Gå til innhold

Hjelp med Gitarbygging

Mathiassolsen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en gitarkropp i sløyden på skolen. Er litt usikker på hvilke tresorter som er god til å bruke.

Er ikke Hard Maple og Basswood godt å bruke? Kan noen gi meg noen tips til hvordan tresort og top jeg kan bruke?

Har en gitar med Quilted Maple til top, så jeg har har lyst å bruke en anne tresort til top.

Mathias (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen å dra dine evner som "luthier" i tvil, men hvis dette er din første gitar, synes jeg ikke du skal bruke veldig mye tid på å velge tresort. Det er så mye annet som er ganske vanskelig i en slik prosess. Det er veldig morsomt, og jeg ønsker deg lykke til.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er kanskje ikke en "gitartreverk"- butikk der du bor? Konsentrer deg om å prøve å få tak i godt tørket tre, så kvistfritt som mulig.

Det som er enklest å få tak i, er tresorter som vokser i Norge. Jeg hadde unngått furu og gran, fordi det er veldig myke tresorter. Or, ask og lønn er mer egnet, men det kan være vanskelig å få tak i gode emner.

Lenke til kommentar
Det er ikke meningen å dra dine evner som "luthier" i tvil, men hvis dette er din første gitar, synes jeg ikke du skal bruke veldig mye tid på å velge tresort. Det er så mye annet som er ganske vanskelig i en slik prosess. Det er veldig morsomt, og jeg ønsker deg lykke til.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er kanskje ikke en "gitartreverk"- butikk der du bor? Konsentrer deg om å prøve å få tak i godt tørket tre, så kvistfritt som mulig.

Det som er enklest å få tak i, er tresorter som vokser i Norge. Jeg hadde unngått furu og gran, fordi det er veldig myke tresorter. Or, ask og lønn er mer egnet, men det kan være vanskelig å få tak i gode emner.

Godt poeng. Siden det er min første gitar jeg skal lage, er jeg ikke så nøye på feil og sånt. Det er vel også bortkastet og skaffe gode tresorter til gitarbygging siden det er første gangen. Men har du noen tips til en tresort jeg kan få laget min første kropp og hals av? Bare en billig tresort som er lett og få tak i :)

Skal kansje lage en skikkelig gitar senere.

Lenke til kommentar

De treslagene jeg allerede har nevnt, er jo bra. Hvis jeg skulle ha gjort det du prøver på, hadde jeg sjekket om jeg hadde fått tak i rester av en benkeplate hos en eller annen kjøkkenreparatør. Det gir deg i det minste bra tre som er ganske hardt å jobbe med.

Det er garantert mulig å få ta i bedre tonetre enn det, men det vil gi deg treverk som er greit å jobbe med, og som kan se pent ut, selv om du ikke dekker helt med farge.

Synes det er fornuftig at du ikke satser alt for mye på "din første gitar". Det er mye å lære, og det kan være greit å gjøre tabbene på noe som ikke koster alt for mye.

Lenke til kommentar

Benkeplate ja.....vel, de er stort sett laget i MDF med ett eller annet tynt finerlag, og vil absoulutt ikke se bra ut med mindre man bruker heldekkende lakk. Ta deg en runde på de lokale trevarehandlerne dine, prøv å få fatt i et stykke mahogny. Mahogny er greit å jobbe med, og kan se veldig bra ut etter behandling med olje (tung-olje eller teakolje etc) og deretter godt behandlet med bivoks.

Når det gjelder å bygge halsen, ville jeg ha satset på noe ferdig. Sjekk Warmoth eller Stewmac. Bruk nettet, det finnes mye bra på området om du søker litt. Skal du lage halsen selv krever det atskillige skills for å få til noe, og kravet til materialer er større enn når det gjelder kroppen.

Selv har jeg bygget gitarer i snart 20 år, så du må gjerne sende meg en PM når du kommer i gang. Er bare glad for å evt kunne hjelpe til.

Lenke til kommentar

Skulle ha presisert at det er heltre benkeplate jeg snakket om. Tar jeg ikke feil, er jo MDF et materiale som er kjent for ikkeå vibrere, og da er det ikke egnet i det hele tatt.

Ellers er jeg enig med Tumbleweed at en ferdig hals er veien å gå. Ferdig halser er faktisk ikke helt ferdige, og trenger TLC som er ganske nervepirrende de første gangene man prøver. Det er ikke akkurat morsomt å ødelegge en ny hals.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...