miknira Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Noen som vet hvordan jeg f.eks får firefox til å starte i skjerm 2 eller 3? Har 5 skjermer og ønsker å få startet forskjellige programmer på de forskjellige skjermene. HAr prøvd kommandoer som t.d firefox --screen 3 uten hell. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dette kommer helt an på hva slags vindusbehandler du bruker, og hvordan skjermene er satt opp, så hvis du kan si noe om dette er det kanskje lettere å hjelpe. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Det er et evga hovedkort med 3 pci exp. slots m/ 3 pci exp. Nvidia geforce 9500GT skjermkort som kjører Xcfe4 oppå en minimal ubuntu 8.04-1 desktop. Kjører 5 stk BenQ 24 " widescreen på denne pc'n. i xorg.conf er de definert fra screen 0 til 4. Ønsker som sagt å kunne bestemme hvor og på hvilken skjerm programmer skal starte. Endret 15. oktober 2008 av miknira Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 olear sin løsning fungerer nok fint, men jeg vil absolutt anbefale deg å benytte en litt mer avansert vindusbehandler på et sånt system, feks Openbox. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Takker for svar. Grunnen til at jeg har brukt Xfce er for at jeg sulle ha det enklest mulig og minst ressurs krevende. Skal egentlig fungere som en demostrasjons pc som kjører 5 firefox gående med innhold på hver av de 5 skjermene. Jeg får opnet firefox på den skjermen med cmd: "DISPLAY=:0.0 firefox" og "DISPLAY=:0 firefox" men om jeg prøver "DISPLAY=:1 firefox" eller "DISPLAY=:0.1 firefox" får jeg "Error: cannot open display: :0.1" Noen som vet hva som skal stå etter Display så jeg får til det samme i de 4 sisste skjermene ? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Noen som vet hva som skal stå etter Display så jeg får til det samme i de 4 sisste skjermene ? 5 skjermer Er alle disse skjermene del av det samme skrivebordet? I så fall kan du vel ikke bruke DISPLAY. Eller? En avansert vindusbehandler (compiz for metacity, og ganske mange av *box-ene) vil la deg bestemme hvor et vindu skal åpne seg, basert på mange variabler, f.eks tittel på vindu etc. De fleste *box-systemer er vel like eller mindre ressurskrevende enn XFCE ? Endret 16. oktober 2008 av Kagee Lenke til kommentar
miknira Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Fikk det til nå .Takker olear Måtte slå av " Enable Xinerama" og reboote. Nå funker det med F.EKS"DISPLAY=:0.2 firefox" for skjerm 3. Ganske nytt for meg dette med flere skjermer. Skal ta en titt på f.eks openboks Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Kan gi deg et lite tips om LXDE, det er et temmelig nytt DE som bruker openbox som vindusbehandler. Jeg har ikke sammenlignet, men jeg tror det er enda raskere enn XFCE. Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 De fleste *box-systemer er vel like eller mindre ressurskrevende enn XFCE ? Ja og nei. *Box er bare en WM, Xfce er en DE. Skal man ha DE-funksjoner blir *Box like krevende som f.eks Xfce. Også merk at programvare står for mesteparten av ressursene, kjører du de samme programmene vil man ikke merke mye. anders iver: LXDE er bare Openbox med et forket fbpanel. Prosjektet har en del programmer som kan bli bra, men pr. idag ser ut mer ut som de tar programvare fra Xfce og fjerner Xfce-avhengigheter. Ressursbruken LXDE vs. Xfce er minimal (også merk at vi sammenligner et panel, WM og et par verktøy mot en DE). miknira: Bra det ordnet seg, glemte at du kanskje kjørte Xinerama Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Du har rett olear, men min personlige erfaring er at programmene som følger med lxde er meget velfungerende, raske og gjerrige på ressurser. PCMan serverer en desktop som fungerer ypperlig, og funksjoner som automounting og annet som jeg assosierer med et DE er på plass. Det er egentlig svært lite jeg savner fra et komplett DE. Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 LXDE er ok, men mangler for mye enda etter min smak. PCManFM er også ikke helt der enda. OLEDE: slim fluxbox xfce-panel + places, clipman og acpi dill thunar+volman wicd lxtask lxrandr ta, ta. En DE er født Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Hehe, men det skal jo faktisk ikke mer til før du har et meget brukbart lettvekts-system Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Brukbart for meg, men for "vanlige" brukere blir dette alt for basic. Spesielt konfigurering av enkle ting som mus, tastatur osv osv. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er sant. Hadde egentlig ikke tenkt på at det mangler en gang. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Takker for svar. Grunnen til at jeg har brukt Xfce er for at jeg sulle ha det enklest mulig og minst ressurs krevende. Skal egentlig fungere som en demostrasjons pc som kjører 5 firefox gående med innhold på hver av de 5 skjermene. Openbox kan fint erstatte den standard vindusbehandleren til XFCE (xfwm4) uten at du trenger å bytte ut noe annet. http://icculus.org/openbox/index.php/Help:XFCE/Openbox (annen offisiell dokumentasjon ligger også her) Men dersom pcen ikke skal brukes til annet enn det du beskriver så er det jo like greit å ha et bashscript starter opp DISPLAY=:0.x firefox for de 5 skjermene. EDIT: kjører du multipointer X eller noe slikt fancy? Endret 16. oktober 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå