det som er saken er at jeg tipsa om ioExtreme som er ment for forbrukere, og dette er en nyhet som ble annonsert for bare få dager siden. Er ikke helt sikker på om PCIe x4 får fysisk plass i en PCIe x1 slot, men hvis den gjør det skal det være fullt mulig å kjøre kortet i disse med begrenset hastighet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 GullLars: Hensikten måtte være at de lagde billigere 1x kort i utgangspunktet som da har lavere teoretisk ytelse og kan prisdifferensieres. "you want the best? buy the 4x". Hvorvidt 1x slots er åpne er jeg ikke sikker på, har så langt kun sett åpne 4x slots. Men godt tips om akkurat dette spesifike produktet GullLars! Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 ioDrive har vært diskutert her lenge ja, og jeg var en av de første som nevnte det mener jeg på. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11561904 Lenge og lenge. Noen tidligere referanser? Angående markedssegmentering så er vel pålitelighet kapasitet og IOPS det de eventuelt må segmentere på. Båndbredde er det nesten ingen som bryr seg om og absolut ingen av de som har seriøst behov for SSD. Båndbredde fra disk er enkelt. Hvis en først er oppe på server nivå i kostnadene så er det enkelt å få over 1GB/s båndbredde fra disk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Båndbredde blir da brukt i det fleste markedsavdelinger og spesielt mot mainstream markedet. Endret 18. oktober 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) ioDrive har vært diskutert her lenge ja, og jeg var en av de første som nevnte det mener jeg på. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11561904 Lenge og lenge. Noen tidligere referanser? Angående markedssegmentering så er vel pålitelighet kapasitet og IOPS det de eventuelt må segmentere på. Båndbredde er det nesten ingen som bryr seg om og absolut ingen av de som har seriøst behov for SSD. Båndbredde fra disk er enkelt. Hvis en først er oppe på server nivå i kostnadene så er det enkelt å få over 1GB/s båndbredde fra disk. Jeg VET jeg har nevnt det på forumet her i januar i sammenheng med en SSD artikkel, husker ikke hvem, og finner ikke posten. Jeg kom over fusion-io når jeg gjorde research på SSD i fjor høst. Det var en artikkel om de på www.storagesearch.com/ssd.html i september 07. Edit: fant akkurat en morsom sak på den sida: "Intel Starts Shipping Fast 2.5" SATA flash SSDs SANTA CLARA, Calif. - October 15, 2008 - Intel Corp has begun shipping the X-25E - a fast 2.5" SATA SLC flash SSD. Available now with 32GB capacity, a 64GB version will sample later this quarter. The SLC SSD is fast. Read latency is 75 microseconds and a 10 parallel channel architecture enables it to sustain R/W throughputs of 250 / 170 MB/s. Random IOPS performance is impressive with a 10 to 1 R/W ratio which is inline with the best designed enterprise flash SSDs. Using 4kB blocks - random R/W IOPS are 35,000 and 3,300 respectively. You don't have to do endurance calculations for this product. Intel, aiming at the enterprise server market has done them for you and says the 32GB X25-E is capable of writing up to 4PB of data over 3 year period (3.7 TB/day), and double that for the 64GB version" (http://www.intel.com/design/flash/nand/extreme/index.htm) Endret 18. oktober 2008 av GullLars Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Nok en interessant SSD-løsning: Virtium Introduces SSDDR SODIMM, a Dual-Function DDR and SATA SSD Module on SODIMM Socket: http://www.marketwatch.com/news/story/virt...}&dist=hppr Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Merkelig sak. Jeg skjønte ikke helt hvordan den skal fungere. Hvis det er SODIMM-kommunikasjon mellom den og hovedkortet så trenger de jo ikke blande inn SATA noen steder. Er det snakk om to separate enheter (SSD og ram) som "tilfeldigvis" er montert på det samme kretskortet men har hver sine uavhengige måter å kommunisere med systemet? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Nå har ikke jeg engang forsøkt å sette meg inn i hvordan den funker, men kan det være at de har SATA-grensesnittet for at den skal være mulig å boote fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå